Page 55 - AA2012
P. 55

Nanny Sarin hade skadats av luftattacken   met. Lyckligtvis var det en blindgångare.   Född i Ostfriesien, växte  Moehle upp i den
       mot Carolina Thordén, och det kan ha varit   De övriga bomber som fälldes detonerade   ekonomiskt och politiskt omtumlande miljö
       därför som hon valde att stanna kvar och ta ett   i havet livsfarligt nära fartyget, så att Vene-  som präglade Tyskland under åren efter första
       senare skepp västerut. Hon beskrevs som en   zuelas motorer skadades. Det attackerande   världskriget. År 1930, vid 19 års ålder, gick
       mycket ”vacker, ljus, blåögd” sjuksköterska   planet vände om då och försvann, utan att   han in i flottan. Sex år senare påbörjade
       som hade tjänstgjort under vinterkriget. Nu   denna gång ha lyckats sänka fartyget. En   han ubåtsutbildning och tog kommandot
       var hon på väg till USA där hon var förlovad   dag senare, den 11 april, med reducerad   på sin första ubåt, U-20 år 1937. Det var
       med en amerikansk medborgare boende i   hastighet och brittisk assistans, vägledde   som befälhavare för den som han inledde
       Colorado. Vid 28 års ålder, tedde sig hennes   kapten Salomonsson sitt skepp till Thors-  sin ökända karriär inom sjöfartskrigföring.
       framtid mycket ljus.                 hamn på Färöarna. Med brittiskt bistånd,   Utav de 21 fartygssänkningarna han utförde
       Praktiskt taget ingenting är känt om den   togs de skadade besättningsmännen omhand   mellan 1939 och 1941, inträffade de flesta
       nioårige pojken, förutom att han hade blivit   och fartyget reparerades. Det var också i   efter den 17 januari 1940, när han tog befälet
       föräldralös och att han verkade vara finsk   Thorshavn som Salomonsson tog ombord   över Ubåt 123. Av fartygen han förstörde,
       medborgare. Det är rimligt att han var med   åtta finska medborgare, Salminens familj,   var tre svenska, Sylvia (13 januari 1940),
       eller tillsammans med någon av de andra pas-  Nanny Sarin, den föräldralöse pojken och   Anten (23 november 1940), och Venezuela
       sagerarna. Han kanske även reste i sällskap   mannen som beskrevs som sjöman. Eftersom   (17 april 1941). (En intressant fotnot till detta
       med Salminens familj.                fartygets destination förblev oförändrad - Rio   är att det sista fartyget han torpederade som
                                            de Janeiro - fick Salminens och de andra   befälhavare för U-20 var Sylvia medan Vene-
       Samma situation gäller information om den   finna sig i att nu vara på väg till Sydamerika   zuela var hans sista med U-123. I ingetdera
       åttonde passageraren från Carolina Thordén.   i stället för USA.         fallet fanns det några överlevande.) Som en
       Som förslag angavs att han tros ha varit en                              högt dekorerad tysk  ”ace-of-the-seas”, blev
       finsk sjöman.                        Attack från djupet                  Moehle kommendant av 5:e ubåtsflottiljen i
       Attack från luften                   Långt ute i Atlanten, var kapten Karl Heinz   Kiel i maj 1941, en befattning han bibehöll
                                                                                till kriget var slut.
                                            Moehle i U-båt 123 ute på sin sista tjänstgö-
       Efter två dagar var Venezuela en god bit ut i   ring till sjöss. Han hade tillbringat tre år inte   I egenskap av kommendant, var han förplik-
       Nordsjön. Vädret var fortsatt bra och sikten   bara som en ovanligt skicklig och intuitiv   tigad att informera alla ubåtsbefälhavare som
       var utmärkt. Som Carolina Thordén, var det   ubåtsbefälhavare men också som en krigare   inledde tjänst att de var skyldiga att genom-
       svenska fartyget också klart utmärkt med   som strikt följt de etablerade riktlinjerna för   föra Grossadmiral Karl Dönitz’ 1941 ”Laco-
       flaggor målade på sidorna, visande dess   bedrivande av sjöfartskrigföring.   nia Order”, ett direktiv som huvudsakligen
       icke-krigförande status.                                                 förbjöd all hjälp till sjömän från torpederade
                                            Han var känd för att neka stöd till drab-
       Plötsligt, i fullt dagsljus, blev Venezu-  bade sjömän vars skepp han hade torpederat.   fartyg. Detta var naturligtvis en politik som
       ela beskjutet med maskingevär av ett tyskt   Moehles ”damm” var Nordatlanten, där   Moehle redan tidigare hade idkat. I slutet av
       bombplan och två besättningsmän skadades   han strök omkring med list och orsakade   kriget fördes både Dönitz och Moehle till
       lätt. För att förnya sitt anfall släpptes sju   de flesta av de tjugoen fartygssänkningarna   rättegång för krigsförbrytelser, dvs för deras
       bomber varav en träffade fartyget och åkte   som kännetecknade hans karriär mellan åren   roller att skapa och genomföra denna Laconia
       genom akterdäcket och in i styrmaskinrum-  1939 och 1941.                Order. Båda fälldes: Moehle dömdes till 5 år
                                                                                i fängelse, men frisläpptes efter 3. Han dog
                                                                                1996 vid en ålder av 86.
                                                                                Sista färden

                                                                                Venezuela lämnade Färöarna den 14 april
                                                                                1941, och var nu långt ute i Nordatlanten.
                                                                                Väderförhållande på havet den 17 april var
                                                                                utmärkt; under havsytan var periskopsikten
                                                                                tydlig och ohämmad. De ljust målade blå och
                                                                                gula markeringarna visade klart att fartyget
                                                                                var svenskregistrerat. Ubåtskommendör Mo-
                                                                                ehle kände nog igen namnet Venezuela som
                                                                                ett av de fartyg med frilejd dokumentation.
                                                                                Ändå valde han att förfölja fartyget och så
                                                                                småningom skicka det till botten - en uppgift
                                                                                som han utförde med germansk grundlighet.
                                                                                Det är svårt att säga var kapten Salomonsson
                                                                                befann sig klockan 15.50 på eftermiddagen
                                                                                när den första torpeden träffade Venezuelas
                                                                                midskepp. Han kanske var på bryggan eller i
                                                                                sin hytt för att vila, han satt kanske i matsalen
                                                                                med en kopp kaffe. Varhelst han var, måste
                                                                                händelserna ha skett blixtsnabbt. Venezuela
                                                                                blev omedelbart lamslaget. Med vetskapen
                                                                                att en ubåt lurade i närheten och snart skulle
                                                                                avfyra nästa torped, rusade besättningen
                                                                                omkring med förberedelser att överge far-
                                                                                tyget. Passagerarna var sannolikt skrämda
       Broschyr: Johnson Line rutter till Syd-Central- och Nordamerika 1939.  Foto: Björn Larsson.  och mycket upprörda, och det kan hända att
       (http://www.timetableimages.com/maritime/images/john.hta)                barnen grät. Om man ska tro ubåtskaptenens

                                                                                                                7
   50   51   52   53   54   55   56   57   58   59   60