Page 56 - AA2012
P. 56
ord, var livbåtarna snabbt nedsänkta, besätt-
ningen och passagerarna lyckades överge det
fördömda fartyget. Allt detta skulle ha skett
inom loppet av tio minuter. Detta är också
det sista vi hör av Gustaf Salomonsson och
hans besättning och av hans finska gäster
som, bara några veckor tidigare hade överlevt
attacken på Carolina Thordén.
Två frågor som man omedelbart kommer att
tänka på är hur lång tid klarade sig Venezuelas
41 besättningsmän och 8 passagerare ute på
havet och varför de inte till slut upptäcktes
och räddades?
Med tanke på de måttliga väderförhållandena
och att åtminstone några av de ombordva-
rande sades ha räddat sig i fartygets bastanta
livbåtar, skulle man anta att Venezuelas be-
sättning och passagerare borde ha överlevt
en tid på öppet hav. Men, det enda spåret
som hittades och som tydde på att fartyget
övergivits var en flotte märkt ”Venezuela”,
som plockades upp ur vågorna några dagar
senare av den finska ångaren Fenix.
Fast Moehle förstod att han hade missbe- ”Ship Vanishes Mysteriously”. Artikeln införd i The Seattle Times, juli 1941.
dömt – Venezuela var inte ur kurs som den tillkännagivande att fartyget, med dess 41 att täcka vattnen från Storbritannien ända upp
tyska ubåtskaptenen först trodde – befallde besättningsmän och 8 passagerare, officiellt till Grönland. Detta i sin tur gjorde att Sverige
han ändå en annan torped som sköts klockan förklarades förlorat. fick förhandla en ny överenskommelse med
16.00, bara tio minuter efter den första. Den- tyskarna vad gällde farleder över Atlanten
na visade sig vara en blindgångare. Våndan Kuslig vetskap för svenska fartyg. Dessa förhandlingar var
för Venezuela blev alltså förlängd. Vid 16.03 fortfarande på gång i mitten av april 1941.
och åter vid 16.26, avfyrades ytterligare två Först efter kriget, när tyska ubåtsloggar un- Med andra ord, hamnade Venezuela, liksom
torpeder. Trots skadorna förblev fartyget ändå dersöktes blev omfattningen av Venezuelas Carolina Thordén tidsmässigt i mycket
flytande, dödligt sårat men trotsigt. Klockan sänkning helt klarlagd. Först och främst, osäkra och högst förrädiska strömmar. För
17.27, nästan en och en halv timme sedan upptäcktes att skeppet hade torpederats kapten Salomonssons fartyg slutade färden
den första torpeden träffade det svenska den 17 april 1941, bara några timmar efter i en grym död för 49 män, kvinnor och barn.
handelsfartyget, beordrade Moehle att ännu att kapten Gustaf Salomonsson hade sänt Som ubåtsoffer, representerar Venezuelas
en torped skulle avfyras. (Denna visade sig radiomeddelande om position och beräknad förlisning svenska handelsflottans största för-
också vara en blindgångare.) Enligt Moehle, ankomstdag till Rio de Janeiro. lust i människoliv under andra världskriget.
förblev ubåten under vatten i ytterligare två Långt mer oroväckande å andra sidan var
timmar under vilka man laddade om sina uppgiften att fartyget faktiskt inte hade varit Brian B. Magnusson
torpedtuber. Inget tycks ha blivit nedtecknat ur kurs - det hade följt den föreskrivna rut-
under tiden vad gäller fartyget eller livbåtar. ten för icke-krigförande sjöfart - men att det Artikeln trycktes först på engelska i The
Istället meddelar kapten Moehle att när han förföljdes och av misstag hade torpederats. Quarterly, Vol.20, No.1, Winter 2011-2012,
kom upp till ytan två timmar senare, var Venezuela blev skadat men sjönk inte. The Swedish-Finn Historical Society,
Venezuela inte längre synligt. Förövaren i det här fallet var en av Nazitysk- Seattle, USA.
Vad hände egentligen? lands mest kontroversiella ubåtskaptener, Länk till U-båtsbild: http://sv.wikipedia.
org/wiki/U_123.
Korvettenkapitän Karl-Heinz Moehle. Han
Först ansågs Venezuela helt enkelt vara för- erkände att han upptäckte sin felberäkning Andra källor som bör nämnas: Ingela
senad. Flera veckor senare blev det klart att av Venezuelas läge efter att ha avfyrat sin Karlsson. Kriget, staten och rederierna:
fartyget hade försvunnit och, förmodligen, första torped men, av någon anledning som Den svenska handelsflottan 1937-1947.
hade gått förlorat. Efter nästan sex veckor, han aldrig behövde förklara senare, valde 2003.
informerades Maja Salomonsson diskret av han att sänka skeppet ändå. Hans rykte som Nicolaus Rockberger. Göteborgstrafiken:
myndigheter i Stockholm att hennes make ökänd, skoningslös sjökrigshjälte var redan Svensk lejdtrafik under andra världskriget.
troligen hade dött till havs. Det formella välkänt under kriget och att han senare 1973.
datumet för hans bortgång var satt som den dömdes som krigsförbrytare är historiskt Sjöfartsstyrelsen. Svenska handels- och
31 maj 1941. Inget av detta var naturligtvis bekräftat. Det är just denna bakgrund som fiskeflottansförluster i samband med andra
känt av Magnussons i Tacoma eller Wicks gör att Moehles beteende den 17 april världskriget. 1958.
i Seattle. Ingen kommunikation kom från 1941 tycks vara förbluffande cyniskt. Men
Sverige. Nyheten om Venezuelas försvin- samtidigt måste man hålla i minnet att han,
nande kom, som påpekats tidigare i denna som ubåtskaptén, kanske handlade enligt de
uppsats, när The Seattle Times på torsdag, 31 förhållanden som rådde ute på Atlanten i april
juli införde sin artikel om fartygets mystiska 1941. Här bör nämnas att den 26 mars 1941
försvinnande och den svenska regeringens utvidgade Nazityskland sin blockadzon för
8