Page 213 - AA2017
P. 213
Entreprenad
I början av 1881 hade den nya linjen stakats
ut tillsammans med jordägarna och som till-
lika blev godkänd av stämman. Stämman tog
också beslut att den skulle vara färdig den 1
september 1882.
Nu gick vägbygget ut på entreprenad i om-
kringliggande kyrkor såsom Agunnard,
Pjätteryd, Södra Ljunga, Ryssby, Vislanda,
Virestad och Stenbrohult. De som åtog sig
uppdraget var Johan Peter Sterling och Gustaf
Nilsson Löfsdal, Össjö.
Dom tog sig genast an arbetet och jag tror
inte man kan föreställa sig vilket oerhört hårt
arbetet det var.
Bilden är inte från Agunnaryd men visar ändå
att det var handkraft som gällde. Mycket folk
och det var häst- och oxar som var dragare.
Arbetet var besvärligt för de båda entrepre-
nörerna och de gick in till stämman med en
begäran om ytterligare ersättning med 100 kr.
Detta godtog stämman.
Här en räkning på några av de omkostnader man hade
Samtidigt hade kommunalstämman tagit ett
lån i banken på 500 kr. för oförutsedda utgifter Senare arbeten nat under en veckas tid mellan kl 7 - 20 på
Avstod mark Vägsträckning har sedan under årens lopp Lagavägen mellan Ljungby-Kånna och man
räknade till 84 stycken.
De gårdar som avstod mark till vägen var hela tiden fått förbättringar. Text Jan Björk
1/2 mtl Tjurkö Norregård, 1/4 mtl Tjurkö 1921 var det en omläggning av vägen
Möllaregård, 1/4 mtl Tjurkö Östregård, 1 mtl Lönshult-Tjurkö-Agunnaryd, en
Årshuvud och 1/2 mtl Lönshult. Och för detta sträcka på 6,5 km till en kostnad
tillföll följande belopp Jöns Jonsson Tjurkö av 76.500, statsbidrag utgick med
Norregård 50 kr. Daniel Andersson Tjurkö 48.200 kr.
Möllaregård 40 kr. Peter Jonssons änka Ingrid
Petersdotter 50 kr. änkan Anna Åkesdotter 1934 utfördes arbete mellan
Årshuvud 40 kr. Sven Jonasson Lönshult Agunnaryd-Liatorp till en kostnad av
100 kr och Anders Johansson Lönshult 25 kr. 75.200 kr och då utgick statsbidrag
med 55.500 kr.
Man beslutade 1881 att grusningen av den
nya häradsvägen skulle ske genom ”ökedags- Efter han blev det lättare med vägarbe-
verke” på varje förmedlat mantal. tena. 1922 köpte Ljungby Vägdistrikt
in maskiner bland annat en automobil-
stenkross för 8.000 kr som man sttio-
nerade i Åby. En Munktell motorvält
för 12.550 kr (för övrigt en sådan ni
ser på bilden vid vägbygget Rönnäs-
Fiskeryd) det köptes små stenkros-
sar med elevator, motortraktorer och
lastbilar.
Den första väghyveln inköptes 1924
och kallades för ”Bitvargen”
Första trafikräkningen
1925 gjorde man den första trafik-
räkningen i Kronobergs län bland an-
Efter att man rättat vägen behövde man inte ta
omvägen över Tjurkö bro. Bilden runt 1940
17