Page 211 - AA2017
P. 211
Vägdelningen har en lång histoia bakom
sig. Det hela började 1788 när lantmätaren Den här bilden är inte från vägbygget Rönnäs-Fiskeryd.
Abraham Bergius Vedåsa genomförde sin Men visar vilket mödosamt arbete det var att anlägga vägar.
rapport om underhållsskyldigheten på de På den här bilden ser vi August Blom som basade för det
olika vägarna i länet. Den rapporten var fär- här arbetslaget.
dig 1791.
Vid den här tiden skilde man på olika vägar.
Det fanns lands- och kungsvägar som oftast
ledde till tingsställen och så fanns det byvä-
gar. Dessa sköttes av bönderna och var strikt
indelade. Efter hand har vägindelningarna
morderniserats i etapper för att lindra bön-
dernas börda och från 1841 beviljade staten
årliga anslag, dock små sådana, men man
strävade efter bättre skatteunderlag och detta
blev framgångsrikt först genom 1891 års lag.
Då bildades väghållningsdistrikt och sam-
fälligheter men det var ändock jordägande Likaså mellan Agunnaryd-Målaskog. för intrång på hans ägor vid anläggningen
bönder som fick bära den tunga bördan. Inte Stämman var dock inte särskilt intresserade av den nya vägen med 160 kr. Noteras kan
förrän den 1 januari 1944 blev vägväsendet av detta enär man ansåg bygdevägarna alltför att Erik samma år köpt Getaboda av Gustaf
förstatligat. backiga och krokiga, samtidigt som det skulle Johansson. Stämman godtog Erik Nilssons
utgöra ett hot mot lokalbefolkningen. Dock krav mot att han inte ställde
Urusla vägar var man lite mer inställsam till läkares trans- ytterligare krav. Men det var
Trafiken var vid den här tiden inte så livlig och port och lade därför till i protokollet: just vad Erik Nilsson gjorde
tittar man på vägarnas underhåll var de som ...att läkaren färdas fram med nödig var- och han fick faktiskt ytterli-
regel urusla. Varje väghållare hade ju sin bit samhet... gare 100 kr i ersättning för
att underhålla och bodde man en bit från vä- intrånget på sina marker.
gen kunde det ju bli lite si och så med detta. Rönnäs-Fiskeryd Samma år gjorde berörda
Det grus man tog till vägarna togs i allmäna markägare mellan Getaboda Erik Nilsson
grustag. Och allt kördes ut med häst och vagn. Om vi återgår till vägsträckningen mellan
Rönnäs-Fiskeryd kom den åter upp på dag- - Öjhult en framställning om anläggandet av
I syneprotokoll kunde det stå: ....sten större ordningen den 9 augusti 1925. Då tog man väg och att den skulle ansluta från allmäna
än hönsägg, bortrensas från vägen... beslut att Agunnaryds kommun skulle ikläda vägen Rönnäs-Fiskeryd. Kommunalstämman
sig betalningsansvar för den mark som skul- tillstyrkte detta enhälligt och ansåg att stats-
Stämman inte intresserad av le tas i bruk för vägbygget.
biltrafik Varje berörd markägare
Vid den här tiden fodrades tillstånd att få fär- skulle också skriva på en
das med bil på icke allmäna vägar. Och fick förbindelse om upplåtande
man ett sådant så fanns restriktioner att bilen av mark utan ersättning.
i dagsljus fick framföras i högst 20 km, vid Sex år senare, 1931, togs
mörker 15 km och vid dimma 10 km. 1920 beslut att till Länsstyrelsen
fanns det bara 68 automobiler i länet. Men ingå med en hemställan om
utvecklingen gick snabbt 1921 behandlade anläggandet av nämnda väg
man ärenden med personer som ville bedri- fortast möjligt. De som fick
va persontrafik Boaryd-Agunnaryd-Liatorp. uppdraget att verkställa be-
slutet var riksdagsmannen
Ernst Otto Magnusson,
Automobilägare 1925 i Agunnaryd Tumhult, godsägare Karl
Bilnr Yrke Namn Bil
Erik Karlsson, Rönnäs
68 Handlare J.R.Fredriksson Bråna Oldsmobil och hemmansägare Edvin
104 Lantbrukare Evert Danielsson Tjurkö Ford
179 Godsägare Arvid Crona Byvärma Ford Wiesel, Getaboda.
214 Vägbyggare Georg Karlsson Tumhult Ford
224 Handlare J.R.Fredriksson Bråna Ford Ernst Otto Magnusson hade
371 Skräddaremäst. Gunnar Lönn Fridhem Ford
444 Handlare Johan Gustafsson Elmtåsa Ford drivit på den här vägfrågan under alla år och och landstingsbidrag skulle om möjligt utgå
534 Kusken Algot Petersson Strömma Ford han satt med som ledamot i Sunnerbo väg- med 50 proc.
541 Postutkörare K. E. Salomonsson Stockhult Ford
distrikt under åren 1922 till 1936. Han satt
som ordförande 1928 men 1936 tog sonen Seg process
Erik Magnusson över ledamotsplatsen fram Man kan fråga sig om sådana här segdragna
till 1943. Och från och med 1944 blev det en processer skulle kunna gå idag från att 1911
statlig vägorganisation. ha väckt frågan om ny vägsträckning till
Ljungby och att avsyna den 1940, hela 30 år!
Utan att se det exakta datumet, eftersom dessa
handlingar ligger i Vadstena och har en vo- Vad kostade då vägen?
Kalle Post med sin bil
571 Lantbrukare P.J.Salomonsson Vedåsa Ford lym på ca 400 sidor, men igångsättandet av Sträckningen var 8 km och till en kostnad av
572 Handlare J.R.Fredriksson Bråna Ford vägbygget kom troligen igång så smått 1933.
993 Lantbrukare Johan Carlsson Målensås Ford 146.000 kr. varav det utgick ett statsbidrag
1123 Chaufför Claes Petersson Tjurkö Chevrolet Arbetet fortskred och 1936 begärde hem- med 109.500 kr.
mansägaren Erik Nilsson Getaboda ersättning
Text Jan Björk
15