Page 140 - AA2008
P. 140
Agunnarydsentreprenören Ingvar Kamprad
Att A i IKEA betyder Agunnaryd
vet varenda agunnarydsbo och att
namnet formats av initialerna Ing-
var Kamprad Elmtaryd Agunnaryd
skulle alla skandera med stolthet.
Vi lånar gärna ut vårt ”byanamn”
till denne bygdens främste, men
samtidigt enkle son.
Men ”ingen har gjort så många misstag som
jag” har Ingvar Kamprad sagt. Betänk, å
andra sidan vad mycket och vad rätt denne
småländske entreprenör tillsammans med
sina medarbetare gjort, när resultatet blivit
en sådan gigantisk global framgång!
Även om Ingvar 1986 lämnade posten som
koncernchef och inte längre äger IKEA arbe-
tar han fortfarande outtröttligt 82 år gammal
som ”senior advisor”.
”Att skapa en bättre
vardag för de många
människorna”
Med den visionen har resultatet blivit en
närmast overklig framgångssaga. Dessutom
tar sig Ingvar tid att intressera sig för vad som
händer i sin gamla hemsocken Agunnaryd,
där IKEA först registrerades, samt agera för
en positiv utveckling där. Ingvar Kamprad har varit väl synlig i Agunnaryd – särskilt från det han engagerade sig i uppbyggnaden av
vårt nya kommersiella centrum med ny lanthandel och mack. Sveriges massmedia tar här del när Ingvar
Ingvar – buren av visioner talar om entreprenörskap och Agunnaryds utveckling vid invigningen 10 december 2005.
”Att erbjuda ett brett
sortiment, form- och Den globala framgången Ingvars hjärta i Agunnaryd
funktionsriktiga hemin- Från fröpåsar till postorderverksamhet gick Var och en kan förstå hur stimulerande det är
redningsartiklar till så resan till Älmhult, där första varuhuset 2008 för oss agunnarydsbor när en av världens mest
låga priser att så många fi rar 50-års jubileum. Antalet varuhus ökar framgångsrika entreprenörer, den levande
människor som möjligt ständigt. IKEA of Sweden i Älmhult med legenden Ingvar Kamprad, visar intresse
har råd att köpa dem” medarbetare från många länder har ensamrätt genom att följa och stimulera utvecklingen i
att utveckla sortimentet som är enhetligt i hela sin uppväxtsocken.
Denna affärsidé har fört IKEA-sfären fram till världen. Det formges av såväl IKEA:s egna
ledande global aktör i branschen. Den blyg- som externa designers. Ingvars medverkan i projekt Agundaboden
samma starten gjorde Ingvar som 17-åring – byggnation av en helt ny lanthandel och
när han registrerade firmanamnet IKEA Långtidssäkrad organisation drivmedelsmack 2005 – med utmaning i
och inledde sin handelskarriär med pennor, IKEA-koncernen ägs av en stiftelse Stichting kombination med ekonomiskt stöd, förhand-
julkort och fröpåsar. Det enkla ursprunget INGKA Foundation med säte i Holland, som lingsinsatser och därtill fantastisk PR var
har format den speciella IKEA-kulturen med bildats för att säkra IKEA:s långsiktiga obe- avgörande för projektet.
värderingar som respekt för pengar, vilja att roende. IKEA-koncernen består av ett fl ertal
förnya och ansvarstagande. bolag – från industrigruppen Swedwood Ingvar har också i tysthet ett fl ertal gånger
konkreta
gjort
stödåtgärder.
Ingvar
Då
Ingvar har alltid haft en stark tro på män- med produktion så nära som i Älmhult till Kamprad hör av sig på fax, telefon och med
niskan och hennes möjlighet att skapa och försäljningsbolagen som äger varuhusen i personlig närvaro tar reda på läget och stäl-
förändra. Det för medarbetarna välkända respektive land. ler sina erfarenheter, konkreta insatser och
mottot ur ”En möbelhandlares testamente” Ingvar lämnade funktionen som koncern- kontaktnät till förfogande elimineras hinder.
från 1976 är efter mer än 30 år fortfarande chef för IKEA 1986 och har 2007 också Vi agunnarydsbor är mäkta stolta över att ha
viktigt för IKEA:s grundsyn och strategier: en sådan bundsförvant.
överlämnat ordförandeskapet i koncernens
moderbolag Ingka Holding. Text: Krister Lindkvist
”Det vi vill, det kan vi och
det ska vi göra tillsam- Han torde dock – 82 år gammal – fortfarande Foto: Per Liedberg
mans, underbara framtid” ha ett intensivare arbetsschema än de fl esta
av oss.
”Bonnaheren” från Agunnaryd har blivit en
vida känd och uppskattad entreprenör. Upp-
märksamheten och berömmelsen har dock Fakta IKEA 2008
inte minskat Ingvars glöd för att kunderna Antal varuhus 268 Kataloger/år 191 milj
ska göra bra affärer på IKEA. Nya varuhus 2007 21 Katalogspråk 27 språk
Varuhusbesökare 522 milj Sortiment 10 000 artiklar
Webb-besök 450 milj Försäljning prognos c.a kr 200 miljarder
28