Page 211 - AA2017
P. 211

Vägdelningen har en lång histoia bakom
       sig. Det hela började 1788 när lantmätaren                  Den här bilden är inte från vägbygget Rönnäs-Fiskeryd.
       Abraham Bergius Vedåsa genomförde sin                       Men visar vilket mödosamt arbete det var att anlägga vägar.
       rapport om underhållsskyldigheten på de                     På den här bilden ser vi August Blom som basade för det
       olika vägarna i länet. Den rapporten var fär-               här arbetslaget.
       dig 1791.
       Vid den här tiden skilde man på olika vägar.
       Det fanns lands- och kungsvägar som oftast
       ledde till tingsställen och så fanns det byvä-
       gar. Dessa sköttes av bönderna och var strikt
       indelade. Efter hand har vägindelningarna
       morderniserats i etapper för att lindra bön-
       dernas börda och från 1841 beviljade staten
       årliga anslag, dock små sådana, men man
       strävade efter bättre skatteunderlag och detta
       blev framgångsrikt först genom 1891 års lag.
       Då bildades väghållningsdistrikt och sam-
       fälligheter men det var ändock jordägande   Likaså  mellan Agunnaryd-Målaskog.   för intrång på hans ägor vid anläggningen
       bönder som fick bära den tunga bördan. Inte   Stämman var dock inte särskilt intresserade   av den nya vägen med 160 kr. Noteras kan
       förrän den 1 januari 1944 blev vägväsendet   av detta enär man ansåg bygdevägarna alltför   att Erik samma år köpt Getaboda av Gustaf
       förstatligat.                       backiga och krokiga, samtidigt som det skulle   Johansson. Stämman godtog Erik Nilssons
                                           utgöra ett hot mot lokalbefolkningen. Dock   krav mot att han inte ställde
       Urusla vägar                        var man lite mer inställsam till läkares trans-  ytterligare krav. Men det var
       Trafiken var vid den här tiden inte så livlig och   port och lade därför till i protokollet:  just vad Erik Nilsson gjorde
       tittar man på vägarnas underhåll var de som   ...att läkaren färdas fram med nödig var-  och han fick faktiskt ytterli-
       regel urusla. Varje väghållare hade ju sin bit   samhet...               gare 100 kr i ersättning för
       att underhålla och bodde man en bit från vä-                             intrånget på sina marker.
       gen kunde det ju bli lite si och så med detta.   Rönnäs-Fiskeryd         Samma år gjorde berörda
       Det grus man tog till vägarna togs i allmäna                             markägare mellan Getaboda   Erik Nilsson
       grustag. Och allt kördes ut med häst och vagn.  Om vi återgår till vägsträckningen mellan
                                           Rönnäs-Fiskeryd kom den åter upp på dag-  -  Öjhult en framställning om anläggandet av
       I syneprotokoll kunde det stå: ....sten större   ordningen den 9 augusti 1925. Då tog man   väg och att den skulle ansluta från allmäna
       än hönsägg, bortrensas från vägen...  beslut att Agunnaryds kommun skulle ikläda   vägen Rönnäs-Fiskeryd. Kommunalstämman
                                           sig betalningsansvar för den mark som skul-  tillstyrkte detta enhälligt och ansåg att stats-
       Stämman inte intresserad av         le tas i bruk för vägbygget.
       biltrafik                           Varje berörd markägare
       Vid den här tiden fodrades tillstånd att få fär-  skulle också skriva på en
       das med bil på icke allmäna vägar. Och fick   förbindelse om upplåtande
       man ett sådant så fanns restriktioner att bilen   av mark utan ersättning.
       i dagsljus fick framföras i högst 20 km, vid   Sex år senare, 1931, togs
       mörker 15 km och vid dimma 10 km. 1920   beslut att till Länsstyrelsen
       fanns det bara 68 automobiler i länet. Men   ingå med en hemställan om
       utvecklingen gick snabbt 1921 behandlade   anläggandet av nämnda väg
       man ärenden med personer som ville bedri-  fortast möjligt. De som fick
       va persontrafik Boaryd-Agunnaryd-Liatorp.   uppdraget att verkställa be-
                                           slutet var riksdagsmannen
                                           Ernst Otto Magnusson,
                    Automobilägare  1925 i Agunnaryd  Tumhult, godsägare Karl
        Bilnr  Yrke   Namn        Bil
                                           Erik Karlsson, Rönnäs
          68   Handlare    J.R.Fredriksson Bråna     Oldsmobil    och hemmansägare Edvin
        104   Lantbrukare   Evert Danielsson Tjurkö   Ford
        179  Godsägare   Arvid Crona Byvärma   Ford   Wiesel, Getaboda.
        214  Vägbyggare   Georg Karlsson Tumhult   Ford
        224  Handlare   J.R.Fredriksson Bråna   Ford   Ernst Otto Magnusson hade
        371  Skräddaremäst.  Gunnar Lönn Fridhem   Ford
        444  Handlare    Johan Gustafsson Elmtåsa   Ford   drivit på den här vägfrågan under alla år och   och landstingsbidrag skulle om möjligt utgå
        534  Kusken   Algot Petersson Strömma   Ford   han satt med som ledamot i Sunnerbo väg-  med 50 proc.
        541  Postutkörare   K. E. Salomonsson Stockhult    Ford
                                           distrikt under åren 1922 till 1936. Han satt
                                           som ordförande 1928 men 1936 tog sonen   Seg process
                                           Erik Magnusson över ledamotsplatsen fram   Man kan fråga sig om sådana här segdragna
                                           till 1943. Och från och med 1944 blev det en   processer skulle kunna gå idag från att 1911
                                           statlig vägorganisation.             ha väckt frågan om ny vägsträckning till
                                                                                Ljungby och att avsyna den 1940, hela 30 år!
                                           Utan att se det exakta datumet, eftersom dessa
                                           handlingar ligger i Vadstena och har en vo-  Vad kostade då vägen?
                  Kalle Post med sin bil
        571  Lantbrukare   P.J.Salomonsson Vedåsa   Ford   lym på ca 400 sidor, men igångsättandet av   Sträckningen var 8 km och till en kostnad av
        572  Handlare    J.R.Fredriksson Bråna   Ford   vägbygget kom troligen igång så smått 1933.
        993  Lantbrukare    Johan Carlsson Målensås   Ford                      146.000 kr. varav det utgick ett statsbidrag
       1123  Chaufför   Claes Petersson Tjurkö   Chevrolet  Arbetet fortskred och 1936 begärde hem-  med 109.500 kr.
                                           mansägaren Erik Nilsson Getaboda ersättning
                                                                                                       Text Jan Björk

                                                                                                               15
   206   207   208   209   210   211   212   213   214   215   216