Page 129 - AA2017
P. 129

Kvarnrallyt en livskraftig 10-åring med potential

       Hur kommer det sig egentligen att det körs moped på Tjurkö kvarndag?

       Var det inte lugnare och bättre förr?
       Några år in på innevarande århundrade signalerades det från Kronobergs Läns Hembygdsförbund att tiden nu var inne för att förnya sig inom
       hembygdsrörelsen.
       Ute på gemensamma möten med andra föreningar talades det ibland om medlemstapp och dålig ekonomi. Några föreningar som då hade kom-
       mit till vägs ände nämndes och gavs  som varnande exempel.
       Mindre medlemmar betyder automatiskt sämre ekonomi men det brukar då även innebära att det blir svårare att få eventuella sökta bidrag beviljade.
       Agunnaryds Hembygdsförening  befann sig nu alls inte i någon riskzon men vi diskuterade givetvis frågan huruvida detta kunde vara ett ho-
       tande framtids scenario. Det var under en av dessa diskussioner idén om ett mopedrally kom.
       Jag förklarade hur arrangemanget skulle kunna läggas upp, men sa också att vid ett eventuellt totalhaveri så riskerade  HBF att förlora någon
       tusenlapp. Förslaget röstades därefter ned av övriga i styrelsen.

       Något år senare togs idén upp igen och då denna nu hunnit mogna bland övriga i styrelsen så skulle den sjösättas. Jag fick då i uppdrag av sty-
       relsen att starta upp det första mopedrallyt någonsin vid Tjurkö kvarn. Detta skulle då bli dagen efter Kristi himmelsfärdsdag år 2007. Antalet
       deltagare vid detta första rally var 22 st .
       Intresset för gammel-fordon tycks idag vara hetare än någonsin men konkurrensen mellan de många arrangemangen är hård och ett dåligt upp-
       lägg kan givetvis få konsekvenser. Jag har av nyfikenhet själv på senare år kört några rallyn på annan ort och kan därefter konstatera att vårt i
       Tjurkö håller hög klass.
       Ett rutinerat team som vet hur och när. Den vackra miljön kring kvarnen betyder förstås mycket.  Det är ofta också detaljer som t.ex. ett välgjort
       diplom till varje deltagare som bidrar till ett lyckat koncept.
       Utsocknes deltagare har under åren kommit från Växjö, Alvesta, Vislanda, Ljungby, Ryssby, Virestad , Älmhult och nu i år även från Lönsboda.

       Dessa människor hade kanske annars aldrig kommit för att besöka Tjurkö kvarn. Detta bidrar om än i liten skala till att förmedla en positiv
       bild av Agunnaryd.
       Arrangemanget skulle kunna bli större men det har aldrig varit avsikten, då detta annars skulle kunna bli på bekostnad av övriga aktiviteter. Det
       ideala antalet deltagare är därför omkring 25- 30 st. 5-6 personer mig själv inräknad är då engagerade för att allt ska kunna flyta på som planerat.
       Enligt önskemål från flera deltagare, så har vi på senare år förlängt körsträckan. För att det hela inte ska dra ut för mycket på tiden så har täv-
       lingen ute på banan tagits bort.
        En kort sammanställning över årets rally blir enligt följande:
       Nytt rekord med 36 deltagare. Dessa körde från kvarnen och ut på väg 124, följde de röda pilarna mot Grimarp till Tranhult och vidare ut på
       Vislandavägen, mot Sunnerå och in på vägen mot Ryd, sedan via Grythult tillbaka till kvarnen.
       1:a pris  Leif Leek  Vislanda. 2:a pris  Ronny Johansson Trekanten Agunnaryd.   3:e pris  Bert  Billing  Alvesta.

       -Hur ska vi göra nästa år?  Ska vi göra något rally?  Frågade Torsten .
       -Om inte styrelsen beslutar något annat så ska vi nog det, sa jag.
       -Vi kan väl höras av efter Jul om hur vi ska börja planeringen.
       -Det kan vi göra, svarade jag.                                                                      Stefan Nilsson
                                                                                                           Trekanten




























                                                                                                               13
   124   125   126   127   128   129   130   131   132   133   134