Page 106 - AA2009
P. 106
Arne Johansson Åkeri Älmhult Arne vid en av de tidiga lastbilarna
Vi fortsätter att presentera företag som genom Personalvård är viktig, omsättning har ökat från 11,7 miljoner 1993
sponsring stöder Agunnaryds Allehanda. och man tillhör sedan till 88 miljoner 2008.
Denna gång föll valet på Arne Johansson många år företagshäl-
Åkeri i Älmhult, där vi välkomnades för ett sovården. Företaget Man har avtal direkt med IKEA, vilket mot-
samtal. har stor flexibilitet att svarar cirka 85 % av KAJ Inrikes körningar.
tillmötesgå förarnas Bilarna rullar 359 dagar/år, de är stillastående
endast sex dagar sammanlagt vid jul-, nyårs-
Det var så här det började önskemål om ledighet. och midsommarhelger.
Varannan fredag är en
Arne Johansson född och uppvuxen i Skän- massör i tjänst och det Transportbokningen kommer som mail via
ninge, Östergötland började tidigt intressera är gratis massage för datorn. Godstransporter sker från de två
sig för motorer och bilar. År 1939, blott anställda. huvudlagren Älmhult och Torsvik utanför
fjorton år gammal, fick Arne sitt första jobb Jönköping, till Hälsingborg, Bäckebol och
inom branschen och under år 1947 och fyra Trafiksäkerhetscerti- Kållered i Göteborg, A6 i Jönköping, samt
år framåt körde han själv lastbil hemma i fiering erhölls 2004 Linköping, Västerås, Karlstad, Örebro,
Skänninge. i ett samarbete med Uppsala och Gävle. Transporter till och från
enstaka tillfällen kunde familjen vara med på Vägverket. I projektet fanns ett bidrag på
resan. Antalet anställda var nu cirka 10 chauf- 75 000 kronor, vilket användes till montering Stockholm sker via tåg. Normalflöde av varor
förer. Fram till 1976 varvade hustru Kerstin av alkolås i fem bilar. Alla nya bilar är numera innebär cirka 30-40 avgångar och runt 4 000
sin tid mellan arbete som sjuksköterska på utrustade med detta. m3 per dag från Torsvik och Älmhult till
Lasarettet i Ljungby och hem och hushåll, varuhusen. Inleveranser till lagren är cirka
samtidigt som hon var kamrer för makens Företagspraktik 2,500-3,000 m3. Returorder är förutom gods-
firma. Nu började dock företaget bli för stort hämtning från leverantörer även tompallar.
En välbehövlig paus i skugga så resenärena får lite svalka. Arne står som nummer fyra från höger Många ungdomar som går fordonslinje kan
att administrera hemifrån och Per Gill anställ- få praktik inom åkeriet. Kravet är att de kan Kundorder ombesörjes direkt från lagret i
Det var alltid två chaufförer och en svensk förerna, det skulle bli flera gemensamma re- des att sköta detta på kontoret i Älmhult. År vikariera för ordinarie förare under sommar- Torsvik till Örebro, Göteborg, Halmstad,
reseguide med på turerna. Till Paris gick det sor med tiden. Så småningom blev det vigsel 1987 anställdes även Lars Rosén, som året månaderna juni till augusti, när deras utbild- Hässleholm och Malmö. Det är då fråga om
regelbundna turistbussar under två år, så den och Arne avslutade kapitlet bussar och bosatte efter blev dess VD. ning är avslutad. Ofta blir det längre vikariat tel-/internetorder som motsvarar tidigare
staden blev grundligt känd och utforskad av sig på Elmtaryd. och ibland fast anställning efter skolan. Vi har postorder.
busspersonalen. Nya ägare bara goda erfarenheter av yngre killar, säger Trafikbehovet baseras på försäljningskurvan
Det var svenska folkdanslag som skulle Arne Johansson Åkeri År 1988 ombildades bolaget, Arne avslutade VD Lars Rosén. vid varuhusen. Fordonsparken består för
uppträda i Österrike, besök på ölfestivaler Nu blev det i stället åkerinäring igen för Arne, sin tjänst och överlät ägandet på sonen Kaj närvarande av 24 lastbilar och med övriga
i Tyskland, tulpanresor till Holland, liksom som skaffade första bilen 1960. Sonen Kaj samt Lars Rosén och Per Gill. Antalet an- Omsättning, flöde inregistrerade släp- och lastflak totalt 128
olika turer till de flesta europeiska länder och föddes 1964 och fick namnet genom föräld- ställda var då omkring 35 personer Från 2009 är efter namnbyte Kaj Utrikes stycken. Antal heltidsanställda är för närva-
speciellt till dess huvudstäder, där det kunde rarnas begynnelsebokstäver, Kerstin Arne Under moderbolaget Arne Johansson Åkeri ändrat till KAJ Trading, som även har öppnat rande 35 medarbetare i KAJ Inrikes AB.
vara nog så svårt att ta sig fram på smala Johansson. Arne körde för ASG till främst bildades nu två dotterbolag, KAJ Utrikes en dieselanläggning i Älmhult i samarbete
gator i tät trafik. Holland, Belgien och Tyskland. och KAJ Inrikes. Utrikesbilarna bestod av med Alwex i Växjö. KAJ Inrikes ägs till KAJ Inrikes AB har ett nära och bra samar-
bete med andra speditörer och åkerier, varav
Arne berättar många historier från resmålen IKEA-trafiken startade 1968 med nyinköpt sex Schenker-bilar samt två ASG-bilar (nu- 100 % av Arne Johansson Åkeri, där man det största är Alwex i Växjö.
Arne Johansson som bussförare på 1950-talet och visar bilder från platser som lutande lastbil med trafik till det nya IKEA-varuhuset varande DHL). Inrikesbilarna, cirka ett tiotal har IKEA som uppdragsgivare. Företagets
Gunvor Karlsson
Bussresor tornet i Pisa, badstränder i spanska Beni- i Kungens Kurva när detta öppnats. Samtidigt med lösflak och släp, hade i stort sett endast Från vänster: Per Gill, Lars Rosén och Kaj Johansson vid åkeriets anläggning framför IKEA DC i Älmhult.
IKEA-trafik.
gick två ASG-bilar på utlandet.
dorm, där man inte fick vara alltför lättklädd,
Från 1951 var Arne anställd av Löwenborgs gränsstationen mellan franska och spanska Från 1970-71 var det dagligen fem bilar mel- Ägandet av utrikes lastbilarna överläts delvis Bild lånad ur Vägverkets bildarkiv vid företagets trafiksäkerhetscertifiering 2004
resebyrå i Stockholm som förare av lång- Marocko, marknader i Marrakech och ka- lan Älmhult och Göteborg, samt två utlands- till chaufförerna, men åkeriet var fortfarande
färdsbussar. Att turista med buss hade blivit melridning i öknen. bilar, ibland körde Arne någon av dessa. Vid ansvarigt för administration, transport- och
möjligt för den vanlige svensken. Oftast gick gods. Utrikesbilarna hade bra lönsamhet fram
resorna inom landets gränser, som till Fu- Arne körde fjorton (14) resor till Afrika, till 2002, men genom vikande lönsamhet av-
näsdalen, som var ett populärt vinterresmål, som vardera varade i 35 dagar. Det kunde vecklades dessa i slutet av 2005. Man ökade
men det blev mer och mer populärt även att vara väldigt varmt i bussen i juli månad i stället antalet inrikesbilar.
resa söderut. och det fanns ingen luftkonditionering. Vid
gränskontrollerna där det krävdes visum
och deklaration var det Bilarnas storlek ökade
alltid ett äventyr om man Utlandsbilarna var 18 meter långa och ut-
fick passera utan alltför rustade med släp. För inrikesbilarna gällde
mycket problem. Spän- längden 24 meter och lastmån 116 m³.
nande var det dock att
ha fått se så mycket av För inrikesbilar blev det 1997 tillåtet med
världen och dess olika längden 25,25 meter, bredd 2,55 meter och
kulturer och vyer. lastkapacitet 130 m³ eller maximerad till 38
ton.
Kerstin Kamprad och
Arne Johansson träf- Kvalitet och miljö
fades första gången på Arne Johansson Åkeri var tidigt med i ar-
Kristina Nilsson går- betet för miljöcertifiering i samarbete med
den i Ljungby 1956, där Sveriges Åkeriförbund, och redan 1999 fick
Kerstin skulle ansluta
Starkt uppförslut, krypkörning mellan människor och packåsnor resulterade i på bussresan till Afrika. Arne och sonen Kaj, som tidigt fick inblick i de sitt certifikat. Ambitionen är hög kvalitet,
att bussen fick stanna, resenärerna fick ta paus, för att sedan med förenade Arne var då en av chauf- åkeribranschen. Här följde familjen med på en av flexibilitet och att hålla bra tider för lossning
krafter skjuta på ekipaget. Detta var ett av många äventyr under färden. utlandsturerna och lastning.
14 15