Page 177 - AA2015
P. 177

att vandra runt bland konsulaten och ordna
                                                                                visum till de länder jag skulle passera, det var
                                                                                östblocket det gällde. Då på sjuttiotalet var öst
                                                                                ÖST. Efter första resan visste jag bättre, det
                                                                                var både enklare och billigare med Marlboro
                                                                                och miniräknare. Två limpor Marlboro och
                                                                                en kartong miniräknare instoppade i tomrum
                                                                                i hytten löste de flesta problem.
                                                                                I Jugoslavien var det lite kinkigare, där ville
                                                                                de ha D-mark. Men efter att jag låst in en en-
                                                                                vis tullare i en städskrubb blev jag ”portad” i
                                                                                Jugoslavien. Dom rev mitt transitotillstånd i
                                                                                bitar och pekade på vägen mot Grekland. Så
                                                                                blev det vägen Bulgarien-Rumänien istället.
                                                                                Detta gjorde att min tacksamhet över att vara
                                                                                svensk föddes. Så otroligt bra vi har det. Den
                                                                                frihet som vi har måste jämföras med annat
                                                                                för att vi ska se.
                                                                                Min frihet gjorde att jag inte såg min egen
                                                                                fångenskap; min alkoholism trängde ut allt
                                                                                vettigt ur mitt liv. Det slutade med att jag sålde
                                                                                åkeriet, söp bort min fastighet, min familj och
       Dags att söka annat arbete. Jag hade hunnit   Kopparrören mjuknade av värmen, en del   nästan mitt eget liv. Efter tre år som utelig-
       göra lumpen och var fyllda 20 år. Min mor   sprang läck, Det var att hårdlöda så gott det   gande A-lagare fick jag hjälp. Inte till ett eget
       förstod mitt bekymmer och sa: ”Du kan väl   gick. Jag sov i maskinrummet för att få igång   boende, som jag bad om, utan en tolvstegsbe-
       försöka till sjöss, det gjorde din bror ett tag.”   den, om den stannade. Och det gjorde den titt   handling. Det var på Runnagården i Örebro
       Jag tog hennes förslag som vettigt och for till   som tätt. Av den anledningen lämnade jag   som mitt nya liv började. Jag räknar 28 okto-
       Norrköping, en stor hamnstad i mina ögon då.   Araton i första svenskhamn som blev Gävle.  ber 1986 som min nya födelsedag. Dom ru-
       Efter att jag hade blivit testad på alla sätt, så   Nästa båt blev M/S Masilla, tre månader runt   tiner jag lärde mig i behandlingen följer mig
       blev resultatet att jag inte dög som däcksper-  Medelhavet. Efter det mönstrade jag på som   livet ut. Varje morgon, varje kväll fyller jag
       sonal på grund av mitt färgseende. På sjön är   dagman på M/S Thuleland som var konti-  på med nya erfarenheter om livet. Jag tänker
       det viktigt att se skillnad på rött och grönt i tät   nentfartyg. Den lades upp efter två måna-  egna tankar idag.
       dimma. Det var där mitt färgseende inte räckte   der. Så blev det en sväng till den andra sidan
       till. Jag var välkommen att prova i maskin-  Atlanten med M/T Annika Smith. Bl a var   Mitt nya jobb som nykter var trappsmed i
       rummet. Jag accepterade, det lät spännande.   den i Trinidad som var en fin plats att sola på.  Hävla där jag stod och byggde ståltrappor
       Dagarna efter, kanske två, sade Hansson på                               till norska oljeplattformar. Detta var så tråkigt
       sjömansförmedlingen att det ligger en stea-  Skutan såldes till Finland så när vi kom till   att jag blev Smålänning istället. 1988 flytta-
       mer vid kaj och saknar slev. Jag fick detta   Göteborg var det landgångsdags igen. ML/T   de jag till Älmhult och blev smed på ett såg-
       på vanlig svenska också; en ångbåt som be-  Ledarö, en oceantrafikant blev min sista båt.   verk. Min fars stående skämt ringde i öronen
       höver smörjarelev. Det blev jag, och så blev   Det var alltid ett evigt letande efter båtar som   på mig: ”Duger du inte till någonting annat
       det att jag mönstrade på S/S Araton, en av de   sökte folk, så jag stannade upp i Norrköping.   får du bli smed.”
       sista ångarna i handelsflottan. Den gick på                              Efter ett år på en maskinverkstad satte jag
       Nordsjötrafik. Så fick jag lära mig hur en ång-  Familj                  mig i en Caterpiller några år. Så ville läkarna
       maskin smörjs. Det gick så bra att jag mönst-  Där gifte jag mig och blev far. Det var ett nytt   göra sjukpensionär av mig eftersom höfterna
       rade upp som smörjare efter några resor. Så   liv för mig.               var slut. Men det ville inte jag. Lärde mig att
       fick Donkyman fylledille och mönstrade av.                               restaurera antikmöbler i Hamneda. Den syss-
       Donkyman, det var en titel från segelflottans   Det blev inte långvarigt i betongparadiset inte,   lan går i vågor. Folk följer modet som dom
       tid. Då drogs ankaren upp med rundvand-  nej ut på vischan skulle vi. Vi hittade ett torp   läser i olika tidskrifter. Det som var ”inne” i
       ring och åsnor. Dom måste skötas, och det   utmed vägen till Rejmyre som vi köpte utav   går är ”ute” i dag.
       gjorde Donkyman. Spriten flödade ombord   frugans farbror. ”Hemma igen”!
       till min stora förvåning, och jag var inte sen   Tillbaka i lastbilshytten, först närtrafik med   Agunnaryd och Enebacken
       att ta efter. Chifen mönstrade upp mig till   virke. Ett par månader i Stockholm med   Jag flyttade till Agunnaryd i stället. Här har
       Donkyman, jag gick samma vakt som han   styckegods, och jag som inte gillar städer.   jag det bra. Lagom mycket att lägga händer-
       gjort. Han hade varit en riktigt bra läromäs-  Det blev Dalarna i stället nästan ett år fram   na på och som pensionär bestämma lite som
       tare, han hade skött den maskinen i tjugo år   och tillbaka två gånger i veckan. Så fick vi   jag vill. Detta är den nionde sommaren på
       och kände igen varje skruv. Även jag hade   färg-TV i Sverige. Suget efter färg-TV var   Enebacken och jag hoppas innerligt att det
       ankarspelets skötsel på min lott, förutom styr-  stort i Norrland, så jag körde lassvis med   ska bli fler. Det bästa med framtiden är att
       maskin och kranvinschar.            TV-apparater till övre Norrland, ända upp till   den är oviss och när jag som nu tittar i ”back-
       Jag hade inga åsnor att rykta, men ansvarade   Vittangi till och med.    spegeln” säger jag som Edith Piaff . ”Nej jag
       för att grejorna fungerade när de skulle an-  En lördagskväll när jag satt med en grogg   ångrar ingenting alls”-.
       vändas. Det var ett bra jobb och en lärorik   inom räckhåll ringde telefonen. Det var en
       tid och jag erhöll ångmaskinists utbildning.  kompis som undrade: ”Kan du köra en last-  Detta var ”Sven i Skogen” som skrev delar av
                                                                                  sin historia. Tack ni som orkade läsa ända hit!
       Allting har en ände, även detta äventyr. S/S   bil till Damaskus, den är såld dit. Du får åka
       Araton brann i maskinrummet juldagen   flyg hem”? - Javisst, svarade jag som var så-  Det är ännu inte helt klart vem som tar över
       1965. Vi hade mycket problem på återvä-  dan att jag aldrig tänkte igenom saker och   nästa ”stafettpinne” vilket får bli en över-
       gen till Sverige, den brann i Gdynias hamn.   ting. En stockholmsresa var nödvändig för   raskning.

                                                                                                                9
   172   173   174   175   176   177   178   179   180   181   182