Page 107 - AA2009
P. 107

Arne Johansson Åkeri Älmhult  Arne vid en av de tidiga lastbilarna



 Vi fortsätter att presentera företag som genom             Personalvård är viktig,   omsättning har ökat från 11,7 miljoner 1993
 sponsring stöder Agunnaryds Allehanda.                     och man tillhör sedan   till 88 miljoner 2008.
 Denna gång föll valet på Arne Johansson                    många år företagshäl-
 Åkeri i Älmhult, där vi välkomnades för ett                sovården.  Företaget   Man har avtal direkt med IKEA, vilket mot-
 samtal.                                                    har stor flexibilitet att   svarar cirka 85 % av KAJ Inrikes körningar.
                                                            tillmötesgå förarnas   Bilarna rullar 359 dagar/år, de är stillastående
                                                                                endast sex dagar sammanlagt vid jul-, nyårs-
 Det var så här det började                                 önskemål om ledighet.    och midsommarhelger.
                                                            Varannan fredag är en
 Arne Johansson född och uppvuxen i Skän-                   massör i tjänst och det   Transportbokningen kommer som mail via
 ninge, Östergötland började tidigt intressera              är gratis massage för   datorn. Godstransporter sker från de två
 sig för motorer och bilar. År 1939, blott                  anställda.          huvudlagren Älmhult och Torsvik utanför
 fjorton år gammal, fick Arne sitt första jobb                                  Jönköping, till Hälsingborg, Bäckebol och
 inom branschen och under år 1947 och fyra                  Trafiksäkerhetscerti-  Kållered i Göteborg, A6 i Jönköping, samt
 år framåt körde han själv lastbil hemma i                  fiering erhölls 2004   Linköping, Västerås, Karlstad, Örebro,
 Skänninge.                                                 i ett samarbete med   Uppsala och Gävle. Transporter till och från
       enstaka tillfällen kunde familjen vara med på   Vägverket. I projektet fanns ett bidrag på
       resan. Antalet anställda var nu cirka 10 chauf-  75 000 kronor, vilket användes till montering   Stockholm sker via tåg. Normalflöde av varor
       förer. Fram till 1976 varvade hustru Kerstin   av alkolås i fem bilar. Alla nya bilar är numera   innebär cirka 30-40 avgångar och runt 4 000
       sin tid mellan arbete som sjuksköterska på   utrustade med detta.        m3 per dag från Torsvik och Älmhult till
       Lasarettet i Ljungby och hem och hushåll,                                varuhusen. Inleveranser till lagren är  cirka
       samtidigt som hon var kamrer för makens  Företagspraktik                 2,500-3,000 m3. Returorder är förutom gods-
       firma. Nu började dock företaget bli för stort                           hämtning från leverantörer även tompallar.
 En välbehövlig paus i skugga så resenärena får lite svalka. Arne står som nummer fyra från höger  Många ungdomar som går fordonslinje kan
       att administrera hemifrån och Per Gill anställ-  få praktik inom åkeriet. Kravet är att de kan   Kundorder ombesörjes direkt från lagret i
 Det var alltid två chaufförer och en svensk   förerna, det skulle bli flera gemensamma re-  des att sköta detta på kontoret i Älmhult. År   vikariera för ordinarie förare under sommar-  Torsvik till Örebro, Göteborg, Halmstad,
 reseguide med på turerna. Till Paris gick det   sor med tiden. Så småningom blev det vigsel   1987 anställdes även Lars Rosén, som året   månaderna juni till augusti, när deras utbild-  Hässleholm och Malmö. Det är då fråga om
 regelbundna turistbussar under två år, så den   och Arne avslutade kapitlet bussar och bosatte   efter blev dess VD.  ning är avslutad. Ofta blir det längre vikariat   tel-/internetorder som motsvarar tidigare
 staden blev grundligt känd och utforskad av   sig på Elmtaryd.  och ibland fast anställning efter skolan. Vi har   postorder.
 busspersonalen.  Nya ägare                bara goda erfarenheter av yngre killar, säger   Trafikbehovet baseras på försäljningskurvan
 Det var svenska folkdanslag som skulle   Arne Johansson Åkeri  År 1988 ombildades bolaget, Arne avslutade   VD Lars Rosén.  vid varuhusen. Fordonsparken består för
 uppträda i Österrike, besök på ölfestivaler   Nu blev det i stället åkerinäring igen för Arne,   sin tjänst och överlät ägandet på sonen Kaj   närvarande av 24 lastbilar och med övriga
 i Tyskland, tulpanresor till Holland, liksom   som skaffade första bilen 1960. Sonen Kaj   samt Lars Rosén och Per Gill. Antalet an- Omsättning, flöde   inregistrerade släp- och lastflak totalt 128
 olika turer till de flesta europeiska länder och   föddes 1964 och fick namnet genom föräld-  ställda var då omkring 35 personer  Från 2009 är efter namnbyte Kaj Utrikes   stycken. Antal heltidsanställda är för närva-
 speciellt till dess huvudstäder, där det kunde   rarnas begynnelsebokstäver, Kerstin Arne   Under moderbolaget Arne Johansson Åkeri   ändrat till KAJ Trading, som även har öppnat   rande 35 medarbetare i KAJ Inrikes AB.
 vara nog så svårt att ta sig fram på smala   Johansson. Arne körde för ASG till främst   bildades nu två dotterbolag, KAJ Utrikes   en dieselanläggning i Älmhult i samarbete
 gator i tät trafik.   Holland, Belgien och Tyskland.  och KAJ Inrikes. Utrikesbilarna bestod av   med Alwex i Växjö. KAJ Inrikes ägs till   KAJ Inrikes AB har ett nära och bra samar-
                                                                                bete med andra speditörer och åkerier, varav
 Arne berättar många historier från resmålen   IKEA-trafiken startade 1968 med nyinköpt   sex Schenker-bilar samt två ASG-bilar (nu-  100 % av Arne Johansson Åkeri, där man   det största är Alwex i Växjö.
 Arne Johansson som  bussförare på 1950-talet  och visar bilder från platser som lutande   lastbil med trafik till det nya IKEA-varuhuset   varande DHL). Inrikesbilarna, cirka ett tiotal   har IKEA som uppdragsgivare. Företagets
                                                                                                     Gunvor Karlsson
 Bussresor  tornet i Pisa, badstränder i spanska Beni-  i Kungens Kurva när detta öppnats. Samtidigt   med lösflak och släp, hade i stort sett endast   Från vänster: Per Gill, Lars Rosén och Kaj Johansson vid åkeriets anläggning framför IKEA DC i Älmhult.
 gick två ASG-bilar på utlandet.
       IKEA-trafik.
 dorm, där man inte fick vara alltför lättklädd,
 Från 1951 var Arne anställd av Löwenborgs   gränsstationen mellan franska och spanska   Från 1970-71 var det dagligen fem bilar mel-  Ägandet av utrikes lastbilarna överläts delvis   Bild lånad ur Vägverkets bildarkiv vid företagets trafiksäkerhetscertifiering 2004
 resebyrå i Stockholm som förare av lång-  Marocko, marknader i Marrakech och ka-  lan Älmhult och Göteborg, samt två utlands-  till chaufförerna, men åkeriet var fortfarande
 färdsbussar. Att turista med buss hade blivit   melridning i öknen.   bilar, ibland körde Arne någon av dessa. Vid   ansvarigt för administration, transport- och
 möjligt för den vanlige svensken. Oftast gick   gods. Utrikesbilarna hade bra lönsamhet fram
 resorna inom landets gränser, som till Fu-  Arne körde fjorton (14) resor till Afrika,   till 2002, men genom vikande lönsamhet av-
 näsdalen, som var ett populärt vinterresmål,   som vardera varade i 35 dagar. Det kunde   vecklades dessa i slutet av 2005. Man ökade
 men det blev mer och mer populärt även att   vara väldigt varmt i bussen i juli månad   i stället antalet inrikesbilar.
 resa söderut.   och det fanns ingen luftkonditionering. Vid
 gränskontrollerna där det krävdes visum
 och deklaration var det   Bilarnas storlek ökade
 alltid ett äventyr om man   Utlandsbilarna var 18 meter långa och ut-
 fick passera utan alltför   rustade med släp. För inrikesbilarna gällde
 mycket problem. Spän-  längden 24 meter och lastmån 116 m³.
 nande var det dock att
 ha fått se så mycket av   För inrikesbilar blev det 1997 tillåtet med
 världen och dess olika   längden 25,25 meter, bredd 2,55 meter och
 kulturer och vyer.    lastkapacitet 130 m³ eller maximerad till 38
       ton.
 Kerstin Kamprad och
 Arne  Johansson  träf-  Kvalitet och miljö
 fades första gången på   Arne Johansson Åkeri var tidigt med i ar-
 Kristina  Nilsson  går-  betet för miljöcertifiering i samarbete med
 den i Ljungby 1956, där   Sveriges Åkeriförbund, och redan 1999 fick
 Kerstin skulle ansluta
 Starkt uppförslut, krypkörning mellan  människor och packåsnor resulterade i   på bussresan till Afrika.   Arne  och  sonen  Kaj,  som  tidigt  fick  inblick  i   de sitt certifikat. Ambitionen är hög kvalitet,
 att bussen fick stanna, resenärerna fick ta paus, för att sedan med förenade   Arne var då en av chauf-  åkeribranschen. Här följde familjen med på en av    flexibilitet och att hålla bra tider för lossning
 krafter skjuta på ekipaget. Detta var ett av många äventyr under färden.  utlandsturerna  och lastning.

 14                                                                                                            15
   102   103   104   105   106   107   108   109   110   111   112