Page 174 - AA2017
P. 174
Twitter och sånt
Det som skiljer mig från president Trump är bl a
att jag inte twittrar. Så ohjälpligt är jag bakom,
eller hur man skall tolka. Sociala medier för
övrigt får andra analysera.
Agunnaryds identitet i etern Bo på hotell kostar - men bara ett rum
Det fi nns bättre och sämre och de kostar olika.
”Syns du inte – så fi nns du inte”. www.agunnaryd.se Med stöd från Agunnarydsstiftelsen effekti-
Detta gäller förstås inte för Agunnaryd. De Domänen har vi avtal från 2004 med Ljungby visera vi nu äntligen till samma hotell “bland
steniga torvorna torde ligga där de ligger, kommun att disponera utan kostnad. Hemsida molnen” och betalar bara en hyra. Allehanda
men nog påverkas också vi och vår bygd för Agunnaryd, var ganska tidigt ute och har övertar ansvaret för domänerna och sidor och
av världen utanför, som vi kommunicerar sedan stöpts om i omgångar. Den fi ck en kom- åtar sig att ordna det tekniska, som nu krävs in-
med dagligen på moderna och traditionella plett omarbetning med hjälp av Leader-anslag klusive att bära driftskostnaderna i framtiden.
sätt.
inom projektet ”Agunnaryds Attraktiva pärl- Almanackan / Kalendern
Vad berättar historien? band” 2012. Då sattes såväl lokal information På näst sista sidan i Allehanda’n listas kom-
som turistinfo samman. Hemsidan blev dock
Och nog syns vi också och får uppmärksamhet i smittad och kom i olag i våras, och har sedan mande periods evenemang, men blir ju
media långt utanför våra gränser. Det har också inte öppnats. då bara uppdaterade en gång / månad. På
funnits lägen då vi uppfattats ligga i framkant el- hemsidan www.agunnayd.se/evenemangs-
ler snarare utanför kanten. I början av 1988 for- www.visitagunnaryd.se kalender finns den särskilda Kalender,
mulerade Sockenrådet sitt ”Informationsprojekt” 2014 fi ck vi så erbjudande av Robin Håkansson där evenemang direkt kan läggas in ge-
vari ingick att skaffa en ”sockendator” som skul- att som sitt examensarbete i gymnasiet utan nom mail till evenemang@agunnaryd.se
le placeras i Församlingshemmet och användas kostnad få en modern turistsida utarbetad Snälla, använd detta och undvik kollitioner!
av sockenbor med ”datorkörkort”. Sådana fi ck och upplagd. En hel del av underlaget lyftes
30-talet personer genom att delta i Sockenrådets över från den gamla och ordnades och annat Nu på gång ....
datautbildningar förlagda i AMU-gruppens lo- hämtades från den nyutgivna ”Besöksmål, • De personliga adresser förnamn@agunna-
kaler i Ljungby. Vi behövde lite medel och an- Agunnaryds Rike-domar” även med inlagda ryd.se, som delats ut till personer som i någon
sökte om 10 000 kr hos Ljungby kommun. ”Men kartbilder. Detta upplägg gäller ännu. form arbetar ideellt för Agunnaryd, och som
datorer i Agunnaryd, vad skulle ni ha dem till?” så önskar, behåller dessa men fl yttas till nya
Önskemålet var det roligaste man hört på länge mailadresser@agunnaryd.se hotellet - med visst upplevt krångel.
inne i stan, tyckte vissa ledande politiker och
tjänstemän. (Men med hjälp av vår egen frej- Med domänen www.agunnaryd.se följer ock- • Översyn av www.agunnaryd.se där bl a
dige påtryckare i kommunpolitiken fi ck vi våra så möjlighet att ha mailadresser, att använ- texterna får genomgång och kontaktperso-
pengar.) Men sen gick det snabbt. Otroligt snabbt! das då man vill visa var man hör hemma och ner i föreningar skall bli rätt. Denna hemsida
Tänk alltså, vad världen har förändrats på min- särskilt, när man jobbar ideellt för bygden. öppnas äntligen åter under september, vilket
dre än 30 år. Nu fi nns inte en så usel telefon att Åtskilliga personer men också vår tidning kommer att aviseras på Agunnarydsborna.
köpa, sutan att den kan otroligt mycket mer än vill också i fortsättningen använda adresser • Arkivet med Agunnaryds Allehandas alla
den brummande sockendatorn för 25 000 kr, som under detta paraply agunnarydsallehanda@ tidningar skall läggas upp för att kunna läsas
ett tag var fl itigt använd av många. Utvecklingen agunnaryd.se och evenemang@agunnaryd.se på ett lättillgängligt sätt.
som sen kom, var det få av oss som kunde förutse. ”Agunnarydsborna” på Facebook
Egen bya-publikation I den slutna “klubben” med 300 medlemmar, .... och önskvärt
• Att våra hemsidor blir nyhetssidor, behövs
Agunnaryds Allehanda, alias Kolbulletinen, som fungerar för lokal information och nu dag- för god Agunnaryds-publicitet. En fungerande
har funnits i olika former i mer än 20 år. ligen är aktiv, kan alla skriva om vad som fal- hemsida med nyheter kräver närmast dagliga
Nuvarande utförande med 11 pålitliga num- ler på och kan nås av alla, men bara dem. Men nya inslag med nyhetsartiklar för att vara läs-
mer om året har getts ut i mer än 16 år, och alla som ber blir insläppta. Skriver du något, värd och därmed besökt. Ett par engagerade
man kan fundera på hur länge till. Vi når kan du räkna med att bli läst. Några är admi- redaktörer/webmasters efterfrågas och skulle
många ”Agunnaryd lovers”. Men på vilket sätt nistratörer och ser till att vi slipper missbruk. mycket välkomnas.
kan vi uthålligt samt bättre och enklare nå fl er? Facebooksidan ”Agunnaryd.se” Att varumärket ”Agunnaryd” används i po-
www. marknadsverktyg och symbol Med namn som ovan fi nns också en sida, sitiva sammanhang så mycket som möjligt
När korken gick ur fl askan gick det snabbt att där vissa utsedda personer (representanter i är angeläget för Agunnaryds identitet och
på detta sätt nästan gratis nå alla andra med sitt Sockenråd etc) har rätt att skriva. Läsa kan samhörighet, och att vi syns med vår bya-
utbud av varor och tjänster blev standard och vem som helst, men inte så många utnyttjar. tidning, med vår logga, på webben och med
därmed nödvändigt att hålla aktiv. Det blev, våra @agunnaryd.se-adresser, när vi jobbar
säg, en demokratisering, då små aktörer kunde ideellt för vår bygd och vill framhålla denna.
nå vart som helst med sitt budskap. Krister / Angshult
2