Page 185 - AA2010
P. 185

Agunnaryds Attraktiva pärlband

 Agunnaryds Sockenråd har till-  bebodd till mitten av 1900-talet  med samtida   och finansiärer ställer.   ledare på temat Agunnaryds natur- och
 sammans med Birgitta och Kris-  utrustning för hem och arbete.                 kulturvärden.
 ter Lindkvist och Jonas Svens-             Det är därför angeläget att på lokalplanet
 son under 2010 arbetat fram   • Att inventera, dokumentera och skylta   inspirera att goda förvärvsidéer blir genom-  • I form av en studiecirkel genomföra en
 en projektplan för ett LEADER-  Agunnaryds kulturella och historiska be-  förda.   praktiskt kulturhistoriskt utbildning i hur
 projekt i Agunnaryd. Den 22   söksmål såsom Agundaborg, kulturbyggna-  • Att utifrån nya och befintliga lokala företa-  man bygger smålandsgärsgård (se aktivitet 1)
 september fick vi besked om att   der och ön Marsholms gårdsmuseum samt   garnas behov anordna företagarskola och ge   • Att tio personer i Agunnaryd ska tillgöra
 vår projektplan hade godtagits   naturreservat.  praktisk kunskap i att driva företag.  sig grundläggande kompetens i presenta-
 och att Leader Linné går in och   • Att organisera och publicera möjlighet till   tionsteknik för förmedling av kunskap om
 stöttar oss ekonomiskt med de   Ett av projekten är att   personlig guidning.  • Att med inriktning på de kreativa nä-  natur- och kulturvärden i Agunnaryd.
 medel som vi sökt.  marknadsföra Agunnaryd   ringarnas  särskilda  behov  komplettera
 med ett ny stort PR-  • Att ta fram förslag på vandrings- och cy-  utbildningen med fördjupning direkt för   Mål med projektet
 Viktigt i projektet är att samla och mark-  nummer där vi berättar om   kelturer samt skyltning av dessa.  frågeställningar för de kreativa näringarna
 nadsföra Agunnaryds kvaliteter och stärka   Agunnaryds alla fördelar.          • Att med bred bas av föreningar och en-
 besöksnäringen. Det naturliga navet är Lant-  • Ta fram 5 upplevelsepaket med inriktning   • Att starta och underhålla en erfa-grupp för   skilda utveckla, förankra och marknadsföra
 handeln där vi hoppas på kreativ samverkan   Ett annat projekt är en ny   på Naturupplevelser samt Släktskapsguid-  småföretagare för ömsesidigt stöd även efter   Agunnaryds kvaliteter samt öka invånares
 med de nya handlarna, som därmed kan ut-  anläggning på Marsholm,   ning - Sök dina rötter.  den aktuella projekttidens slut  kompetens och därmed stärka varumärket,
 veckla sin verksamhet och öka sina intäkter.   se bild ner till höger.   • Utarbeta underlag för en broschyr innehål-  Marknadsföring  besöksnäringen och därmed den ekonomiska
 Men projektet vill också stödja företagare   Här ska vi anlägga en   lande paket och besöksmål.  utvecklingen i bygden
 att starta och utveckla lönsam verksamhet.  ny båtiläggningsplats,   • Marknadsföring över nätet  • Att stärka ortens attraktivitet som livsmiljö
 kanotrastplats med vindskydd   Företagarskola
 I början av projektplanen står det följande:   och bra parkering för de   • Produktion av kartguide och broschyr med   för boende, besökare och företagare
 En mobilisering för utveckling av samhälle   som sätter i båtar. Hit kan   För att de förutsättningar som projektet ska   turistutbudet  • Att skapa förutsättningar för utveckling av
 och de kreativa näringarna. Agunnaryds   man sedan ta sig via kanot   skapa för företagande inom de kreativa nä-  • Projektpresentation/-resultat och service-  företagande inom turismen
 sockenråd vill i samverkan med övriga lokala   från Agunnarydssjön och   ringarna ska kunna tillvaratas på bästa sätt,   utbud från de kreativa näringarna genom
 aktörer skapa förutsättningar för utveckling   övernatta eller fortsätta   vill vi stärka bygdens kompetens genom att   Agunnaryds Allehanda som ett temanummer   • Att skapa attraktiva lättillgängliga erbju-
 av de kreativa näringarna såväl i form av   längre ut på sjön Möckeln   erbjuda en företagarskola. Denna anordnas   med mer PR för vår bygd.  danden om upplevelser och rekreation för
 turistorienterade investeringar i infrastruktur,   med kanoter som skall   i samarbete med ALMI. Den skall både   besökare
 paketering av service som ökad kompetens.   anförskaffas till projektet.  stärka de befintliga företagarna och även ge   • Samverkan med kommunens och länets   • Att skapa möjligheter för lokala företagare
 I Agunnaryd finns starka ideella krafter   nödvändiga grundläggande kunskaper för   turismorganisationer för bredare spridning.  och näringsidkare att samlat marknadsföra
 som vill verka för en levande landsbygd   dem som vill testa en företagsidé.       Lära om, lära av och lära ut   sina produkter
 och Agunnaryd har vid olika tillfällen visat   Olika åtgärder i samhället vill stimulera att
 att en sällsynt styrka då ideella initiativ och   rekreationsområde för boende i Agunnaryd   derbjudanden utöver befintligt, t.ex. mäkling   nya företag och arbetstillfällen skapas. Or-  Agunnaryd   • Att med särskilda insatser marknadsföra
 gemensam arbetsvilja samverkar till att   med omnejd   av turistboende samt erbjudande av övernatt-  ganisationer som ALMI Företagspartner och   Projektet ska genom utbildningsinsatser   Agunnaryd som upplevelsebygd
 bygdens liv kunnat hållas aktivt.   • Att skapa en i- och landsättningsplats samt   ningschecker för rastplatser, matpaket och   Nyföretagarcentrum finns tillgängliga med   skapa förutsättningar för praktisk natur- och   Syftet med projektet
 annan service, lokala lantgårdsbesök
 Ett antal samhällsfaktorer gör att lands-  rastplats för kanotturister  expertkunnande, men dock finns tröskelef-  kulturarvsförmedling till barn och ungdomar   • Att säkra bygdens livskraft genom fortsatt
 bygdens liv och vitalitet hotas på många   • Att koppla fritidsanläggningen för bad,   • Att etablera kanotuthyrning av långtidsför-  fekter att söka sig till eller delta. I befintliga   i förskola och skola, agunnarydsbor i allmän-  ekonomisk och kulturell utveckling
 håll. De kreativa näringarna är långt ifrån   rast, övernattning samt utomhuspedagogisk   hyrda kanoter samt transportservice av dessa  och nystartade företag har man inte sällan   het och turister.
 utvecklade så att de tillvaratar vår bygds fulla   verksamhet vid Stockaland till service i   • Att etablera cykeluthyrning  begränsad kunnighet i företags allmänna   • Att genomföra en serie av 8 workshops   • Att öka bygdens attraktionskraft genom
 förutsättningar. Lokal försörjning är angelä-  Agunnaryds samhälle genom att förbättra   ekonomiska villkor och vilka krav samhälle   öppna för allmänheten med inbjudna kurs-  att utnyttja våra speciella styrkor vilket
 gen i framtiden då resor och transporter är   passagen och promenadslingan  • Att organisera och erbjuda båtuthyrning   skall resultera i ny verksamhet med nya
 miljömässigt belastande och innebär kraftigt   genom mäkling av på orten befintliga båtar   arbetstillfällen
 stigande kostnader. Vattenleden Helge å, som   • Att arrangera belysning utmed vägen som   med eller utan skeppare  • Att därmed stärka varumärke, nätverk,
 förenar bygden som ett pärlband, ger rika   elljusspår för turisters väg till servicecenter   • Att skapa organisation att bevaka och   gemenskap och utvecklingsambitioner samt
 möjligheter till utveckling för Agunnaryds   och som ortens motionsslinga.   stimulera att Agunnaryd blir en aktiv del   ekonomi för socknens invånare och olika
 socken, och till samverkan med angränsande   Rastplatser  av Ljungby kommuns besöksarrangemang   andra intressenter och öka deras medveten-
 socknar utmed ån.  ”Turista hos oss”.                                          het och stolthet
 Målet är att främja naturturism och friluftsliv
 Helge å utgör en sammanhållande faktor   på sjön och öka fisketurismen genom att  Synliggörande och paketering  • Att skapa förutsättningar för näringslivs-
 för projektet. Projektet består av sju olika                                   verksamhet inom tjänstesektorn och de
 delprojekt/aktiviteter, var och en med sina   • Etablera småbåtshamn på ön Marsholm   Agunnaryds bygder innehåller en stor mängd   kreativa näringarna
 ansvariga grupper, var och en med sitt upp-  för besökare och ortsbefolkning genom   värdefulla kulturhistoriska miljöer samt
 drag och ekonomisk och praktisk planering.   röjning, anläggning av anslutningsväg samt   föremål, som för närvarande inte har förut-  • Att mobilisera bygdens folk samt dess
 Dessa grupper tillför och disponerar anvisade   angöringsbrygga och timrat vindskydd för   sättningar att visas offentligt. Sådana platser   föreningar för att öka samhörigheten och
 resurser med åtaganden enligt målsättningar.   övernattning i anslutning till badplats  har också vårdats och beskrivits genom olika   bygga nätverk som samlar resurserna för
 insatser från Agunnaryds Hembygdsförening
 Stockaland  • Upprätta samt rusta upp rastplatser/ natur-  samt markägare. En samlad genomgång för   ökad slagkraft
 camping vid våra vatten-/ och cykelvägar
                                                                                • Att ta tillvara och förmedla kunskap mellan
  • Att sätta i stånd bad-/ rastplatsen för att   presentation på sådana platser erfordras dock   generationer och få fler unga engagerade i
 kunna erbjuda rimliga kvaliteter och ökad   Utveckling av kommersiellt   för att upptäckas som spännande besöksmål   utveckling av bygden
 säkerhet för de badande.  centrum för turistservice.  av en större publik och därmed stödja utveck-
 ling av de kreativa näringarna.
 • Att avverka döda träd, röja samt med ma-  • Att komplettera verksamheten i Agundabo-  • Att säkra arbetstillfällen i bygden samt
                                                                                verka för en levande landsbygd för gammal
 skiner frilägga sandstranden   den, Agunnaryds Lanthandel, med att erbjuda   • Att upprätta ett gårdsmuseum i kulturbyg-  och ung.
 den på ön Marsholm i Möckeln, som också
 • Att utveckla badplatsen i Agunnaryds-  samlad turistservice med koppling till Agun-  är ett besöksmål där skog och hagmarker   Saxat ur projektplanen
 sjön till en kreativ och självklar mötesplats   naryds vattenväg och annat rörligt friluftsliv   omvandlas till naturvårdsområden. Mars-  Tommy Andersson
 mellan turister och lokalbefolkning och ett   • Att utarbeta ett samlat koncept med kun-  holms gårdsmuseum avser visa livsmiljön   Ordförande Agunnaryds Sockenråd

 4                                                                                                              5
   180   181   182   183   184   185   186   187   188   189   190