Page 111 - AA2009
P. 111

Mitt Angshult - Veikko berättar vidare  Men, det borde jag inte ha gjort! Jag kunde   Kanske han hade i rätt stund ringt i klockan
                                           för att göra slut på slagsmålet. Till mig sade
       ju inte veta, att just det stället på skolgården
       var reserverat till någon annan. Kanske en   han ingenting. Var han kanske nöjd med det,
 Veikko Rossi fortsätter här att berätta om   svensk skolpojke, som hade visat sig star-  som hade hänt.  Den nya skolpojken hade
 sina tre år i Agunnaryd under kriget, då   kast? Eller, på grund av något annat skäl var   visat, vad det finska “ Sisu“ var.
 han som nioåring kom till Angshult och   värd att stå där, under Den Stora Eken ! Hur   Jag minns inte andra slagsmål med mina
 fick sitt hem hos Gunvor och Ragnar   skulle en främling kunna stå där?  skolkamrater. Vi blev goda vänner och
 Svensson.   Och då började det hända.  Några pojkar kom   tävlade på mera fredliga sätt senare. Efter
 Under andra världskriget, åren 1939-  framför mig och sade något åt mig. Kanske   denna händelse fick också jag stå under Den
 1945, evakuerades 70 000 barn från   jag förstod, eller, kanske jag inte ville förstå   Stora Eken.
 Finland till Sverige.   vad de sade till mig. Någon försökte dra
       mig bort från eken, men han lyckades inte.
 För den som vill veta mer hänvisas till    Någon annan kom framför mig och visade   Andra skolminnen
 RFK, ”Riksförbundet Finska Krigsbarn”   med sin kroppställning, att han ville boxas.
 /www.krigsbarn.se  Vad skulle jag göra?   Vad lekte skolbarnen med på den tiden, då det
                                           inte fanns datorer och spelkonsoler?
       Jag var inte storväxt, kanske lite kortare än   Jag minns, att ett spännande spel var att kasta
 ler dess närhet, kände till varandra.  De var   pojken framför mig.  Jag visste inte heller,   slant.  Den, som kastade sin 25 öring närmast
 vänner sinsemellan.   hur god boxare han var. Vad kunde jag göra   en pinne, fick alla andra slantar. I stället för
       i den mycket snabbt utvecklade situationen?   slantar kunde man rulla  marmorkulor. Jag   Gästskribenten Veikko Rossi, krigspojken från
       Jag emot dessa andra pojkar? En rätt så dålig   hade en stor kollektion av färgrika kulor.  Karelen som blev kemiingenör, fortsätter att berätta
 De stirrade kanske lite nyfikna på mig, en   början på första skoldagen.  Och jag som   barndomsminnen från sina tre år i Angshult, där
 främling, som bodde lite längre borta, i   hade kommit till skolan för att få nya vänner!   Vägen till skolan, några kilometer lång, gick   han ännu har nära relationer.
 Angshult. Och som inte var svensk – han   Det såg inte bra ut.  jag till fots genom skogen mellan Angshult
 var en utlänning.                         och Tjurkö. Det var ett obebott område, bara   Undervisningen fick vänta tills han hade
       I fortsättningen hände allt fort. Jag steg emot   höga gran- och furustammar på båda sidor av   hjälpt mig att ta av de snöfyllda skorna och
 Hur skulle vi komma överens? Jag hade vän-  pojken framför mig och kampen började.   den smala skogsvägen.   lite våta överkläder. När jag bad om ursäkt,
 tat på att få nya vänner, men just då kände jag   Kanske var han inte varit säker på, att jag   att jag blev försenad, avbröt han mig genast.
 mig lite osäker. Ville de  bli mina vänner ?  verkligen skulle slåss med honom. Kanske    Och där gick jag, som hade en mycket god   Han tyckte, att det var inte alls viktigt. Och
       ville han bara skrämma mig. Men, jag tolk-  fantasi, ensam, tidigt på morgonen och senare   jag måste erkänna, att jag var nog lite trött
 Skoldirektören Kronander gjorde säkert   ade hans uppförande på finskt sätt: att han   i kvällens skymning.  Vad allt kan man se i   just då.
 sitt  bästa  för  att  förklara  för  de  andra   verkligen ville slåss !  en mörk skog?
 skolbarnen, vem jag var och varifrån jag                                       Senare på våren överraskade Ragnar mig
 kom. Jag fick sätta mig i en av de främsta   På ett ställe i mitten av min skolväg fanns en   genom att hämta hem en grönfärgad cykel.
 pulpeterna, nära Kronander. Så var det                                         Det var en militärcykel, som han hade fått till
 lätt för honom att hålla sitt öga på mig.                                      mitt förfogande från den svenska armén.
 Han förstod nog också, att jag kunde då                                        O så glad jag blev för att kunna använda den
 känna mig tryggare i den nya omgivningen.                                      till min skolväg! Visst var den lite för stor
                                                                                för mig, men jag kunde ändå åka med den
 Den första rasten                                                              mycket fortare fram och tillbaka till skolan.
 Jag glömmer nog aldrig den första skoldag-                                     Fastän det sägs, att man gärna glömmer
 ens första rast! För dem, som inte känner till                                 tråkiga händelser i det tidigare livet, minns
 hur skolan i Tjurkö och dess omgivning såg                                     jag mycket väl en skidtävling, där jag inte
 ut, får jag väl först skildra den.                                             lyckades.  I Finland hade jag redan lärt mig
                                                                                att åka skidor, men i Angshult hade jag inga
 Själva skolbyggnaden var ett lagom stort,                                      skidor. I skolan fick jag ibland låna andra
 rödfärgat hus med två våningar. Kronander                                      pojkars skidor. När jag berättade hemma i
 hade sitt hem i skolans övre våning. Fram-                                     Angshult, att jag ville ha egna skidor, sade
 för skolbyggnaden fanns en stor gårdsplan,                                     farbror August:” Du får egna skidor !”.
 kantad med höga lövträd. Gårdsplanen hade
 förbindelse till landsvägen brevid.                                            Och så tog han sina verktyg, såg och hyvel,

 Skolstart i Tjurkö skola  fortsatte.  Närmast skolbyggnaden, vid kanten av     och gick till sin hyvelbänk.
 Liksom de infödda svenska skolbarnen hade   När det nu såg ut så, att jag inte ännu kunde   gårdsplanen, stod en fullvuxen ek. Jag tror,   Efter några slag mellan oss började blod   mycket gammal, grå byggnad. Ett gammalt,   Följande dag visade han två skidor, som han
 att den var störst av alla lövträden, som fanns
                                                                                hade gjort av två brädor. Brädornas omvand-
 också jag -  äventyrs-resenären från Finland   återvända till Finland,  ville Ragnar och   där. Den hade en bred stam och stod där med   rinna från hans näsa. I samma stund ringde   obebott torp, Kjöpet. Jag ville nästan springa,   ling till skidor hade nog varit  mödosamt,
 - fått tillbringa ett  ljuvligt, men på sätt och   Gunvor ge mig möjligheten att få skolun-  starka rötter. Jag kan tänka mig, att den, med   Kronander i klockan att rasten var slut. Det   när jag såg det. I min fantasi kunde där inne   och syftet av arbetet ärligt, men – ursäkta,
 vis, inte förtjänat  “ sommarlov “  i  Angshult.   dervisning i Sverige.  Den närmaste skolan   sina breda och lövrika grenar, kunde ge gott   var liksom i en verklig boxningskamp!   vara någon, som inte tyckte om att bli störd   kärew farbror August – de liknade nog ännu
 Mitt skolår innan hade nog varit lite knappt   –  Gunvors skola – fanns i Tjurkö.  Hon kände   skydd emot plötsliga regnskurar under rasten.   Första ronden av kampen var slut. Och den   av en skolpojke!  mer brädor än skidor. De var rätt så tunga
 – bara litet  privat undervisning hos tanten i   väl till skolans direktör, Kronander. Vem som   Skolbarnen kunde då använda den som en   första skoldagens första rast.  och raka. Han tillverkade också två stavar,
 Bolmen.  Men, räkningen – såsom det brukar   helst kunde avundas redan hans namn – Kro-  stort, skyddande paraply.  Vid bra väder gick vandringen väl, men en   och sedan var jag färdig för tävlingen. Jag
 -  skulle ju komma senare.  Räkningen - för   nander.  Det var lätt att tänka, att han hade en   När vi sedan hade kommit in i klassrummet,   vinterdag var det omöjligt att hinna punktligt   var säker på att jag, finländaren, skulle vinna
 att lära räkna !  krona på sitt huvud och mycket kronor i sin   När man känner sig osäker, vill man gärna ha   märkte Kronander pojkens rinnande näsa.   till skolan. Under natten hade fallit otroligt   hela skolans tävling.
                                           mycket snö. Det var liksom dåtidens Snö-
 De stora Världs-Hövdingarna, som brotta-  skattkista ! Kronander ! Hans satta varelse   något skydd bakom ryggen.  Det var väl den   Han frågade, vad som hade hänt med honom,   Gudrun.  Med stor möda kom jag äntligen   Men, så tänkte också mina svenska skol-
       men pojken sade att det var ingenting viktigt.
 första saken, som kom i mina tankar, när jag
 des, med mer eller mindre moderna vapen,    förstärkte intrycket. För en liten pojke skulle   med andra skolbarn på början av den första   Han ville inte skylla på mig. Jag undrade,   till skolan. Timmen hade redan börjat, fastän   kamrater med sina verkliga skidor. Jag blev
 hade inte ännu kommit överens, hurudan   det bli lätt att högakta honom. Han visste ju   rasten kom ut till gårdsplanen. Då såg jag   hurudan rättegång det skulle bli.  där var bara några få elever. De flesta hade   ingen skidsmästare i den tävlingen. Fastän
 värld de ville bygga. De bestämde över   redan allt det, som vi inte ännu visste. Han   den stora eken. Den nästan kallade mig att   stannat hemma.  farbror August och jag, vi båda, hade gjort
 människor att inte se, vad de såg, att inte   skulle göra oss – nästan lika kloka!   komma under den! Genom att stå bredwww-  Var det nu så, att Kronander hade sett hela   vårt bästa.
 höra, vad de hörde,  men att göra, vad alla   Så kom min första skoldag i Tjurkö.  Andra   vid den kunde den ge skydd åt min ryggsida.   händelsen från fönstret och visste allt, som   Kronander blev förvånad att jag hade kun-
 av dessa människor inte ville. Och krigandet   svenska skolbarn, som kom från Tjurkö el-  Så skyndade jag genast dit.  hade hänt?   nat komma så långt ifrån efter en sådan   Veikko Rossi, Valkeakoski Finland
 18                                        snöstorm.                                                           19
   106   107   108   109   110   111   112   113   114   115   116