Page 184 - AA2010
P. 184

Agunnaryds Attraktiva pärlband

        Agunnaryds Sockenråd har till-                                                                                        bebodd till mitten av 1900-talet  med samtida   och finansiärer ställer.   ledare på temat Agunnaryds natur- och
        sammans med Birgitta och Kris-                                                                                        utrustning för hem och arbete.                                           kulturvärden.
        ter Lindkvist och Jonas Svens-                                                                                                                             Det är därför angeläget att på lokalplanet
        son under 2010 arbetat fram                                                                                           • Att inventera, dokumentera och skylta   inspirera att goda förvärvsidéer blir genom-  • I form av en studiecirkel genomföra en
        en projektplan för ett LEADER-                                                                                        Agunnaryds kulturella och historiska be-  förda.                         praktiskt kulturhistoriskt utbildning i hur
        projekt i Agunnaryd. Den 22                                                                                           söksmål såsom Agundaborg, kulturbyggna-  • Att utifrån nya och befintliga lokala företa-  man bygger smålandsgärsgård (se aktivitet 1)
        september fick vi besked om att                                                                                       der och ön Marsholms gårdsmuseum samt   garnas behov anordna företagarskola och ge   • Att tio personer i Agunnaryd ska tillgöra
        vår projektplan hade godtagits                                                                                        naturreservat.                       praktisk kunskap i att driva företag.  sig grundläggande kompetens i presenta-
        och att Leader Linné går in och                                                                                       • Att organisera och publicera möjlighet till                            tionsteknik för förmedling av kunskap om
        stöttar oss ekonomiskt med de                                                     Ett av projekten är att             personlig guidning.                  • Att med inriktning på de kreativa nä-  natur- och kulturvärden i Agunnaryd.
        medel som vi sökt.                                                                marknadsföra Agunnaryd                                                   ringarnas  särskilda  behov  komplettera
                                                                                          med ett ny stort PR-                • Att ta fram förslag på vandrings- och cy-  utbildningen med fördjupning direkt för   Mål med projektet
        Viktigt i projektet är att samla och mark-                                        nummer där vi berättar om           kelturer samt skyltning av dessa.    frågeställningar för de kreativa näringarna
        nadsföra Agunnaryds kvaliteter och stärka                                         Agunnaryds alla fördelar.                                                                                    • Att med bred bas av föreningar och en-
        besöksnäringen. Det naturliga navet är Lant-                                                                          • Ta fram 5 upplevelsepaket med inriktning   • Att starta och underhålla en erfa-grupp för   skilda utveckla, förankra och marknadsföra
        handeln där vi hoppas på kreativ samverkan                                        Ett annat projekt är en ny          på Naturupplevelser samt Släktskapsguid-  småföretagare för ömsesidigt stöd även efter   Agunnaryds kvaliteter samt öka invånares
        med de nya handlarna, som därmed kan ut-                                          anläggning på Marsholm,             ning - Sök dina rötter.              den aktuella projekttidens slut     kompetens och därmed stärka varumärket,
        veckla sin verksamhet och öka sina intäkter.                                      se bild ner till höger.             • Utarbeta underlag för en broschyr innehål-  Marknadsföring             besöksnäringen och därmed den ekonomiska
        Men projektet vill också stödja företagare                                        Här ska vi anlägga en               lande paket och besöksmål.                                               utvecklingen i bygden
        att starta och utveckla lönsam verksamhet.                                        ny båtiläggningsplats,                                                   • Marknadsföring över nätet         • Att stärka ortens attraktivitet som livsmiljö
                                                                                          kanotrastplats med vindskydd        Företagarskola
        I början av projektplanen står det följande:                                      och bra parkering för de                                                 • Produktion av kartguide och broschyr med   för boende, besökare och företagare
        En mobilisering för utveckling av samhälle                                        som sätter i båtar. Hit kan         För att de förutsättningar som projektet ska   turistutbudet             • Att skapa förutsättningar för utveckling av
        och de kreativa näringarna. Agunnaryds                                            man sedan ta sig via kanot          skapa för företagande inom de kreativa nä-  • Projektpresentation/-resultat och service-  företagande inom turismen
        sockenråd vill i samverkan med övriga lokala                                      från Agunnarydssjön och             ringarna ska kunna tillvaratas på bästa sätt,   utbud från de kreativa näringarna genom
        aktörer skapa förutsättningar för utveckling                                      övernatta eller fortsätta           vill vi stärka bygdens kompetens genom att   Agunnaryds Allehanda som ett temanummer   • Att skapa attraktiva lättillgängliga erbju-
        av de kreativa näringarna såväl i form av                                         längre ut på sjön Möckeln           erbjuda en företagarskola. Denna anordnas   med mer PR för vår bygd.     danden om upplevelser och rekreation för
        turistorienterade investeringar i infrastruktur,                                  med kanoter som skall               i samarbete med ALMI. Den skall både                                     besökare
        paketering av service som ökad kompetens.                                         anförskaffas till projektet.        stärka de befintliga företagarna och även ge   • Samverkan med kommunens och länets   • Att skapa möjligheter för lokala företagare
        I Agunnaryd finns starka ideella krafter                                                                              nödvändiga grundläggande kunskaper för   turismorganisationer för bredare spridning.  och näringsidkare att samlat marknadsföra
        som vill verka för en levande landsbygd                                                                               dem som vill testa en företagsidé.       Lära om, lära av och lära ut    sina produkter
        och Agunnaryd har vid olika tillfällen visat                                                                          Olika åtgärder i samhället vill stimulera att
        att en sällsynt styrka då ideella initiativ och   rekreationsområde för boende i Agunnaryd   derbjudanden utöver befintligt, t.ex. mäkling   nya företag och arbetstillfällen skapas. Or-  Agunnaryd   • Att med särskilda insatser marknadsföra
        gemensam arbetsvilja samverkar till att   med omnejd                     av turistboende samt erbjudande av övernatt-  ganisationer som ALMI Företagspartner och   Projektet ska genom utbildningsinsatser   Agunnaryd som upplevelsebygd
        bygdens liv kunnat hållas aktivt.    • Att skapa en i- och landsättningsplats samt   ningschecker för rastplatser, matpaket och   Nyföretagarcentrum finns tillgängliga med   skapa förutsättningar för praktisk natur- och   Syftet med projektet
                                                                                 annan service, lokala lantgårdsbesök
        Ett antal samhällsfaktorer gör att lands-  rastplats för kanotturister                                                expertkunnande, men dock finns tröskelef-  kulturarvsförmedling till barn och ungdomar   • Att säkra bygdens livskraft genom fortsatt
        bygdens liv och vitalitet hotas på många   • Att koppla fritidsanläggningen för bad,   • Att etablera kanotuthyrning av långtidsför-  fekter att söka sig till eller delta. I befintliga   i förskola och skola, agunnarydsbor i allmän-  ekonomisk och kulturell utveckling
        håll. De kreativa näringarna är långt ifrån   rast, övernattning samt utomhuspedagogisk   hyrda kanoter samt transportservice av dessa  och nystartade företag har man inte sällan   het och turister.
        utvecklade så att de tillvaratar vår bygds fulla   verksamhet vid Stockaland till service i   • Att etablera cykeluthyrning  begränsad kunnighet i företags allmänna   • Att genomföra en serie av 8 workshops   • Att öka bygdens attraktionskraft genom
        förutsättningar. Lokal försörjning är angelä-  Agunnaryds samhälle genom att förbättra                                ekonomiska villkor och vilka krav samhälle   öppna för allmänheten med inbjudna kurs-  att utnyttja våra speciella styrkor vilket
        gen i framtiden då resor och transporter är   passagen och promenadslingan  • Att organisera och erbjuda båtuthyrning                                                                          skall resultera i ny verksamhet med nya
        miljömässigt belastande och innebär kraftigt                             genom mäkling av på orten befintliga båtar                                                                            arbetstillfällen
        stigande kostnader. Vattenleden Helge å, som   • Att arrangera belysning utmed vägen som   med eller utan skeppare                                                                             • Att därmed stärka varumärke, nätverk,
        förenar bygden som ett pärlband, ger rika   elljusspår för turisters väg till servicecenter   • Att skapa organisation att bevaka och                                                          gemenskap och utvecklingsambitioner samt
        möjligheter till utveckling för Agunnaryds   och som ortens motionsslinga.   stimulera att Agunnaryd blir en aktiv del                                                                         ekonomi för socknens invånare och olika
        socken, och till samverkan med angränsande   Rastplatser                 av Ljungby kommuns besöksarrangemang                                                                                  andra intressenter och öka deras medveten-
        socknar utmed ån.                                                        ”Turista hos oss”.                                                                                                    het och stolthet
                                             Målet är att främja naturturism och friluftsliv
        Helge å utgör en sammanhållande faktor   på sjön och öka fisketurismen genom att  Synliggörande och paketering                                                                                 • Att skapa förutsättningar för näringslivs-
        för projektet. Projektet består av sju olika                                                                                                                                                   verksamhet inom tjänstesektorn och de
        delprojekt/aktiviteter, var och en med sina   • Etablera småbåtshamn på ön Marsholm   Agunnaryds bygder innehåller en stor mängd                                                               kreativa näringarna
        ansvariga grupper, var och en med sitt upp-  för besökare och ortsbefolkning genom   värdefulla kulturhistoriska miljöer samt
        drag och ekonomisk och praktisk planering.   röjning, anläggning av anslutningsväg samt   föremål, som för närvarande inte har förut-                                                          • Att mobilisera bygdens folk samt dess
        Dessa grupper tillför och disponerar anvisade   angöringsbrygga och timrat vindskydd för   sättningar att visas offentligt. Sådana platser                                                     föreningar för att öka samhörigheten och
        resurser med åtaganden enligt målsättningar.   övernattning i anslutning till badplats  har också vårdats och beskrivits genom olika                                                           bygga nätverk som samlar resurserna för
                                                                                 insatser från Agunnaryds Hembygdsförening
        Stockaland                           • Upprätta samt rusta upp rastplatser/ natur-  samt markägare. En samlad genomgång för                                                                    ökad slagkraft
                                             camping vid våra vatten-/ och cykelvägar
                                                                                                                                                                                                       • Att ta tillvara och förmedla kunskap mellan
         • Att sätta i stånd bad-/ rastplatsen för att                           presentation på sådana platser erfordras dock                                                                         generationer och få fler unga engagerade i
        kunna erbjuda rimliga kvaliteter och ökad   Utveckling av kommersiellt   för att upptäckas som spännande besöksmål                                                                             utveckling av bygden
        säkerhet för de badande.             centrum för turistservice.          av en större publik och därmed stödja utveck-
                                                                                 ling av de kreativa näringarna.
        • Att avverka döda träd, röja samt med ma-  • Att komplettera verksamheten i Agundabo-                                                                                                         • Att säkra arbetstillfällen i bygden samt
                                                                                                                                                                                                       verka för en levande landsbygd för gammal
        skiner frilägga sandstranden         den, Agunnaryds Lanthandel, med att erbjuda   • Att upprätta ett gårdsmuseum i kulturbyg-                                                                 och ung.
                                                                                 den på ön Marsholm i Möckeln, som också
        • Att utveckla badplatsen i Agunnaryds-  samlad turistservice med koppling till Agun-  är ett besöksmål där skog och hagmarker                                                                                   Saxat ur projektplanen
        sjön till en kreativ och självklar mötesplats   naryds vattenväg och annat rörligt friluftsliv   omvandlas till naturvårdsområden. Mars-                                                                            Tommy Andersson
        mellan turister och lokalbefolkning och ett   • Att utarbeta ett samlat koncept med kun-  holms gårdsmuseum avser visa livsmiljön                                                                       Ordförande Agunnaryds Sockenråd

        4                                                                                                                                                                                                                              5
   179   180   181   182   183   184   185   186   187   188   189