Page 9 - AA2012
P. 9

Ett skepp kallat ”Venezuela”   värld av marin förödelse det nya svenska mo-    sonen Gustaf var bara fem år, flyttade med
                                                                                familjen från Tjurkö till Stubbinge i Sten-
       torfartyget M/S ”Venezuela” inledde sin resa
       över Nordatlanten i september 1939. Hen-                                 brohult. Det var där Gustaf tillbringade sina
       nes kapten var Gustaf Adolf Salomonsson,                                 barndomsår och förmodligen träffade sin
 Av Brian B. Magnusson  hennes nordligaste destination var Seattle,             ”Farbror Johan, kallad John från Amerika”,
 Artikeln trycktes först på engelska i The   Washington.                        när denne senare återvände till Sverige 1894.
 Quarterly, Vol.20, No.1, Winter 2011-2012,   Anna Beckman Magnusson            Hur och varför Gustaf valt att lämna lands-
 The Swedish-Finn Historical Society, Seattle,                                  bygden i Småland för att söka sin lycka på
 USA.  För min farmor, Anna Beckman Magnusson,                                  havet, har inte registreras, även om man kan
       svensk invandrare boende i Tacoma, Wash-                                 anta att ett yrke med en relativt säker inkomst
 En fotnot till släktforskning  ington, var 1939 i en tid av stor förväntan.    och en chans att se världen sannolikt var
                                                                                framträdande i beslutet.
 Jag var en pojke i slutet av 1940 och början   Änka sedan 1931, hade Anna fått brev i
       början av året från sin mans brorson, Gustaf
 av 1950-talet. På juldagen under dessa år   Salomonsson i Stockholm, att han hade fått   Ett faktum är mycket tydligt: när John åter-
 brukade vi köra från Tacoma till Seattle där   befälet över det nya transatlantiska last/  vände till Sverige i augusti 1894, relaterade
 vi hade julbord med min faster Signe och   passagerarfartyget ”Venezuela” och att dess   han många historier från sin seglats till Aus-
 farbror Lawrence och en mängd andra släk-  jungfrufärd skulle ta med dem till Seattle   tralien och till Amerika på 1880-talet och
 tingar. Ett av de mest gripande minnen jag   någon gång i november. Hans planerade   från sin långa färd genom Ceylon och Främre
 har från sammankomster runt min mosters   datum för avresan från Sverige skulle vara   Orienten tillbaka till Sverige. För unge
 stora matbord var att lyssna till de vuxna,   på sensommaren eller tidig höst. I brevet   Gustaf, en då åttaårig pojke, måste dessa
 när de talade om ”krigsåren” och deras liv   bad han också att få träffa henne, liksom sina   ”Venezuelas” kapten Gustaf Salomonsson,   fängslande berättelser om segelfartyg, öppet
 på hemmaplan.   kusiner, Signe och Theodore. För Magnusson   född i Tjurkö kvarn. Foto ur Svensk   hav och fjärran, exotiska stränder ha haft en
                                                                                hypnotisk effekt. Oavsett hans skäl, lämnade
 Berättelserna startade ofta slumpmässigt i   sida av familjen, skulle detta vara den första   sjöfartstidning, 1936.   Gustaf Salomonsson Stubbinge år 1912 för
 samband med kommentar om tillgänglighe-  personliga kontakten med ”det gamla landet”   ”Venezuela” tillhörde den första i en andra   att börja Sjöfartsutbildning i Karlskrona.
 ten av vissa livsmedel, bildelar och nylon-  sedan min farfar, Johan August Magnusson,   grupp av fartyg byggda mellan 1937 och
 strumpor. Ofta berörde det ämnen som smör   var ”hemma” 1894–1895. Anna hade im-  1948. Den eleganta, lågt liggande svenska   Efter fullföljande av sin skolgång, tycks hans
 och bensinransonering, brist på gummi till   “Venezuela” Foto Gösta Lidén   migrerat med sin syster Signe från Öland   ”Venezuela” kunde nå en fart av 15 till 25   första uppdrag som fartygets befälhavare ha
 bildäck, långa arbetsdagar på skeppsvarven,   till Tacoma, Washington, cirka1902 där hon   knop och uppåt. Vikten var på 6991 ton   varit på 1920-talet då han övertog befälet på
 tjänst på libertyfartygen, och byggandet av   träffade och 1905 gifte sig med Johan August   och hade en längd på drygt 128 meter. Dess   ångfartyget S/S ”Gwaila” ägd av rederiet
 Alcan Highway mellan Canada och Alaska.   lära sig mer om detta att han under sitt besök   och andra humanitära insatser till 8000 eller   Magnusson, en ”Smålänning” från Tjurkö   fyra systerfartyg var ”Colombia”, ”Chile”,   English Lloyd från Göteborg.
 Bataan, Korregidor och japansk behandling   i Sverige 1976 kontaktade en representant   fler svenska frivilliga som tjänstgjorde i skyt-  kvarn i Agunnaryd.  ”Peru” och ”Ecuador”, alla sjösatta mellan   Avresa i krigstid
 av amerikanska fångar nämndes också, fast   från Johnson Line i Göteborg. Där fick han   tegravar och bunkrar i Finland.   Han var invandrare på 1880-talet. Ung, ogift,   1937 och 1940.
 med dämpad röst så att ”barnen inte skulle   vänligt men bestämt höra: ”Böckerna om   En grupp som drabbades av särskilt stora   och full av äventyr, reste han först till Austra-  De argentinska fartygen var mycket lika i   Kapten  Salomonsson  och  ”Venezuela”
 höra”.”Eftersom familjeklanen bestod till   det som hände för längesedan är numera   förluster var besättningarna som seglade   lien och sedan till västkusten i USA. År 1894   design och funktion och erbjöd inte bara   kunde inte ha avgått till den Nya Världen
 stor del av norrmän och svenskar kom den   stängda”. Idag, mer än trettio år senare, är   den svenska handelsflottan i vad som kom   återvände han till Sverige, stannade ett år   generöst utrymme för last, utan också boende   på en mer olycksbådande tid. De lämnar
 tyska ockupationen av Norge alltid upp på   information om svenska krigstida förluster   att kallas ”Göteborgstrafiken”, det vill säga   för passagerare samt ett stort kök och en   Göteborg i början av september 1939, för
 ett eller annat sätt, medan varje omnämnande   av handelsfartyg lätt tillgänglig både i aka-  fartyg under svensk flagg, avgörande för han-  rymlig matsal. ”Venezuela” sjösattes den 5   anlöpningshamnar i Stockholm, Helsingfors
 av svensk neutralitet omsorgsfullt undveks.   demiska avhandlingar och genom populära   deln, från Göteborg till punkter i Europa samt   november 1938, och levererades två månader   och Köpenhamn, fartygets turné i Östersjön
 webbsajter som behandlar Världskriget.    senare, den 21 januari 1939, till Stockholms-  skedde sannolikt precis före eller parallellt
 Ibland startade samtalet runt julklapparna,   Nord-, Central- och Sydamerika. Allt som allt   med att tyska trupper gick över den tysk-
 med kaffe och andra varor, som hade skickats   Jag upptäckte detta av en slump för ungefär   tros cirka 2000 svenska sjömän ha omkom-  baserade Rederi AB Nordstjernan.   polska gränsen den 1 september och i slutet
 till släktingar i krigstidens Skandinavien –   sex månader sedan när jag sökte igenom   mit som ett resultat av marin krigsverksamhet   Jungfruresan var planerad för nästa septem-  av månaden, hade ockuperat Warszawa. Det
 presenter som först efter kriget erkändes ha   några anteckningar jag hade gjort om släkten   bedriven av de stridande parterna, framför allt   ber, med stopp i Göteborg, Helsingfors och   sovjetiska angreppet på Finland var fortfa-
 anlänt och var nu tillbaka i form av julklap-  strax före min fars död 1991. I strävan att få   Nazityskland. Farorna för svenska sjöfarten   Köpenhamn. Det skulle sedan korsa Atlanten   rande två månader bort, så än så länge, fanns
 par som pussel i trä, halmornament och de   ytterligare kunskap om ”Venezuela”, fann   började nästan så snart som själva kriget.   till Centralamerika (där det skulle lastas med   det inga minor eller sovjetiska ubåtar att
 märkliga, ljusdrivna ”änglaspelen”.   jag inte bara vad som nu är känt om fartyget,   Redan i september 1939 började Tyskland   kaffe) och därifrån ta sig upp utmed västra   brottas med före Helsingfors. I själva verket
 En gång,vid ett av dessa tillfällen – det måste   men insåg också hur fartyget och dess besök   minera den västra ingången till Östersjön, så   Nordamerikas kust till Los Angeles, San   förefaller det som om kapten Salomonssons
 att alla svenska handelsfartyg i Skagerak eller
 i Seattle var förknippade med vår familj, till
 ha varit någon gång runt 1950 eller 1951   att vara en av Sveriges minst kända fast mest   de kustnära vattnen utanför Norge, kunde   Francisco och Seattle. Den huvudsakliga   passage till den nya världen fortsatte på en
 – minns jag att min far, Theodore Magnus-  tragiska episoder i marin krigföring.  stöta på tyska U-båtar och deras torpeder. I   lasten bestod av pappersprodukter från Fin-  stark ström av lycka. Dessutom var utan
 son, avbröt samtalet genom att säga – ”Jag   de brittiska farvattnen fanns ännu större risk   land och granit och krita, förmodligen från   tvekan Salomonsson säker på att om fient-
 antar att de nu tror att ’Venezuela’ sänktes   Sverige – ett neutralt land  för minor och plundrande av ubåtar. I decem-  Sverige och Danmark. Eftersom det var bara   ligheter skulle bryta ut i norra Europa, skulle
 av tyskarna.” Medan de vuxna svarade med   Officiellt var Sverige neutralt under andra   ber 1939 var svenska fartyg som försvann i   fyra månader fram till jul genomförde ”Vene-  den svenska neutraliteten hålla hans skepp
 kommentarer av kvarvarande ilska, blev   världskriget, precis som det hade varit under   Nordsjön i ständigt ökande antal. Kontakt-   Anna Magnusson, gift med Johan   zuela” också en stor julleverans av svensk sill   ur farans väg. Han var förmodligen redan
 nyheten för mig elektrifierande. Min pappa   första världskriget tjugofem år tidigare. Men   och magnetiska minor tog föga hänsyn till   August Magnusson från Tjurkö kvarn,   och bröd och inte mindre än åtta ton av finsk   på god väg västerut när han fick kännedom
 hade redan berättat för mig historien om det   liksom andra länder som försökt hålla sig ut-  ett fartygs nationella ursprung. Inte heller full   här med dottern Signe Wick 1941  ost! (Dessa produkter var troligen avsedda för   om den nazistiska invasionen av Polen och
 vackra, nya svenska fartyget ”Venezuela”   anför konflikten, fann sig Sverige påverkat av   belysning på natten eller den stora blågula   för att sedan återvände till Amerika, där han   de stora nordisk-amerikanska samhällena på   krigsförklaring mot Nazityskland av Frank-
 och hur det hade varit i Seattle och om det   det europeiska kriget på en mängd olika sätt,   svenska flaggan målad på fartygens sidor   bosatte sig i Tacoma. ”John August”, som han   den amerikanska västkusten.) Vid återresan   rike och Storbritannien (3 september). Man
 underbara julbord som dess kapten, Gustaf   ofta med dess nationella värdighet besudlad   tjänade mycket till skydd mot nitiska tyska   var känd för vänner och arbetskamrater, blev   till Europa, var fraktfartyget beställt att ta   kan bara spekulera i vilken grad han anade
 Salomonsson, ”en släkting”, hade arrangerat   och sin suveränitet äventyrad.  U-båtskaptener som drev sina egna nästan   far till fyra barn mellan åren 1906 till 1913:   med 25000 lådor med färska äpplen och   den destruktiva våg av marin krigföring som
 som en del av en släktträff. Jag visste också   obegränsade krigföring. Under större delen   Signe, John, Walter, och Theodore. ”Ted” var   päron, fryst fisk, gravad lax, och konserver   var omedelbart bakom honom och snabbt på
 att mina föräldrar och mormor hade planerat   Medan politiker och historiker sedan dess   av kriget, förhandlades och omförhandlades   min far. John August avled 1931 vid en ålder   i Seattle och Portland. Dessa produkter var   väg västerut från Nordsjön långt ut i Atlanten.
 för att följa med kapten Salomonsson till   diskuterat de etiska aspekterna av svensk ut-  den svenska regeringen ”lejdtrafik” (säker   av 74 år. Farmor Anna hade därför varit änka   planerade för distribution i mitten av vintern   I Tacoma, väntade Anna otåligt fartygets
 Sverige nästa gång fartyget angjorde hamnen   rikespolitik från 1939 till 1945, ansåg många   passage-avtal) med Tyskland, Italien och   i nästan åtta år när Salomonssons brev kom   för den svenska marknaden.  säkra ankomst i den västra hemisfären.
 i Seattle.   vid den tiden och långt efteråt att Sveriges   Storbritannien.   i början av 1939.  Gustaf Adolf Salomonsson   Exakt när beskedet kom är okänt, även om
 neutralitet verkade dubbelbottnad och egen-
 Vid flera tillfällen senare, när jag var äldre,   nyttig, det faktum kvarstår att många svenska   Utöver handelsförsäkringar av de berörda   ”Venezuela” var en av Götaverkens nya ar-  Gustaf Adolf Salomonsson föddes i Tjurkö,   hennes svärson, Lawrence Wick – Signes
 nämnde min far ”Venezuela” och hans öns-  medborgare som aktivt deltog i krigstidsträ-  parterna i den ständigt skiftande krigsarenan   gentinska serie stiliga, snabba handelsfartyg.   Småland 1886. Hans far, Salomon Magnus-  make – och min far sannolikt kontaktade
 kan att få veta vad som egentligen hände   vanden i slutändan förverkade sina liv i roller   till havs gjordes inte mycket för att ingjuta   De utformades på 1920-talet, den första av   son, var en skicklig snickare som 1891, när   Johnson Lines fraktlänk i Seattle, WR Grace
 med fartyget. Så stark var hans önskan att   som sträckte sig från Röda Korsets service   en känsla av säkerhet. Det var i denna mörka   dessa fartyg, ”Argentina”, blev färdig 1934.   & Co, på regelbunden basis. De kontrollerade
 8                                                                                                              9
   4   5   6   7   8   9   10   11   12   13   14