Page 48 - AA2008
P. 48

”På spåret”, men vart är vi på väg?


        Äventyr i stormens spår
        Efter besök i Dalarna anträdde jag
        hemresan kl. 06.59 fredagen 22/2,
        för  att  närvara  vid  utbildningdag
        för  Kolbulletinens  medarbetare.
        Efter  några  timmars  uppehåll  i
        Stockholm gick färden vidare mot
        Alvesta kl. 15.45 med Intercitytåg.
        Samtidigt  avgick  det  snabbare
        X-2000-tåget.  Beroende  av  tåg-
        urspårning  tidigare  i  veckan  gick
        färden över Nyköping med viss för-
        sening. Efter fyra timmar var vi utan
        problem framme i Nässjö kl. 19.47.
        Bara cirka nio mil kvar till Alvesta
        så var man hemma, trodde jag.
        Då  fick  vi  veta  att  stormen  stängt  all
        tågtrafik  söderut  till  Hässleholm.  X-
        2000-tåget stod också kvar på perrongen,
        ankomsthallen  var  fylld  av  resenärer,
        hotellen var fullbokade. Vi uppmanades
        att själva ordna transporter och sända rese-
        räkningen till SJ. Försök gjordes att ordna
        alternativa transporter men bussbolagen   Okänd resenär på Lunds station hade kanske anledning att klia sig i huvudet.
        vägrade köra, då träd låg på vägen, radion   från golvet, utan stegar att ta sig upp med.   och kl. 12. 43 rullar  X-2000-tåget åter mot
        avrådde från all biltrafi k.
                                             Vi återgår till kundcenter där tre personer   Småland, trodde man.
        Tågpersonalen  försökte  rådgöra  med   försöker  ta  emot  60  arga  resenärer.  Åter   Ingen frågar efter gårdagens biljetter. När
        trafi kledningen i Stockholm, men de fi ck   hänvisas vi till liggvagnar med plats som   vi passerat Hallsberg inser man att vi inte
        ingen  kontakt.  Några  resenärer  skulle   inte fi nns, med löfte att vakterna säkert kan   längre  färdas  på  södra  stambanan.  Vid
        med fl yg  från  Köpenhamn  till  Hawaii   baxa upp oss. Ytterligare en dam, 65+ med   förfrågan om vart man är på väg blir upp-
        och de försvann, troligen efter försök att   nyopererad  höftled,  samt  undertecknad   lysningen att vi går mot Göteborg eftersom
        ändå hyra taxi med förmodligen skyhöga   kräver och får till sist hotelrum för resten   endast västkustbanan är öppen.
        priser.                              av nattens timmar. I säng kl 03.10, beställer
                                             väckning hemifrån och märkligt nog gick
        Vi fi ck inte invänta morgonen i tåget på   det att sova. Frukosten var god.   Hjälp, vad gör man nu då?
        Nässjö station då ingen personal var till-                                - Åk med till Lund, byt till tåg mot Häss-
        gänglig. Dessa försvann enligt rykten till   Lördag 23 februari          leholm, därifrån buss till slutmålet Alvesta,
        Växjö stadshotell, efter  att  tåget  släckts   Åter till Centralstationen, där det inte gick   blir svaret. Intensiv mobiltrafi k inleds och
        ned. Vi resenärer, fl era hundra, uppmana-  att boka om biljetterna och ingen visste när   maken  skickas  till  Halmstad. Tyvärr  var
        des att tränga ihop oss på det redan fulla   något tåg skulle gå söderut, men man skulle   uppmärksamheten låg och genom att inte
        X-2000-tåget som skulle ta oss tillbaka till   ropa ut avgång när det blev aktuellt. När   befi nna  sig  i resturangvagnen,  enda stäl-
        Stockholm för övernattning i liggvagnar,   så besked kom att tåg söderut mot Lund-  let  där  dörrana  kunde  öppnas, fi ck  man
        britsar,  på  Stockholms  Central.  Maten   Malmö avgår strax, blev det rusning igen   vackert  fortsätta  till  Laholm,  där  trogne
        var  slut  och  dryck  prioriterades  endast                             maken  kunde  hämta  upp  mig  kl.  16.00,
        för  barnen.  Gångarna  var  överfulla  och                                              efter  nästan  ett  dygns
        passagen mellan vagnarna var stängd av                                                   försening.
        folk, barnvagnar och bagage. En utrym-                                                   SJ  -  stormar  -  force
        ning hade varit omöjlig!                                                                 majore är inte populärt,
        Kl.  22.15  är  det  klart  för  avgång,  men                                            men mobiltelefonen är
        tyvärr  säger  en  bekymrad  konduktör,                                                  omistlig!
        har vår lokförare försvunnit och vi söker                                                     Gunvor Karlsson
        efter honom. Kl. 23.08 uppmanar samma,
        nu  betydligt  gladare  röst,  de  håglösa
        resenärerna att vi kan ”göra vågen”, för
        nu är lokföraren spårad till McDonalds i                                                 Trevligt sällskap gjorde
        Nässjö och snart ska vi avgå. I Stockholm                                                tågresan  uthärdligare.
        väntar tio personer från kundtjänst för att                                              Magnus Norlin, sonson
        ta emot oss och lotsa oss till liggvagnar                                                till  agunnarydsbördige
        får vi veta. Väl där kl. 02.30 syns inte spår                                            Tage Norlin, reste med
        av personal. Liggvagnarna är upptagna av                                                 familj. Hans svärmor var
        snabbare ungdomar som belagt de första                                                   från Diö, svärfar  Laszlo
        två våningsplanen. Enstaka britsar fi nns                                                 Somogyi  tog  bilderna
        kvar på 3;e plan under tak cirka 2 meter   De här mysiga töserna hade förstånd att förströ sig med dataspel, fi lmer,   och sände dem via mail.
                                            kortspel och sömn under lång resa från Härnösand till Lund. Från vänster   Tack för dem!
                                            Julia Norlin, Emelie Öhrström och Elin Norlin.

        4
   43   44   45   46   47   48   49   50   51   52   53