Page 176 - AA2017
P. 176

Kontakt mellan generationer i skolprojektet


        Fredagen den 18 augusti kom ett
        tiotal representanter från Agun-
        naryds SPF och Agunnaryds Hem-
        bygdsförening till Agunnarydskolan
        för att höra mer om tankarna bakom
        projektet ”Agunnarydselev då, nu
        och i framtiden”, samt dra upp rikt-
        linjer för det vidare arbetet framö-
        ver.
        Gruppen, som var sammankallad av Gunvor
        Karlsson, var inbjudna till Agunnarydskolan.
        SPF kommer att under hösten anordna en stu-
        diecirkel om skolminnen där Gunvor kom-
        mer att vara ledare. De har redan nu, under
        sommaren, samlat ihop och sytt om kläder
        till 1930-40talsstil som ska användas till den
        fi lm vi senare ska göra på skolan tillsammans
        med RH media.
        Projektets syften är fl era. Vi vill skapa sam-
        verkan  med  föreningar  och  företag  i  när-
        området.  Vi  vill  skapa  kontakter  mellan
        generationerna i Agunnaryd. Vi vill låta våra   tervjua dem om deras skolminnen. Och det   Projektets vidare arbete
        barn och elever möta nya människor och ge-  fi nns mycket att fråga om. Skolmaten, skolvä-  När man inleder ett sådant här stort projekt så
        nom berättelserna nya miljöer, vilket rimmar   gen- resan till och från skolan, skolgårdslekar,   vet man inte alltid hur det kommer att fördju-
        väl med visionen för arbetet med vår interna-  bestraffning och disciplin, kläder, leksaker,   pas och breddas under arbetets gång. Vi vet
        tionella profi l på skolan ”Vi ska ge våra barn   skolljud som brasans knäppande eller dagens   inte exakt vart det har tagit vägen när det är
        och elever verktyg för att möta världen.”.   färdiginspelade  musik  från  dator.  Skolans   dags för Öppet hus den 24/10. Vad vi däremot
                                             dofter då och nu. Fritidsaktiviteter då och nu.
                                                                                 vet är att eleverna är mycket engagerade och
                                             Berättelser och fi lm                taggade att sätta igång med arbetet. Och vill
        Visning av dagens skola              Från dessa skolminnen kommer ett antal be-  ni veta hur det gick…?
        Programmet  inleddes med en rundtur runt   rättelser att väljas ut. Av berättelserna kommer
        skolans och fritids lokaler där undertecknad   det att skrivas ett fi lmmanus. Detta manus ska  Välkomna den 24/10!
        passade på att berätta om dagens förutsätt-  sedan fi lmas av Robin och Freddy Håkansson
        ningar, utmaningar och möjligheter i vårt ar-  på RH media, med barnen som skådespelare.
        bete på Agunnarydskolan. Deltagarna fi ck då   Scenerna ska vara fi lmade innan september
        också möjlighet att byta några ord med när-  månads utgång, så att fi lmen kan ha premiär
        varande personal, samt refl ektera om dagens   under vårt Öppna hus.                       Text: Anders Johansson
        skola jämfört med den de gick i på 1930,-40
        och -50 talet.                       Parallellt  med  detta  arbete  kommer  be-           Bild: Inger Johansson
                                             rättarpedagogen  Mikael Thomasson  från
        Vi samlades därefter i klass 1-3:s klassrum.   Sagomuseet att komma till oss och utveckla
        Gästerna gavs en inblick i vad vi hittills gjorts   elevernas berättandeförmåga.
        inom ramen för vårt projekt och redovisade
        idéer om hur vi kan arbeta vidare. Vi utgår
        ifrån elevernas intresse och deras frågor om
        skolan förr ligger till grund för projektet. Den
        24/10 på FN-dagen är alla intresserade väl-
        komna till Agunnaryds förskola och skola då
        vi bjuder in till Öppet hus med start klockan
        17. Då ska vårt arbete visas upp. Mer infor-
        mation om det Öppna huset kommer i nästa
        nummer av Agunnaryds Allehanda.



        Barnen intervjuar
        Innan  det  Öppna  huset  återstår  emellertid
        mycket  arbete  och  många  härliga  möten.
        Klass 4-6 blev inbjudna till ett studiecirkels-
        tillfälle hos SPF (se nästa artikel). Eleverna
        i klass 4-6 har formulerat intervjufrågor och
        har bjudit in ett antal pensionärer för att in-
                                            Några barnkläder som tagits fram av seniorgruppen, att  användas vid skolfi lmen


        4
   171   172   173   174   175   176   177   178   179   180   181