Page 238 - AA2008
P. 238
Från Stettin till Gäddeboda
Smålands-Postens ut- förnumstiga bedömningen ”. . . dessutom tror
sände som också berät- jag att den ena motorn går att använda, och av
Lite mer om en tade att var och en av de andra tre kan det säkerligen bli värdefulla
reservdelar.”
de fyra motorerna var
minst fyra gånger så stor Det definitiva slutet för Lancaster ME 800
gammal historia som en bilmotor och att blev Aronsohns skrotfirma i Ängelholm,
landställshjulen hade en bortsett från diverse delar hemma i byrålå-
diameter av cirka två dorna i Gäddeboda med omnejd, och den
För brittiska Bomber Command var meter och en tjocklek postlåda tillverkad av plåt från flygplanet
attacken mot Stettin natten den 29 av 60 á 70 cm. Det kan som på 80-talet fanns vid grusvägen i Stol-
och 30 augusti 1944 en succé, för be- nog ungefär stämma, paboda.
folkningen i Stettin var den en tragedi men däremot blir man
och i Gäddeboda och Agunnaryd blev aningen skeptisk till föl-
den årets för att inte säga krigsårens Den här skylten från askhögarna i Gäddeboda har suttit på kraftanläggningen jande: Källor:
största händelse. till styrbords inre motor. ”Särskilt de stora gummiringarna ådrogo sig The Bomber Command War Diaries
Redan i nummer 4/1998 av dåvarande allmänhetens uppmärksamhet, och det var Smålands-Posten
Kolbulletinen skildrade Jan Björk på något av ett folknöje att lossa lite på ven- Brittiska nödlandare 1940-1945/ Rolph
ett förtjänstfullt sätt flygdramat och Och visst fanns det saker att plocka med sig; tilen och höra luften–engelsk luft– med ett Wegmann
nedan följer några ytterligare upp- ”Om man undantar hjulen och motorerna fräsande ljud blanda sig med den småländska
gifter om den flygning som startade kunde man svårligen hitta delar med en yta tallskogsluften.” Yngve Andersson
i Lincolnshire i England och som större än en kvadratmeter”, konstaterade Kapten B Larsson från I 11 gjorde den lite
via Stettin slutade i skogen i Gäd-
deboda.
Avro Lancaster var det mest framgångsrika bombplanet under andra världskriget.
I det brittiska bombflygets krigsdiarium finns En succé, kommenterade Bomber Com- Han förberedde besättningen på att hoppa,
besked om uppdraget i Stettin natten mellan mand kallt efteråt. Endast 23 Lancasterplan ett besked som möjligen missförstods av två
den 29-30 augusti 1944. Avsikten med räden förlorades, men skadorna i Stettin blev besättningsmän som hoppade omedelbart
var att bomba de delar av staden som trots enorma. Det bekräftade en tysk rapport och blev krigsfångar.
tidigare attacker ännu var oskadda. om nattens bombningar; 1 033 människor Brytpunkten på kursen hem var Kap Arkona Ett komplett utbud av bank- och försäkrings-
Arthur Harris, ofta kallad ”Bomber” Harris, dog och 1 034 skadades, 1 569 hus och 32 på norra Rügen, men Thieme valde att istället
var högsta befälhavare för Bomber Com- industribyggnader förstördes, ytterligare 565 flyga på nordlig kurs för att om möjligt nå
mand och mannen bakom taktiken att utan hus och 32 industrier blev svårt skadade, ett Sverige. Det lyckades och över Hjärsås, ett produkter till lantbrukaren i Kronoberg!
hänsyn till civilbefolkningen bomba sönder fartyg på 2 000 ton sjönk i hamnen och sju par mil nordväst Kristianstad, valde samtliga
och samman tyska städer för att knäcka andra fartyg om sammanlagt 31 000 ton fick att hoppa och de blev senare internerade.
naziväldet, mest känd är ödeläggelsen av betydande skador. Flygplanet fortsatte på nordlig kurs ytter-
kulturstaden Dresden då kriget var i det - - - ligare i drygt sex mil innan det brinnande Nu också
närmaste slut. nådde trädtopparna i Gäddeboda och kapade
Befolkningen i Sydsverige kände väl igen
Väldiga armador sändes iväg, ibland 1 000 nattens dova flygmuller som fick fönster- storskogen till en 200 meter lång gata innan lantbruks Kontakta våra rådgivare Ingemar
bombflygplan mot ett och samma mål. I at- rutorna att skallra och gav en känsla av det slog i marken. Klockan var då omkring
tacken mot Stettin den 29/30 augusti deltog obehag. Det hade blivit allt vanligare att de två på morgonen onsdagen den 30 augusti. hypotek! Petersson
402 Lancasterbombare och ett av dem var brittiska flygarmadorna tog vägen över södra - - -
det som störtade i skogen i Gäddeboda den Sverige och de gjorde det i klar vetskap att 0470-72 00 83
skickelsedigra morgonen den 30 augusti, och det svenska luftvärnet i takt med tyskarnas – Jag såg den väldiga luftjätten som en enda 070-672 03 38
blev årets om inte rent av krigets händelse motgångar blivit alltmer toleranta. Färden stor brinnande fackla avteckna sig mot natt-
i Agunnaryd. från flygbasen Elsham Wols i Lincolnshire himlen, berättade 20-årige Göte Blomqvist,
till målet blev också bekymmersfri fram Gäddeboda, dramatiskt för Smålands-Pos- Bengt-Erik
- - - till Stettin, där helvetet bröt ut i full skala; tens utsände, som lär ha cyklat från Alvesta Lindberg Evert Nylander Ulrik Johansson AnnChristine
luftvärnets starka strålkastare spelade mot till haveriplatsen. Reportern hade, som det Håkansson
himlen och granaterna exploderade runt om- anstår en journalist, god iakttagelseförmåga 0372-666 42 0470-72 00 27 0470-72 00 24
kring bombflygplanen som med tålmodigt och kunde dagen efter rapportera mängder 070-274 08 46 070-699 88 54 070-373 50 90 0470-72 00 75
dödsförakt sökte rätt position för att fälla av detaljer till sina läsare.
sina bomber. Först på plats var markägaren, hemmansä-
- - - gare August Nyberg, som möttes av väldiga
eldslågor och knattret från exploderande Ann-Christine Roland
”Vår” Lancaster med beteckningen ME kulspruteammunition. Kjell Petersson Karin Örnhem
800 och ur 576 squadron gick inte fri från Vid fyratiden anlände ett tiotal man ur Agun- Tapper Torstensson
skador ur uppdraget, utöver andra skottska- naryds brandkår, under befäl av Knut Gus- 0470-72 00 26 0470-72 00 30
dor var två av de fyra Merlin-motorerna tavsson, Bråna gård. Senare anslöt ytterligare 070-322 36 63 0470-72 00 35 0470-72 00 65 070-672 03 47
sönderskjutna när planet kämpade sig ut ur brandpersonal, hemvärn samt militär från I
stridsområdet. Befälhavaren ombord på Lan- 11, som bland annat gjorde fåfänga försök att Telefon växel: 0470-72 00 00
castern med sin sju man starka besättning Internet:
Hemfört från Gäddeboda för många år sedan. var flying officer Charles Donald Thieme. hindra de många åskådarna till dramat från www.lfkronoberg.se
Frågar mig inte varför man sparar på sådant. att plocka souvenirer från platsen. E-post: fornamn.efternamn@lfkronoberg.se
18 19