Page 125 - AA2007
P. 125
Den 2 mars 1883 höll man stämma i socken-
stugan för att höra om behovet av detta Järnvägslånet
var påkallat. Men Agunnaryds
kommun hade ändock
Diö station ett antal aktier i Vis-
Hela tiden arbetas det på att få stationer landa-Bolmens
lite här och var i häradet. Från Diö gård järnvägsaktiebolag
kom 1892 en skrivelse och här citerar jag och kallades kontinu-
några rader ”.....ha gagn av en fullständig erligt till dess bolags-
järnvägsstation vid Diö med särskild per- stämmor.
son- och godstaxa”
Järnvägslånet drogs
Detta var man i kommunstyrelsen positiva man med under många
till men ville inte bli belastade med några år och 1900 så tog man
kostnader för detta. ut 8 öre per beskatt-
ningsbar fyrk.
Turerna kring järnvägarna poppade hela
tiden upp. 1896 kom en förfrågan om en Så sent som i mars
anhaltsstation vid Hörda Frälsegård i 1902 redogjorde ordfö-
Virestad. I Agunnaryd tillstyrkte man detta randen E.O. Magnus-
eftersom man ansåg att en del hemman son att det inkommit Ryssby station
skulle kunna dra nytta av detta. en skrivelse från lik-
vida-torerna för Vislanda-Bolmens järnväg
Den här frågan blöttes under många år och att kommunen borde ingå i det nya bolaget-
1900 gjorde man ånyo en ny framställan som nu var fråga för inlösen. Preferensaktier
som fördes av komminister F.A. Linderholm, Den 29 okt. 1904 tar man ånyo åter ett be-
riksdagsmannen Magnus Andersson i En extra stämman kom till stånd den 22 mars slut att gå in och stötta Vislanda-Bolmens
Lövhult och B.G. Mattson i Eneryda. 1902 och då beslutade enligt paragraf 2 föl- järnvägsaktiebolag. Agunna-ryd ägde
jande: stamaktier i bolaget till ett värde av 9.000
Men som många andra frågor gick det i
stöp. Sedan liqvidatorerna för Wislanda-Bolmens kronor.
jernvägsaktiebolag i skrifvelse den 4:e i Nu fanns ett krav att teckna preferensaktier
denna månad förmält att då jernvägen ej till ett belopp av minst 30 procent av de
kunnat å offentlig auktion säljas, förslag gamla aktierna.
numera blivit väckt att söka få lösa
jernvägsbolagets statslån med sexh- Riksdagen hade satt ner bolagets skuld till
undratusen kronor, på det sätt att ett nytt 800.000 kronor, sparbanken hade medgivit
statslån å fyrahundratusen kronor erläg- en lägre ränta.
gas, för hvilket sistnämnda ändamål ett lån För Agunnaryds del tecknades 27 stycken
å tvåhundratusen kronor skulle sökas emot preferensaktier till ett värde av 2.700 kro-
inteckning i jernvägen med tillhörigheter, nor mot villkor att räntan sänktes till 4 pro-
näst efter fyrahundratusen kronor. Och cent på det övriga lånet.
hade bemälde likvidatorer gjort framställ-
Direktör Sven Müller, Stensjöholm fick upp-
ning om kommunens garanti i förhållande draget att teckna denna förbindelse på
till dess aktieteckning för ränta och amor- bästa möjligaste sätt.
tering av omförmälda lån, som skulle ge-
nom årlig amotering netalas under loppet Året därpå (1905) var det på förslag att för-
av fyrtio år. sälja de 90 aktierna till E.O. Magnusson för
5 kr. per st. samt att köparen ansvarar för
Sedan handlinarna blivit föredragna och betalningen av de 27 preferensaktierna. Av
de närvarande diskuterat saken, beslu- dettta blev inget eftersom reservation mot
tade stämman att afslå den av detta beslut gjordes av Direktör Müller och
liqvidatorernaa sålunda gjorda framställ- Patron J. de Neergaard, Bråna. som ansåg
ningen. att det vore fördelaktigare om kommunen
Reserverade sig mot detta beslut gjorde behöll dessa aktier.
handlaren E. Stenberg, Lammakulla och 1906 protesterade man till Kungl. järnvägs-
E.O. Magnusson, Tumhult. styrelsen om Liatorps station där man hade
1904 väcktes förslag om försäljning av Vis- planer på att göra om till-fartsvägen till sta-
landa-Bolmens järnvägsbolag till Halm- tionen och dess torg utanför som man ville
stad-Bolmen och samma år gör Agunnaryd göra om till trädgårdsland för personalen
en framställning till Kungl. järnvägsstyrel- vid järnvägen.
sen i Stockholm om att snälltågen nr. 7 och Under hela tiden betalades en ränta och
8 bör stanna i Liatorp för av- och påsti- amortering på järnvägslånet på 585 kr. om
gande passagerare. året. Ett lån man haft från 1877 till 1912 då
man avslutade det hela med att betala in
740 kronor.
Jan Björk
Sträckningen Vislanda - Bolmen
17