Page 125 - AA2007
P. 125

Den 2 mars 1883 höll man stämma i socken-
       stugan för att höra om behovet av detta  Järnvägslånet
       var påkallat.                       Men Agunnaryds
                                           kommun hade ändock
       Diö station                         ett antal aktier i Vis-
       Hela tiden arbetas det på att få stationer  landa-Bolmens
       lite här och var i häradet. Från Diö gård  järnvägsaktiebolag
       kom 1892 en skrivelse och här citerar jag  och kallades kontinu-
       några rader ”.....ha gagn av en fullständig  erligt till dess bolags-
       järnvägsstation vid Diö med särskild per-  stämmor.
       son- och godstaxa”
                                           Järnvägslånet drogs
       Detta var man i kommunstyrelsen positiva  man med under många
       till men ville inte bli belastade med några  år och 1900 så tog man
       kostnader för detta.                ut 8 öre per beskatt-
                                           ningsbar fyrk.
       Turerna kring järnvägarna poppade hela
       tiden upp. 1896 kom en förfrågan om en  Så sent som i mars
       anhaltsstation vid Hörda Frälsegård i  1902 redogjorde ordfö-
       Virestad. I Agunnaryd tillstyrkte man detta  randen E.O. Magnus-
       eftersom man ansåg att en del hemman  son att det inkommit               Ryssby station
       skulle kunna dra nytta av detta.    en skrivelse från lik-
                                           vida-torerna för Vislanda-Bolmens järnväg
       Den här frågan blöttes under många år och  att kommunen borde ingå i det nya bolaget-
       1900 gjorde man ånyo en ny framställan  som nu var fråga för inlösen.    Preferensaktier
       som fördes av komminister F.A. Linderholm,                               Den 29 okt. 1904 tar man ånyo åter ett be-
       riksdagsmannen Magnus Andersson i   En extra stämman kom till stånd den 22 mars  slut att gå in och stötta Vislanda-Bolmens
       Lövhult och B.G. Mattson i Eneryda.  1902 och då beslutade enligt paragraf 2 föl-  järnvägsaktiebolag. Agunna-ryd  ägde
                                           jande:                               stamaktier i bolaget till ett värde av 9.000
       Men som många andra frågor gick det i
       stöp.                               Sedan liqvidatorerna för Wislanda-Bolmens  kronor.
                                           jernvägsaktiebolag i skrifvelse den 4:e i  Nu fanns ett krav att teckna preferensaktier
                                           denna månad förmält att då jernvägen ej  till ett belopp av minst 30 procent av de
                                           kunnat å offentlig auktion säljas, förslag  gamla aktierna.
                                           numera blivit väckt att söka få lösa
                                           jernvägsbolagets statslån med sexh-  Riksdagen hade satt ner bolagets skuld till
                                           undratusen kronor, på det sätt att ett  nytt  800.000 kronor, sparbanken hade medgivit
                                           statslån å fyrahundratusen kronor erläg-  en lägre ränta.
                                           gas, för hvilket sistnämnda ändamål ett lån  För Agunnaryds del tecknades 27 stycken
                                           å tvåhundratusen kronor skulle sökas emot  preferensaktier till ett värde av 2.700 kro-
                                           inteckning i jernvägen med tillhörigheter,  nor mot villkor att räntan sänktes till 4 pro-
                                           näst efter fyrahundratusen kronor. Och  cent på det övriga lånet.
                                           hade bemälde likvidatorer gjort framställ-
                                                                                Direktör Sven Müller, Stensjöholm fick upp-
                                           ning om kommunens garanti i förhållande  draget att teckna denna förbindelse på
                                           till dess aktieteckning för ränta och amor-  bästa möjligaste sätt.
                                           tering av omförmälda lån, som skulle ge-
                                           nom årlig amotering netalas under loppet  Året därpå (1905) var det på förslag att för-
                                           av fyrtio år.                        sälja de 90 aktierna till E.O. Magnusson för
                                                                                5 kr. per st. samt att köparen ansvarar för
                                           Sedan handlinarna blivit föredragna och  betalningen av de 27 preferensaktierna. Av
                                           de närvarande diskuterat saken, beslu-  dettta blev inget eftersom reservation mot
                                           tade stämman att afslå den av        detta beslut gjordes av Direktör Müller och
                                           liqvidatorernaa sålunda gjorda framställ-  Patron J. de Neergaard, Bråna. som ansåg
                                           ningen.                              att det vore fördelaktigare om kommunen
                                           Reserverade sig mot detta beslut gjorde  behöll dessa aktier.
                                           handlaren E. Stenberg, Lammakulla och  1906 protesterade man till Kungl. järnvägs-
                                           E.O. Magnusson, Tumhult.             styrelsen om Liatorps station där man hade
                                           1904 väcktes förslag om försäljning av Vis-  planer på att göra om till-fartsvägen till sta-
                                           landa-Bolmens järnvägsbolag till Halm-  tionen och dess torg utanför som man ville
                                           stad-Bolmen och samma år gör Agunnaryd  göra om till trädgårdsland för personalen
                                           en framställning till Kungl. järnvägsstyrel-  vid järnvägen.
                                           sen i Stockholm om att snälltågen nr. 7 och  Under hela tiden betalades en ränta och
                                           8 bör stanna i Liatorp för av- och påsti-  amortering på järnvägslånet på 585 kr. om
                                           gande passagerare.                   året. Ett lån man haft från 1877 till 1912 då
                                                                                man avslutade det hela med att betala in
                                                                                740 kronor.
                                                                                                          Jan Björk

           Sträckningen Vislanda - Bolmen
                                                                                                               17
   120   121   122   123   124   125   126   127   128   129   130