Page 124 - AA2007
P. 124

Den tänkta järnvägen genom Agunnaryd


        Runt 1873/74 vaknade tanken att dra  uppdraget att införskaffa Kungl. Majt:s  28 november 1874 beslutade aktie-
        järnväg förbi Agunnaryd. Tanken     nådiga fastställan i ärendet och hade även  teckningen till Vislanda-Bolmen-
        hade vaknat då man byggde smal-     befogenhet att verkställa aktieteckningen.  järnvägen ansåg kommunen sig icke
        spåret mellan Karlshamn - Vislanda,                                      kunna sådan förbindelse avgiva, emedan
        en bana som invigdes den 29 juni                                         järnvägen nu kommer att anläggas på
        1874 av Oskar II. För övrigt samma                                       annan linje än då var föreslagit, så att
        år som Agunnaryds nya kyrka invig-                                       kommunen icke erhåller någon fördel av
        des i oktober.                                                           densamma.”
                                                                                 Nu satte man aldrig dessa avhopp i verket
        Redan när man höll på med arbetena med                                   utan tecknade sig för 90 aktier till ett värde
        Karlshamn - Vislandabanan kom det upp                                    av 9.000 kronor.
        tankar på att knyta samman skogsbygde-
        rna med stambanan.                                                       Arbetena inleds
                                                                                 Den 1 januari 1877 inleds arbetena på den 5
        Möte med intresserade hölls i Ljungby i                                  mil långa järnvägslinjen mellan Vislanda-
        juni 1873 och då valdes en bolagsstyrelse                                Bolmen.
        där man bland annat valde in lantmätaren
        A.E. Modée, Ljungby, borgmästare L.                                      Sträckningen kom att bli Vislanda - Mör-
        Lothigius samt ingenjör Sandell båda från                                hult- Åäng- Målaskog- Ryssby- Tutaryd-
        Karlsham/Vislanda järnvägsaktiebolag.                                    Ljungby- Dragaryd- Angelstad- Bolmen.
        Med anledning av detta möte hölls i
        Agunnaryd den 15 juni 1873 en extra
        kommunalstämma, då med anledning av att
        löjtnanten Hans Wolf von Schönberg i
        Bolmstad skickat en skrivelse med en för-
        frågan till Agunnaryds kommun om in-  Johan Magnus Carlsson, Målensås som
        tresse fanns för en smalspåring järnväg från  konstnären Georg Lagerstedt såg honom. Bilden
        Vislanda mot sjön Bolmen.           är beskuren.
        Agunnaryds församlade var mycket intres-  Ständiga resor
        serade av en järnvägssträckning men be-  Nästan varje månad åkte J.M. Carlsson in  Målaskogs järnvägsstation
        viljade inga bidrag eftersom man inte i det  till tingshuset i Ljungby för att vara med på
        här läget visste vilken sträckning banan  planeringen av den tänkta sträckningen av  Det gick alltså inte riktigt som J.M. Carls-
        skulle ta.                          banan.                               son i Målensås ville. Trots påstötningar
                                                                                 och många skrivelser så blev sträckningen
        Tecknade sig för aktier             Den 12 januari 1876 hölls en bolagsstämma  som vi relaterat till ovan.
        Projektet fortskred och den 20 oktober 1874  i Vislanda och efter detta möte blev det  Det var en linje på 5 mil med 12 broar och
        kom man här i Agunnaryd till den stånd-  ganska tyst och inte förrän den 1 oktober  ett antal stations- och banvaktsbyggnader.
        punkt att man skulle teckna sig för 90 aktier  1876 finns följande infört i protokollet:  Allt var kostnadsberäknat till 1,6 miljoner.
        i nämnda järnvägsaktiebolag till ett belopp  ” Som ny linje för Vislanda-Bolmen-  Närmare 1.000 man var engagerade i ban-
        av 9.000 kronor. Om kommunen nu tog detta  järnvägen blivit ifrågasatt att nämligen  bygget. Den 4 oktober 1878 var det stor
        beslut skulle detta amorteringslån avbeta-  med riktning norr om Ryssbysjön, hade  invigningsfest i Ljunby där konung Oscar
        las enligt protokoll den 28 november 1874  tills idag kommunens röstberättigade  II och landshövdingen Wennerberg invig-
        och vi citerar:                     medlemmar genom kungörelse uppläst   ningstalade.
        ”... för samma lån under visst antal år ut-  från predikstolen i sockenkyrk-
        gående ränte-och amorteringsbelopp  an två söndagar å rad blivit kallade för  Liatorps station
        skall såsom kommunalutskyld på hemman,  att i stämma yttra sig dels om järnvägen  Liatorps station hade nu blivit intressant
        fabriker, qvarnar, sågar samt andra fast-  med antydda riktning kan anses för kom-  enär affärsrörelsen hade tilltagit och till och
        igheter, verk och inrättningar, ävensom  munen bliva till påräknat gagn, dels och  med så livlig att den överträffade andra sta-
        handel och andra näringar inom      för att besluta om de åtgärder som kom-  tioner i både norr och söder.
        kummunen efter åsatt fyrktal uttaxeras,  munen med anledning därav anses böra
        dock endast för så vitt den utdelning, som  vidtaga.”                    Mötet ansåg även att persontrafiken ökat,
        för aktierna kan erhållas, ej därtill lämna                              att det kunde bli problem om man ville till-
        tillgång.”                          Drog tillbaka aktieteckningen        kalla läkare, (eftersom tågen inte stannade
                                                                                 så ofta) vidare tog man upp post- och
        Vidare skriver man:                 Vad beslutade man då? Jo, medlemmar an-  värdeförsändelser som nu inte kunde sän-
                                            såg enhälligt att riktningen av järnvägs-
        ”Vidare beslöt kommunen att för den hän-  linjen inte var till gagn för Agunnaryd. Och  das mer än en gång om dagen.
        delse Vislanda/Bolmens järnväg kommer  skulle den sträckning som nu var tänkt norr  Kontakter togs med Trafikstyrelsen om att
        att förläggas inom Agunna-ryds socken  om Ryssbysjön komma till stånd så var man  försöka få till stånd nattsnälltågen nr. 1 o 2
        med stationer i närheten av Åståkra och  från Agunnarydshåll beredd att dra tillbaka  att stanna vid Liatorps station. Och den 2
        Bockaboda med avseende å den större  den tänkta aktieteckningen på 90 aktier  mars 1883 höll man stämma i sockenstugan
        nytta som i sådant fall kommer .....  beslu-                             för att höra om behovet av detta var påkal-
        tar kommunen en aktieteckning från 90  Och den 17 december 1876 står i protokoll  lat.
        till 400 aktier á 100 kronor...”    följande:                            Kontakter togs med Trafikstyrelsen om att
        Ordföranden J.M. Carlsson, Målensås som  ”I fråga om utfärdande av skuldförbin-  försöka få till stånd nattsnälltågen nr. 1 o 2
        var kommunalstämmans ordförande fick  delse för den vid kommunalstämman den  att stanna vid Liatorps station.


        16
   119   120   121   122   123   124   125   126   127   128   129