Page 124 - AA2007
P. 124
Den tänkta järnvägen genom Agunnaryd
Runt 1873/74 vaknade tanken att dra uppdraget att införskaffa Kungl. Majt:s 28 november 1874 beslutade aktie-
järnväg förbi Agunnaryd. Tanken nådiga fastställan i ärendet och hade även teckningen till Vislanda-Bolmen-
hade vaknat då man byggde smal- befogenhet att verkställa aktieteckningen. järnvägen ansåg kommunen sig icke
spåret mellan Karlshamn - Vislanda, kunna sådan förbindelse avgiva, emedan
en bana som invigdes den 29 juni järnvägen nu kommer att anläggas på
1874 av Oskar II. För övrigt samma annan linje än då var föreslagit, så att
år som Agunnaryds nya kyrka invig- kommunen icke erhåller någon fördel av
des i oktober. densamma.”
Nu satte man aldrig dessa avhopp i verket
Redan när man höll på med arbetena med utan tecknade sig för 90 aktier till ett värde
Karlshamn - Vislandabanan kom det upp av 9.000 kronor.
tankar på att knyta samman skogsbygde-
rna med stambanan. Arbetena inleds
Den 1 januari 1877 inleds arbetena på den 5
Möte med intresserade hölls i Ljungby i mil långa järnvägslinjen mellan Vislanda-
juni 1873 och då valdes en bolagsstyrelse Bolmen.
där man bland annat valde in lantmätaren
A.E. Modée, Ljungby, borgmästare L. Sträckningen kom att bli Vislanda - Mör-
Lothigius samt ingenjör Sandell båda från hult- Åäng- Målaskog- Ryssby- Tutaryd-
Karlsham/Vislanda järnvägsaktiebolag. Ljungby- Dragaryd- Angelstad- Bolmen.
Med anledning av detta möte hölls i
Agunnaryd den 15 juni 1873 en extra
kommunalstämma, då med anledning av att
löjtnanten Hans Wolf von Schönberg i
Bolmstad skickat en skrivelse med en för-
frågan till Agunnaryds kommun om in- Johan Magnus Carlsson, Målensås som
tresse fanns för en smalspåring järnväg från konstnären Georg Lagerstedt såg honom. Bilden
Vislanda mot sjön Bolmen. är beskuren.
Agunnaryds församlade var mycket intres- Ständiga resor
serade av en järnvägssträckning men be- Nästan varje månad åkte J.M. Carlsson in Målaskogs järnvägsstation
viljade inga bidrag eftersom man inte i det till tingshuset i Ljungby för att vara med på
här läget visste vilken sträckning banan planeringen av den tänkta sträckningen av Det gick alltså inte riktigt som J.M. Carls-
skulle ta. banan. son i Målensås ville. Trots påstötningar
och många skrivelser så blev sträckningen
Tecknade sig för aktier Den 12 januari 1876 hölls en bolagsstämma som vi relaterat till ovan.
Projektet fortskred och den 20 oktober 1874 i Vislanda och efter detta möte blev det Det var en linje på 5 mil med 12 broar och
kom man här i Agunnaryd till den stånd- ganska tyst och inte förrän den 1 oktober ett antal stations- och banvaktsbyggnader.
punkt att man skulle teckna sig för 90 aktier 1876 finns följande infört i protokollet: Allt var kostnadsberäknat till 1,6 miljoner.
i nämnda järnvägsaktiebolag till ett belopp ” Som ny linje för Vislanda-Bolmen- Närmare 1.000 man var engagerade i ban-
av 9.000 kronor. Om kommunen nu tog detta järnvägen blivit ifrågasatt att nämligen bygget. Den 4 oktober 1878 var det stor
beslut skulle detta amorteringslån avbeta- med riktning norr om Ryssbysjön, hade invigningsfest i Ljunby där konung Oscar
las enligt protokoll den 28 november 1874 tills idag kommunens röstberättigade II och landshövdingen Wennerberg invig-
och vi citerar: medlemmar genom kungörelse uppläst ningstalade.
”... för samma lån under visst antal år ut- från predikstolen i sockenkyrk-
gående ränte-och amorteringsbelopp an två söndagar å rad blivit kallade för Liatorps station
skall såsom kommunalutskyld på hemman, att i stämma yttra sig dels om järnvägen Liatorps station hade nu blivit intressant
fabriker, qvarnar, sågar samt andra fast- med antydda riktning kan anses för kom- enär affärsrörelsen hade tilltagit och till och
igheter, verk och inrättningar, ävensom munen bliva till påräknat gagn, dels och med så livlig att den överträffade andra sta-
handel och andra näringar inom för att besluta om de åtgärder som kom- tioner i både norr och söder.
kummunen efter åsatt fyrktal uttaxeras, munen med anledning därav anses böra
dock endast för så vitt den utdelning, som vidtaga.” Mötet ansåg även att persontrafiken ökat,
för aktierna kan erhållas, ej därtill lämna att det kunde bli problem om man ville till-
tillgång.” Drog tillbaka aktieteckningen kalla läkare, (eftersom tågen inte stannade
så ofta) vidare tog man upp post- och
Vidare skriver man: Vad beslutade man då? Jo, medlemmar an- värdeförsändelser som nu inte kunde sän-
såg enhälligt att riktningen av järnvägs-
”Vidare beslöt kommunen att för den hän- linjen inte var till gagn för Agunnaryd. Och das mer än en gång om dagen.
delse Vislanda/Bolmens järnväg kommer skulle den sträckning som nu var tänkt norr Kontakter togs med Trafikstyrelsen om att
att förläggas inom Agunna-ryds socken om Ryssbysjön komma till stånd så var man försöka få till stånd nattsnälltågen nr. 1 o 2
med stationer i närheten av Åståkra och från Agunnarydshåll beredd att dra tillbaka att stanna vid Liatorps station. Och den 2
Bockaboda med avseende å den större den tänkta aktieteckningen på 90 aktier mars 1883 höll man stämma i sockenstugan
nytta som i sådant fall kommer ..... beslu- för att höra om behovet av detta var påkal-
tar kommunen en aktieteckning från 90 Och den 17 december 1876 står i protokoll lat.
till 400 aktier á 100 kronor...” följande: Kontakter togs med Trafikstyrelsen om att
Ordföranden J.M. Carlsson, Målensås som ”I fråga om utfärdande av skuldförbin- försöka få till stånd nattsnälltågen nr. 1 o 2
var kommunalstämmans ordförande fick delse för den vid kommunalstämman den att stanna vid Liatorps station.
16