Page 185 - AA2010
P. 185
Agunnaryds Attraktiva pärlband
Agunnaryds Sockenråd har till- bebodd till mitten av 1900-talet med samtida och finansiärer ställer. ledare på temat Agunnaryds natur- och
sammans med Birgitta och Kris- utrustning för hem och arbete. kulturvärden.
ter Lindkvist och Jonas Svens- Det är därför angeläget att på lokalplanet
son under 2010 arbetat fram • Att inventera, dokumentera och skylta inspirera att goda förvärvsidéer blir genom- • I form av en studiecirkel genomföra en
en projektplan för ett LEADER- Agunnaryds kulturella och historiska be- förda. praktiskt kulturhistoriskt utbildning i hur
projekt i Agunnaryd. Den 22 söksmål såsom Agundaborg, kulturbyggna- • Att utifrån nya och befintliga lokala företa- man bygger smålandsgärsgård (se aktivitet 1)
september fick vi besked om att der och ön Marsholms gårdsmuseum samt garnas behov anordna företagarskola och ge • Att tio personer i Agunnaryd ska tillgöra
vår projektplan hade godtagits naturreservat. praktisk kunskap i att driva företag. sig grundläggande kompetens i presenta-
och att Leader Linné går in och • Att organisera och publicera möjlighet till tionsteknik för förmedling av kunskap om
stöttar oss ekonomiskt med de Ett av projekten är att personlig guidning. • Att med inriktning på de kreativa nä- natur- och kulturvärden i Agunnaryd.
medel som vi sökt. marknadsföra Agunnaryd ringarnas särskilda behov komplettera
med ett ny stort PR- • Att ta fram förslag på vandrings- och cy- utbildningen med fördjupning direkt för Mål med projektet
Viktigt i projektet är att samla och mark- nummer där vi berättar om kelturer samt skyltning av dessa. frågeställningar för de kreativa näringarna
nadsföra Agunnaryds kvaliteter och stärka Agunnaryds alla fördelar. • Att med bred bas av föreningar och en-
besöksnäringen. Det naturliga navet är Lant- • Ta fram 5 upplevelsepaket med inriktning • Att starta och underhålla en erfa-grupp för skilda utveckla, förankra och marknadsföra
handeln där vi hoppas på kreativ samverkan Ett annat projekt är en ny på Naturupplevelser samt Släktskapsguid- småföretagare för ömsesidigt stöd även efter Agunnaryds kvaliteter samt öka invånares
med de nya handlarna, som därmed kan ut- anläggning på Marsholm, ning - Sök dina rötter. den aktuella projekttidens slut kompetens och därmed stärka varumärket,
veckla sin verksamhet och öka sina intäkter. se bild ner till höger. • Utarbeta underlag för en broschyr innehål- Marknadsföring besöksnäringen och därmed den ekonomiska
Men projektet vill också stödja företagare Här ska vi anlägga en lande paket och besöksmål. utvecklingen i bygden
att starta och utveckla lönsam verksamhet. ny båtiläggningsplats, • Marknadsföring över nätet • Att stärka ortens attraktivitet som livsmiljö
kanotrastplats med vindskydd Företagarskola
I början av projektplanen står det följande: och bra parkering för de • Produktion av kartguide och broschyr med för boende, besökare och företagare
En mobilisering för utveckling av samhälle som sätter i båtar. Hit kan För att de förutsättningar som projektet ska turistutbudet • Att skapa förutsättningar för utveckling av
och de kreativa näringarna. Agunnaryds man sedan ta sig via kanot skapa för företagande inom de kreativa nä- • Projektpresentation/-resultat och service- företagande inom turismen
sockenråd vill i samverkan med övriga lokala från Agunnarydssjön och ringarna ska kunna tillvaratas på bästa sätt, utbud från de kreativa näringarna genom
aktörer skapa förutsättningar för utveckling övernatta eller fortsätta vill vi stärka bygdens kompetens genom att Agunnaryds Allehanda som ett temanummer • Att skapa attraktiva lättillgängliga erbju-
av de kreativa näringarna såväl i form av längre ut på sjön Möckeln erbjuda en företagarskola. Denna anordnas med mer PR för vår bygd. danden om upplevelser och rekreation för
turistorienterade investeringar i infrastruktur, med kanoter som skall i samarbete med ALMI. Den skall både besökare
paketering av service som ökad kompetens. anförskaffas till projektet. stärka de befintliga företagarna och även ge • Samverkan med kommunens och länets • Att skapa möjligheter för lokala företagare
I Agunnaryd finns starka ideella krafter nödvändiga grundläggande kunskaper för turismorganisationer för bredare spridning. och näringsidkare att samlat marknadsföra
som vill verka för en levande landsbygd dem som vill testa en företagsidé. Lära om, lära av och lära ut sina produkter
och Agunnaryd har vid olika tillfällen visat Olika åtgärder i samhället vill stimulera att
att en sällsynt styrka då ideella initiativ och rekreationsområde för boende i Agunnaryd derbjudanden utöver befintligt, t.ex. mäkling nya företag och arbetstillfällen skapas. Or- Agunnaryd • Att med särskilda insatser marknadsföra
gemensam arbetsvilja samverkar till att med omnejd av turistboende samt erbjudande av övernatt- ganisationer som ALMI Företagspartner och Projektet ska genom utbildningsinsatser Agunnaryd som upplevelsebygd
bygdens liv kunnat hållas aktivt. • Att skapa en i- och landsättningsplats samt ningschecker för rastplatser, matpaket och Nyföretagarcentrum finns tillgängliga med skapa förutsättningar för praktisk natur- och Syftet med projektet
annan service, lokala lantgårdsbesök
Ett antal samhällsfaktorer gör att lands- rastplats för kanotturister expertkunnande, men dock finns tröskelef- kulturarvsförmedling till barn och ungdomar • Att säkra bygdens livskraft genom fortsatt
bygdens liv och vitalitet hotas på många • Att koppla fritidsanläggningen för bad, • Att etablera kanotuthyrning av långtidsför- fekter att söka sig till eller delta. I befintliga i förskola och skola, agunnarydsbor i allmän- ekonomisk och kulturell utveckling
håll. De kreativa näringarna är långt ifrån rast, övernattning samt utomhuspedagogisk hyrda kanoter samt transportservice av dessa och nystartade företag har man inte sällan het och turister.
utvecklade så att de tillvaratar vår bygds fulla verksamhet vid Stockaland till service i • Att etablera cykeluthyrning begränsad kunnighet i företags allmänna • Att genomföra en serie av 8 workshops • Att öka bygdens attraktionskraft genom
förutsättningar. Lokal försörjning är angelä- Agunnaryds samhälle genom att förbättra ekonomiska villkor och vilka krav samhälle öppna för allmänheten med inbjudna kurs- att utnyttja våra speciella styrkor vilket
gen i framtiden då resor och transporter är passagen och promenadslingan • Att organisera och erbjuda båtuthyrning skall resultera i ny verksamhet med nya
miljömässigt belastande och innebär kraftigt genom mäkling av på orten befintliga båtar arbetstillfällen
stigande kostnader. Vattenleden Helge å, som • Att arrangera belysning utmed vägen som med eller utan skeppare • Att därmed stärka varumärke, nätverk,
förenar bygden som ett pärlband, ger rika elljusspår för turisters väg till servicecenter • Att skapa organisation att bevaka och gemenskap och utvecklingsambitioner samt
möjligheter till utveckling för Agunnaryds och som ortens motionsslinga. stimulera att Agunnaryd blir en aktiv del ekonomi för socknens invånare och olika
socken, och till samverkan med angränsande Rastplatser av Ljungby kommuns besöksarrangemang andra intressenter och öka deras medveten-
socknar utmed ån. ”Turista hos oss”. het och stolthet
Målet är att främja naturturism och friluftsliv
Helge å utgör en sammanhållande faktor på sjön och öka fisketurismen genom att Synliggörande och paketering • Att skapa förutsättningar för näringslivs-
för projektet. Projektet består av sju olika verksamhet inom tjänstesektorn och de
delprojekt/aktiviteter, var och en med sina • Etablera småbåtshamn på ön Marsholm Agunnaryds bygder innehåller en stor mängd kreativa näringarna
ansvariga grupper, var och en med sitt upp- för besökare och ortsbefolkning genom värdefulla kulturhistoriska miljöer samt
drag och ekonomisk och praktisk planering. röjning, anläggning av anslutningsväg samt föremål, som för närvarande inte har förut- • Att mobilisera bygdens folk samt dess
Dessa grupper tillför och disponerar anvisade angöringsbrygga och timrat vindskydd för sättningar att visas offentligt. Sådana platser föreningar för att öka samhörigheten och
resurser med åtaganden enligt målsättningar. övernattning i anslutning till badplats har också vårdats och beskrivits genom olika bygga nätverk som samlar resurserna för
insatser från Agunnaryds Hembygdsförening
Stockaland • Upprätta samt rusta upp rastplatser/ natur- samt markägare. En samlad genomgång för ökad slagkraft
camping vid våra vatten-/ och cykelvägar
• Att ta tillvara och förmedla kunskap mellan
• Att sätta i stånd bad-/ rastplatsen för att presentation på sådana platser erfordras dock generationer och få fler unga engagerade i
kunna erbjuda rimliga kvaliteter och ökad Utveckling av kommersiellt för att upptäckas som spännande besöksmål utveckling av bygden
säkerhet för de badande. centrum för turistservice. av en större publik och därmed stödja utveck-
ling av de kreativa näringarna.
• Att avverka döda träd, röja samt med ma- • Att komplettera verksamheten i Agundabo- • Att säkra arbetstillfällen i bygden samt
verka för en levande landsbygd för gammal
skiner frilägga sandstranden den, Agunnaryds Lanthandel, med att erbjuda • Att upprätta ett gårdsmuseum i kulturbyg- och ung.
den på ön Marsholm i Möckeln, som också
• Att utveckla badplatsen i Agunnaryds- samlad turistservice med koppling till Agun- är ett besöksmål där skog och hagmarker Saxat ur projektplanen
sjön till en kreativ och självklar mötesplats naryds vattenväg och annat rörligt friluftsliv omvandlas till naturvårdsområden. Mars- Tommy Andersson
mellan turister och lokalbefolkning och ett • Att utarbeta ett samlat koncept med kun- holms gårdsmuseum avser visa livsmiljön Ordförande Agunnaryds Sockenråd
4 5