Page 213 - AA2017
P. 213

Entreprenad
       I början av 1881 hade den nya linjen stakats
       ut tillsammans med jordägarna och som till-
       lika blev godkänd av stämman. Stämman tog
       också beslut att den skulle vara färdig den 1
       september 1882.
       Nu gick vägbygget ut på entreprenad i om-
       kringliggande kyrkor såsom Agunnard,
       Pjätteryd, Södra Ljunga, Ryssby, Vislanda,
       Virestad och Stenbrohult. De som åtog sig
       uppdraget var Johan Peter Sterling och Gustaf
       Nilsson Löfsdal, Össjö.
       Dom tog sig genast an arbetet och jag tror
       inte man kan föreställa sig vilket oerhört hårt
       arbetet det var.















       Bilden är inte från Agunnaryd men visar ändå
       att det var handkraft som gällde. Mycket folk
       och det var häst- och oxar som var dragare.
       Arbetet var besvärligt för de båda entrepre-
       nörerna och de gick in till stämman med en
       begäran om ytterligare ersättning med 100 kr.
       Detta godtog stämman.
                                                        Här en räkning på några av de omkostnader man hade
       Samtidigt hade kommunalstämman tagit ett
       lån i banken på 500 kr. för oförutsedda utgifter  Senare arbeten         nat under en veckas tid mellan kl 7 - 20 på

       Avstod mark                         Vägsträckning har sedan under årens lopp   Lagavägen mellan Ljungby-Kånna och man
                                                                                räknade till 84 stycken.
       De gårdar som avstod mark till vägen var   hela tiden fått förbättringar.                       Text Jan Björk
       1/2 mtl Tjurkö Norregård, 1/4 mtl Tjurkö   1921 var det en omläggning av vägen
       Möllaregård, 1/4 mtl Tjurkö Östregård, 1 mtl   Lönshult-Tjurkö-Agunnaryd, en
       Årshuvud och 1/2 mtl Lönshult. Och för detta   sträcka på 6,5 km till en kostnad
       tillföll följande belopp Jöns Jonsson Tjurkö   av 76.500, statsbidrag utgick med
       Norregård 50 kr. Daniel Andersson Tjurkö   48.200 kr.
       Möllaregård 40 kr. Peter Jonssons änka Ingrid
       Petersdotter 50 kr. änkan Anna Åkesdotter   1934 utfördes arbete mellan
       Årshuvud 40 kr. Sven Jonasson Lönshult   Agunnaryd-Liatorp till en kostnad av
       100 kr och Anders Johansson Lönshult 25 kr.  75.200 kr och då utgick statsbidrag
                                           med 55.500 kr.
       Man beslutade 1881 att grusningen av den
       nya häradsvägen skulle ske genom ”ökedags-  Efter han blev det lättare med vägarbe-
       verke” på varje förmedlat mantal.   tena. 1922 köpte Ljungby Vägdistrikt
                                           in maskiner bland annat en automobil-
                                           stenkross för 8.000 kr som man sttio-
                                           nerade i Åby. En Munktell motorvält
                                           för 12.550 kr (för övrigt en sådan ni
                                           ser på bilden vid vägbygget Rönnäs-
                                           Fiskeryd) det köptes små stenkros-
                                           sar med elevator, motortraktorer och
                                           lastbilar.
                                           Den första väghyveln inköptes 1924
                                           och kallades för ”Bitvargen”
                                           Första trafikräkningen
                                           1925 gjorde man den första trafik-
                                           räkningen i Kronobergs län bland an-
     Efter att man rättat vägen behövde man inte ta
     omvägen över Tjurkö bro. Bilden runt 1940
                                                                                                               17
   208   209   210   211   212   213   214   215   216   217   218