Page 61 - Agunnaryds Allehanda 208
P. 61

•  Besök av Frida Karlsson, Mikael Ström
         och Therese Thapper som berättade om
         sina erfarenheter av internationellt hjälp
         arbete.
       •  Förskolan deltar i ett projekt om entrepre
         nörskap med Linnéuniversitetet och
         ATAB-trappan
       •  Skapardag med inbjudna kreativa ledare
         september 2016
       •  Besök av Radio Kronoberg vid flera till-
         fällen
       •  Besök av Smålänningen vid flera till-
         fällen
       •  Besök av TV4 november 2014


       Informations- och
       kommunikationsteknologi
       Ett viktigt verktyg i dagens informationssam-
       hälle är kunskap om digitala verktyg. Sedan
       ett år tillbaka har eleverna i klass 4-6 en egen
       dator, en s.k. Chromebook. Eleverna använder
       idag behändigt sitt nya verktyg, parallellt med
       papper och penna. De kan välja det verktyg
       som är lämpligt för uppgiften. När eleverna                              tigaste är att vi bidrar till en nyfikenhet och
       i klass 4-6 fick varsin dator har det lett till att                      tolerans mot det som syns främmande. Att vi
       eleverna i klass 1-3 har större tillgång till de                         låter eleverna möta nya situationer, miljöer
       befintliga datorerna och surfplattorna. Ett an-                          och människor har lett till att eleverna har en
       tal surfplattor har också köpts in till förskolan.                       större social vana och är mer säkra vid nya
       Klass 6 har också, genom Robin Håkanssons                                möten.Eleverna i, framför allt, klass 4-6 har
       försorg, lärt sig att filma och redigera med                             fått en god förtrogenhet i att använda digitala
       hjälp av surfplattor. Resultaten redovisades                             verktyg. Det är emellertid en stor utmaning för
       under vårt öppna hus 2016.                                               oss att träna dem i källkritik,samtidigt som vi
                                                                                måste vara lyssnade och öppna för den värld
       Agunnarydsstiftelsens stöd                                               de möter på internet.
       Agunnarydsstiftelsen har stöttat den interna-                            Profileringen på Agunnaryds förskola och
       tionella profilen från planeringsfasen och gör                           skola har fått en god start tack vare persona-
       det än idag. Profileringen hade varit omöjlig                            lens engagemang, positiva barn och elever
       att genomföra utan det stödet. Många av de                               samt stöd från agunnarydsbor och stiftelsen.
       aktiviteter som nämns ovan har stiftelsen stöt-                          Det har verkligen varit ett roligt och utma-
       tat ekonomiskt. Särskilt värt att nämna är in-                           nande arbete så här långt. Trots att vi är en li-
       köpet av Chromebooks och studieresorna till                              ten enhet har vi lyckats åstadkomma mycket
       London för åk 6.                                                         under de här knappa tre åren.Tack för att ni
       De har också stöttat profileringen genom att fi-                         visar ert stöd för vår lilla förskola och skola
                                                                                i och utanför Agunnaryd. Det är viktigare än
       nansiera en 10% tjänst till en samordnare vars                           ni kan ana!
       uppgift varit att driva arbetet framåt, sprida in-
       formation, söka nya kontakter och dokumen-                                                    Anders Johansson
       tera arbetet. Allt för att ge profileringen en bra
       start. Målet har dock hela tiden varit att denna
       tjänst ska avslutas när profileringen kommit
       igång ordentligt och kan fortsätta inom ramen
       för skolans ordinarie organisation.

       Nuläge
       Gjorda utvärderingar visar att den internatio-
       nella profilen nu har blivit en del av förskolans
       och skolans dagliga arbete. Det internationella
       perspektivet och det engelska språket är när-
       varande på ett helt annat sätt än före profi-
       leringen. Vi märker att våra elever har goda
       engelskakunskapen men vi behöver mer kon-
       kret bestämma när olika moment i engelskan
       ska introduceras. Förståelsen för världen har
       ökat men världen är så stor, så stor. Det vik-
                                                                                                               13
   56   57   58   59   60   61   62   63   64   65   66