Page 239 - AA2008
P. 239

Från Stettin till Gäddeboda


                                                          Smålands-Postens ut-  förnumstiga bedömningen ”. . . dessutom tror
                                                          sände som också berät-  jag att den ena motorn går att använda, och av
 Lite mer om en                                           tade att var och en av   de andra tre kan det säkerligen bli värdefulla
                                                                                reservdelar.”
                                                          de fyra motorerna var
                                                          minst fyra gånger så stor   Det definitiva slutet för Lancaster ME 800
 gammal historia                                          som en bilmotor och att   blev Aronsohns skrotfirma i Ängelholm,
                                                          landställshjulen hade en   bortsett från diverse delar hemma i byrålå-
                                                          diameter av cirka två   dorna i Gäddeboda med omnejd, och den
 För brittiska Bomber Command var                         meter och en tjocklek   postlåda tillverkad av plåt från flygplanet
 attacken mot Stettin natten den 29                       av 60 á 70 cm. Det kan   som på 80-talet fanns vid grusvägen i Stol-
 och 30 augusti 1944 en succé, för be-                    nog ungefär stämma,   paboda.
 folkningen i Stettin var den en tragedi                  men däremot blir man
 och i Gäddeboda och Agunnaryd blev                       aningen skeptisk till föl-
 den årets för att inte säga krigsårens   Den här skylten från askhögarna i Gäddeboda har suttit på kraftanläggningen  jande:  Källor:
 största händelse.  till styrbords inre motor.  ”Särskilt de stora gummiringarna ådrogo sig   The Bomber Command War Diaries
 Redan i nummer 4/1998 av dåvarande        allmänhetens uppmärksamhet, och det var   Smålands-Posten
 Kolbulletinen skildrade Jan Björk på      något av ett folknöje att lossa lite på ven-  Brittiska nödlandare 1940-1945/ Rolph
 ett förtjänstfullt sätt flygdramat och   Och visst fanns det saker att plocka med sig;   tilen och höra luften–engelsk luft– med ett   Wegmann
 nedan följer några ytterligare upp-  ”Om man undantar hjulen och motorerna   fräsande ljud blanda sig med den småländska
 gifter om den flygning som startade   kunde man svårligen hitta delar med en yta   tallskogsluften.”  Yngve Andersson
 i Lincolnshire i England och som   större än en kvadratmeter”, konstaterade   Kapten B Larsson från I 11 gjorde den lite
 via Stettin slutade i skogen i Gäd-
 deboda.
 Avro Lancaster var det mest framgångsrika bombplanet under andra världskriget.
 I det brittiska bombflygets krigsdiarium finns   En succé, kommenterade Bomber Com-  Han förberedde besättningen på att hoppa,
 besked om uppdraget i Stettin natten mellan   mand kallt efteråt. Endast 23 Lancasterplan   ett besked som möjligen missförstods av två
 den 29-30 augusti 1944. Avsikten med räden   förlorades, men skadorna i Stettin blev   besättningsmän som hoppade omedelbart
 var att bomba de delar av staden som trots   enorma. Det bekräftade en tysk rapport   och blev krigsfångar.
 tidigare attacker ännu var oskadda.  om nattens bombningar; 1 033 människor   Brytpunkten på kursen hem var Kap Arkona   Ett komplett utbud av bank- och försäkrings-
 Arthur Harris, ofta kallad ”Bomber” Harris,   dog och 1 034 skadades, 1 569 hus och 32   på norra Rügen, men Thieme valde att istället
 var högsta befälhavare för Bomber Com-  industribyggnader förstördes, ytterligare 565   flyga på nordlig kurs för att om möjligt nå
 mand och mannen bakom taktiken att utan   hus och 32 industrier blev svårt skadade, ett   Sverige. Det lyckades och över Hjärsås, ett   produkter till lantbrukaren i Kronoberg!
 hänsyn till civilbefolkningen bomba sönder   fartyg på 2 000 ton sjönk i hamnen och sju   par mil nordväst Kristianstad, valde samtliga
 och samman tyska städer för att knäcka   andra fartyg om sammanlagt 31 000 ton fick   att hoppa och de blev senare internerade.
 naziväldet, mest känd är ödeläggelsen av   betydande skador.  Flygplanet fortsatte på nordlig kurs ytter-
 kulturstaden Dresden då kriget var i det   - - -  ligare i drygt sex mil innan det brinnande   Nu också
 närmaste slut.  nådde trädtopparna i Gäddeboda och kapade
 Befolkningen i Sydsverige kände väl igen
 Väldiga armador sändes iväg, ibland 1 000   nattens dova flygmuller som fick fönster-  storskogen till en 200 meter lång gata innan   lantbruks­  Kontakta våra rådgivare  Ingemar
 bombflygplan mot ett och samma mål. I at-  rutorna att skallra och gav en känsla av   det slog i marken. Klockan var då omkring
 tacken mot Stettin den 29/30 augusti deltog   obehag. Det hade blivit allt vanligare att de   två på morgonen onsdagen den 30 augusti.  hypotek!  Petersson
 402 Lancasterbombare och ett av dem var   brittiska flygarmadorna tog vägen över södra   - - -
 det som störtade i skogen i Gäddeboda den   Sverige och de gjorde det i klar vetskap att              0470-72 00 83
 skickelsedigra morgonen den 30 augusti, och   det svenska luftvärnet i takt med tyskarnas   – Jag såg den väldiga luftjätten som en enda   070-672 03 38
 blev årets om inte rent av krigets händelse   motgångar blivit alltmer toleranta. Färden   stor brinnande fackla avteckna sig mot natt-
 i Agunnaryd.  från flygbasen Elsham Wols i Lincolnshire   himlen, berättade 20-årige Göte Blomqvist,
 till målet blev också bekymmersfri fram   Gäddeboda, dramatiskt för Smålands-Pos-  Bengt-Erik
 - - -  till Stettin, där helvetet bröt ut i full skala;   tens utsände, som lär ha cyklat från Alvesta   Lindberg  Evert Nylander  Ulrik Johansson  AnnChristine
 luftvärnets starka strålkastare spelade mot   till haveriplatsen. Reportern hade, som det             Håkansson
 himlen och granaterna exploderade runt om-  anstår en journalist, god iakttagelseförmåga   0372-666 42  0470-72 00 27  0470-72 00 24
 kring bombflygplanen som med tålmodigt   och kunde dagen efter rapportera mängder   070-274 08 46  070-699 88 54  070-373 50 90  0470-72 00 75
 dödsförakt sökte rätt position för att fälla   av detaljer till sina läsare.
 sina bomber.  Först på plats var markägaren, hemmansä-
 - - -  gare August Nyberg, som möttes av väldiga
 eldslågor och knattret från exploderande    Ann-Christine            Roland
  ”Vår” Lancaster med beteckningen ME   kulspruteammunition.  Kjell Petersson                          Karin Örnhem
 800 och ur 576 squadron gick inte fri från   Vid fyratiden anlände ett tiotal man ur Agun-  Tapper  Torstensson
 skador ur uppdraget, utöver andra skottska-  naryds brandkår, under befäl av Knut Gus-  0470-72 00 26  0470-72 00 30
 dor var två av de fyra Merlin-motorerna   tavsson, Bråna gård. Senare anslöt ytterligare   070-322 36 63  0470-72 00 35  0470-72 00 65  070-672 03 47
 sönderskjutna när planet kämpade sig ut ur   brandpersonal, hemvärn samt militär från I
 stridsområdet. Befälhavaren ombord på Lan-  11, som bland annat gjorde fåfänga försök att   Telefon växel:  0470-72 00 00
 castern med sin sju man starka besättning   Internet:
 Hemfört från Gäddeboda för många år sedan.   var flying officer Charles Donald Thieme.   hindra de många åskådarna till dramat från   www.lfkronoberg.se
 Frågar mig inte varför man sparar på sådant.  att plocka souvenirer från platsen.   E-post:     fornamn.efternamn@lfkronoberg.se

 18                                                                                                            19
   234   235   236   237   238   239   240   241   242   243   244