Page 36 - AA2016
P. 36
Tjurkö omkring 1860-1865 Laga skiftet innebar att varje bondes andel sam-
lades och lades ut på i idealfallet en plats. Den
Häradsvägen mellan Liatorp och Ljungby ta några hundratal meter söderut. Vägen går som fick sin andel i den sämre jorden fick då i
slingrar sig fram över backar, skog och slätt- vidare från Tjurkö in i de mörka skogarna. motsvarande grad mer mark och vice versa. Det
ter. Vägen går fram genom Lönshults by, där Nu väntar andra tider med nya generatio- samlade värdet av hemmanet före och efter skiftet
det finns skjutsstation och gästgivargård. Här ner och nytt levnadssätt. Jordbruket sköts skulle vara lika. Man flyttade också ut tomten och
byggnaderna till den egna marken, vilket innebar
kan både hästar, oxar och resande få både mat nu 2016 endast av en jordbrukare, förutom att byn mer eller mindre splittrades. Odlingsarbetet
och vila. Det behövs för Streteli är brant och de naturvårdande hästar som hjälper till att blev effektivare och varje gård producerade mer.
svår att komma över. hålla landskapet öppet. Den lokala servi- Att gårdarna började producera mer berodde
Snart ljusnar landskapet, den slingrande Lilla cen har moderniserats. Kvarnen drevs fram också på att det blev allt vanligare med bättre
redskap av järn.
Helgeå rinner fram med vattenfall och två till 1950 men körs vid några tillfällen/år i Skiftet gjorde att bönderna inte längre var beroende
kvarnar, en på vad sida ån. (Även ett sågverk HBFs regi, sågverket flyttade upp till Bråna av varandra på samma sätt som de varit tidigare
tros ha funnits redan då). Ån är gränsen mot by. Elverket vid kvarnen såldes till Sydkraft. i byarna. Man behövde inte heller längre gå över
Tjurkö by. Skolan är nerlagd. Sista affären stängde någon annans åker för att komma till sin egen och
1963. Telefonstation fanns det men den lades många vågade nu testa nya grödor. Många av
bönderna blev tvungna eller valde att flytta från byn
eller fick ta tjänst som dräng eller piga åt någon
bättre bemedlad bonde.
www.wikipedia
Strax är vi framme vid Broslätt, här finns en li- ner i samband med automatiseringen 1963.
ten handelsbod inrymd i en liten kammare. Det Taxistation och bensinpump fanns kvar till Karta över häradsvägen igenom Tjurkö.
behövs inte så stort lager. Salt, kryddor, sock- slutet av 1900-talet. Denna väg är rödmarkerad
ertoppar och lite annat smått och gott. Kaffe
är ren lyx, men det duger bra med rostad råg. Nya tider med pigga pensionärer, medelålders Text och bild: Inger Johansson
Efter besöket i handelsboden fortsätter vi på arbetande folk, ungdomar och barn i skiftan-
den slingrande vägen genom byn. de åldrar lever och bor nu i en by med öp-
pet landskap och bra gemenskap. I byn bor
Vi kommer till en gård som är under bygg- nu 44 fastboende och ett flertal fritidsboende.
nad. Krunegården har blivit ålagd att flytta
vid laga skiftet av övre byn 1864. Skiftet var Fortsättning om Tjurkö by följer
nog till förmån för jordbruket, men man för-
står att det är påfrestande att riva upp hemmet
och få ny mark att bruka. Svårt är det också Bilden ovan visar häradsvägen vid Tjurkö kvarn och nedre bilden är vägen mot Norregård,
att få alla nöjda. Ödegård och Västregård
Vid denna tid, 1860-talet, fanns det 8 gårdar.
4 i övre byn och 4 i nedre.
Östregård, Krunegård och 2 st Möllaregård
i övre byn. Ödegård, Norregård och 2 st
Västregård i nedre byn
Vi fortsätter ett hundratal meter, där håller en
skola på att byggas. Undervisningen hade ti-
digare förekommit i ett hem där det var gott
om plats. (Det var säkert en enkel skolbygg-
nad för redan 1882 uppfördes en ny på samma
plats, en tredje skola byggdes sedan 1912). Så
åker vi vidare på byvägen.
Här ansluter en byväg som kommer över
Bastubacken från Möllaregård och Östregård.
Här ligger Norregård, Ödegård och Västregård.
En av Västregårdarna är också ålagd att flyt-
12