Page 50 - AA2012
P. 50

Och så framtiden...                 Bekräfta Agunnarydskolan             såväl lokal som rikstäckande press. Detta är

        I slutet av februari nåddes vi av nyheten att   Just nu har vi en bra skola. Det ska vi vara   bra. Vi ser gärna en situation där "Agunnaryd"
                                                                                 blir den första plats som dyker upp i huvudet
        vår skola är hotad. Denna gång handlar det   stolta över. Vi måste bekräfta personalen,   på yngre kommunbor (och andra) som vill
        om att antalet barn är för litet.   pedagoger och övrig personal, genom att tala   flytta ut på landsbygden. Det kan låta lite väl
                                            om för dem att vi tycker de gör ett bra jobb.
                                            Vi måste lyssna på dem, försöka sätta oss in   pretentiöst, men vi behöver spinna vidare på
                                            i deras arbete och stödja dem. Vi måste också   det varumärke som funnits och byggts på
        Statistisk, och förbannad           erkänna deras kompetens. Vad än den så heta   under det senaste året.
        sanning                             politiska debatten om den svenska skolan ger
        Så här ser statistiken över antalet barn födda   sken av, så är det inte så att vem som helst,
                                            bara för att man själv gått i skolan, vet hur  Fördelar med Agunnaryd
        2007-2011 i Agunnaryd ut.  2011=5, 2010=2,
        2009=4, 2008=3 och 2007=8. Summan är 22   lärande bäst främjas. Lärare, förskollärare,   Vi äger ett A i världens mest kända möbelked-
        barn på fem årskullar. Det är oroande.  Lik-  fritidspedagoger och övrig personal är proffs,   jor. Vi har en fräsch, bra och välfungerande
        som övriga landsbygdsskolor har Agunnaryds   i ordets rätta bemärkelse. Vi måste alla se till   lanthandel. Nya kommunikationer har gjort
        skola ögonen på sig. Och hotet kommer inte   att denna professionalitet erkänns.   att Agunnaryd faktiskt har en viss fördel
        bara från eventuell kommunal besparingsiver.


        Snacket bland en del föräldrar är att man inte
        vill ha sina barn i en så liten skola. En del
        har redan valt att placera sina förskolebarn
        i Ljungby. Oro för eventuell nedläggning
        påverkar, men framför allt är det att man
        inte vill att ens barn ska ha så få kompisar
        att välja bland.
        Vi kan som rektor och som lärarutbildare se
        vilka stora krav som ny skollag och läroplan
        ställer på lärares behörighet och kompetens.
        I framtiden kan det bli svårt att rekrytera
        tillräcklig kompetens till en alltför liten skola.                       jämfört med andra små samhällen i kommu-
                                            Det är viktigt att informationen om de bra
                                            saker som görs på vår skola kommer alla till   nen. Det går nu lättare att pendla till jobbet i
                                            del. Det kan göras i vardagliga samtal, men   Ljungby och Älmhult med allmänna kommu-
        Vad göra?                           också till exempel i denna tidning. Om vi som   nikationer. Älmhult och Alvesta, knutpunkter
        Det krävs krafttag, och det nu! Men vad kan   är föräldrar till barn på skolan är missnöjda   för tågtrafiken, ligger bara en halvtimmes
        man göra? Det hjälper inte bara att påverka   i något avseende, bör vi ta kritiken direkt till   bilresa från kyrkbyn, från Ryssby, en kvarts
        politiker och opinionen för att stoppa ned-  ansvariga, så att åtgärder kan vidtas. Negativa   bilresa, går bussar till Växjö regelbundet. Vi
        läggning av skolor på landsbygden, även   rykten, som inte kommer personalen till del,   har en värdefull natur och ett aktivt förenings-
        om det naturligtvis är viktigt. En skola som   leder inte till något gott, utan undergräver   liv som kan utvecklas ännu mer. Vi har stora
        inte kan leverera en utbildning värd namnet   bara skolans varumärke, och personalens   planer på projekt och aktiviteter framöver.
        vill vi inte ha.                    engagemang.                          Om vi kan locka fler barnfamiljer (och även
        Vi måste istället blicka framåt. Det går na-                             andra för den delen) till oss är det viktigt att
        turligtvis att uppmana de yngre agunnaryds-                              dessa också snabbt integreras i byn och får
        borna att skaffa fler barn; kanske anordna  Kris i befolkningsfrågan?    känna sig delaktiga, i den mån man så önskar.
        romantiska middagar i bygdegården. Men   Men allt detta hjälper föga om antalet barn   Våra olika föreningar och tillfälliga projekt
        effekterna blir i bästa fall marginella. Vi   minskar under en nivå som är rimlig för att   måste våga ta steget och fråga "Vill ni vara
        måste först och främst sprida en tro på att   bedriva en vettig pedagogisk verksamhet.   med?", och även respektera ett nej.  Överlag
        det finns en framtid i Agunnaryd och för   Till syvende och sist kokar allt ner till en   krävs nog att vi alla visar intresse. En bra start
        Agunnarydskolan, och framför allt: locka fler   enda fråga: Vi behöver helt enkelt fler Agun-  är ett enkelt "Hej, vem är du?".
        familjer med barn att flytta till Agunnaryd,   narydsbor.
        och få familjer som redan bor hos oss att tro
        på Agunnarydsenheten och inte välja bort den   Vi kan se tillbaka på en tid av en hel del po-  Anders Johansson
        för sina barn.                      sitiv PR för vår socken. Vi har fått rubriker i             Jonas Svensson


        Agunnaryds Allehanda är en månatlig nyhets- och informationstidning som   Ansvarig utgivare: Willy Uvebrant tel: 0372-611 27  Rotegruppen:  Distribution:
        återspeglar bygdens liv och utveckling, och syftar till att öka samhörighets-  Redaktionssamordnare: Tommy Andersson tel: 0372-611 76  Gunvor Karlsson  Erik Karlsson
        känslan i Agunnaryd. Utgivningen görs av en organisation med fördelat   Kassör: Inger Johansson tel: 0372-650 51  Inger Johansson  Willy Uvebrant
        ansvar på ideell basis. Agunnaryds Allehanda delas ut gratis till alla hushåll   Controller: Krister Lindkvist  Gunnel Nilsson   Jan Björk
        i Agunnaryd och ekonomin är främst baserad på sponsorbidrag.  Sponsorkontakt: Krister Lindkvist tel:0372-650 10  Eva Nilsson
        Prenumerera på Agunnaryds Allehanda, Du får 11 nummer för 150 kr/ år.   Annonser: Tommy Andersson tel: 0372-611 76
        Betala in din prenumerationsavgift på BG: 52 18-87 29  Prenumerationer: Inger Johansson tel: 0372-650 51
        IBAN-nr: SE66 8000 0816 9590 4994 1926
        SWIFT-code: SWEDSESS                                                     Tryck:
        Lösnummerpris 15 kronor             Kontakt:
        Bidrag kan läggas i redaktionens brevlåda vid lanthandeln eller till:   Inger Johansson tel: 0372-650 51
        Tommy Andersson Bokvägen 13. 34177 Agunnaryd   Erik Nilsson tel: 0372-610 30
        E-post: agunnarydsallehanda@agunnaryd.se  Gunvor Karlsson tel: 0372-133 62  Omslagsbild: Agunnarydskolanw
        Redaktionen ansvarar inte för att inlämnat material returneras. Det som   Jonas Svensson tel: 0372-611 63   Layoutansvarig detta nummer: Inger Johansson
        önskas åter hämtas inom en månad efter utgivning hos Tommy Andersson.   Birgitta Lindkvist tel: 0372-650 10
        Senast den 30:e varje månad ska material vara inkommet för att komma med
        i nästkommande nummer.
        2
   45   46   47   48   49   50   51   52   53   54   55