Page 9 - AA2012
P. 9
Ett skepp kallat ”Venezuela” värld av marin förödelse det nya svenska mo- sonen Gustaf var bara fem år, flyttade med
familjen från Tjurkö till Stubbinge i Sten-
torfartyget M/S ”Venezuela” inledde sin resa
över Nordatlanten i september 1939. Hen- brohult. Det var där Gustaf tillbringade sina
nes kapten var Gustaf Adolf Salomonsson, barndomsår och förmodligen träffade sin
Av Brian B. Magnusson hennes nordligaste destination var Seattle, ”Farbror Johan, kallad John från Amerika”,
Artikeln trycktes först på engelska i The Washington. när denne senare återvände till Sverige 1894.
Quarterly, Vol.20, No.1, Winter 2011-2012, Anna Beckman Magnusson Hur och varför Gustaf valt att lämna lands-
The Swedish-Finn Historical Society, Seattle, bygden i Småland för att söka sin lycka på
USA. För min farmor, Anna Beckman Magnusson, havet, har inte registreras, även om man kan
svensk invandrare boende i Tacoma, Wash- anta att ett yrke med en relativt säker inkomst
En fotnot till släktforskning ington, var 1939 i en tid av stor förväntan. och en chans att se världen sannolikt var
framträdande i beslutet.
Jag var en pojke i slutet av 1940 och början Änka sedan 1931, hade Anna fått brev i
början av året från sin mans brorson, Gustaf
av 1950-talet. På juldagen under dessa år Salomonsson i Stockholm, att han hade fått Ett faktum är mycket tydligt: när John åter-
brukade vi köra från Tacoma till Seattle där befälet över det nya transatlantiska last/ vände till Sverige i augusti 1894, relaterade
vi hade julbord med min faster Signe och passagerarfartyget ”Venezuela” och att dess han många historier från sin seglats till Aus-
farbror Lawrence och en mängd andra släk- jungfrufärd skulle ta med dem till Seattle tralien och till Amerika på 1880-talet och
tingar. Ett av de mest gripande minnen jag någon gång i november. Hans planerade från sin långa färd genom Ceylon och Främre
har från sammankomster runt min mosters datum för avresan från Sverige skulle vara Orienten tillbaka till Sverige. För unge
stora matbord var att lyssna till de vuxna, på sensommaren eller tidig höst. I brevet Gustaf, en då åttaårig pojke, måste dessa
när de talade om ”krigsåren” och deras liv bad han också att få träffa henne, liksom sina ”Venezuelas” kapten Gustaf Salomonsson, fängslande berättelser om segelfartyg, öppet
på hemmaplan. kusiner, Signe och Theodore. För Magnusson född i Tjurkö kvarn. Foto ur Svensk hav och fjärran, exotiska stränder ha haft en
hypnotisk effekt. Oavsett hans skäl, lämnade
Berättelserna startade ofta slumpmässigt i sida av familjen, skulle detta vara den första sjöfartstidning, 1936. Gustaf Salomonsson Stubbinge år 1912 för
samband med kommentar om tillgänglighe- personliga kontakten med ”det gamla landet” ”Venezuela” tillhörde den första i en andra att börja Sjöfartsutbildning i Karlskrona.
ten av vissa livsmedel, bildelar och nylon- sedan min farfar, Johan August Magnusson, grupp av fartyg byggda mellan 1937 och
strumpor. Ofta berörde det ämnen som smör var ”hemma” 1894–1895. Anna hade im- 1948. Den eleganta, lågt liggande svenska Efter fullföljande av sin skolgång, tycks hans
och bensinransonering, brist på gummi till “Venezuela” Foto Gösta Lidén migrerat med sin syster Signe från Öland ”Venezuela” kunde nå en fart av 15 till 25 första uppdrag som fartygets befälhavare ha
bildäck, långa arbetsdagar på skeppsvarven, till Tacoma, Washington, cirka1902 där hon knop och uppåt. Vikten var på 6991 ton varit på 1920-talet då han övertog befälet på
tjänst på libertyfartygen, och byggandet av träffade och 1905 gifte sig med Johan August och hade en längd på drygt 128 meter. Dess ångfartyget S/S ”Gwaila” ägd av rederiet
Alcan Highway mellan Canada och Alaska. lära sig mer om detta att han under sitt besök och andra humanitära insatser till 8000 eller Magnusson, en ”Smålänning” från Tjurkö fyra systerfartyg var ”Colombia”, ”Chile”, English Lloyd från Göteborg.
Bataan, Korregidor och japansk behandling i Sverige 1976 kontaktade en representant fler svenska frivilliga som tjänstgjorde i skyt- kvarn i Agunnaryd. ”Peru” och ”Ecuador”, alla sjösatta mellan Avresa i krigstid
av amerikanska fångar nämndes också, fast från Johnson Line i Göteborg. Där fick han tegravar och bunkrar i Finland. Han var invandrare på 1880-talet. Ung, ogift, 1937 och 1940.
med dämpad röst så att ”barnen inte skulle vänligt men bestämt höra: ”Böckerna om En grupp som drabbades av särskilt stora och full av äventyr, reste han först till Austra- De argentinska fartygen var mycket lika i Kapten Salomonsson och ”Venezuela”
höra”.”Eftersom familjeklanen bestod till det som hände för längesedan är numera förluster var besättningarna som seglade lien och sedan till västkusten i USA. År 1894 design och funktion och erbjöd inte bara kunde inte ha avgått till den Nya Världen
stor del av norrmän och svenskar kom den stängda”. Idag, mer än trettio år senare, är den svenska handelsflottan i vad som kom återvände han till Sverige, stannade ett år generöst utrymme för last, utan också boende på en mer olycksbådande tid. De lämnar
tyska ockupationen av Norge alltid upp på information om svenska krigstida förluster att kallas ”Göteborgstrafiken”, det vill säga för passagerare samt ett stort kök och en Göteborg i början av september 1939, för
ett eller annat sätt, medan varje omnämnande av handelsfartyg lätt tillgänglig både i aka- fartyg under svensk flagg, avgörande för han- rymlig matsal. ”Venezuela” sjösattes den 5 anlöpningshamnar i Stockholm, Helsingfors
av svensk neutralitet omsorgsfullt undveks. demiska avhandlingar och genom populära deln, från Göteborg till punkter i Europa samt november 1938, och levererades två månader och Köpenhamn, fartygets turné i Östersjön
webbsajter som behandlar Världskriget. senare, den 21 januari 1939, till Stockholms- skedde sannolikt precis före eller parallellt
Ibland startade samtalet runt julklapparna, Nord-, Central- och Sydamerika. Allt som allt med att tyska trupper gick över den tysk-
med kaffe och andra varor, som hade skickats Jag upptäckte detta av en slump för ungefär tros cirka 2000 svenska sjömän ha omkom- baserade Rederi AB Nordstjernan. polska gränsen den 1 september och i slutet
till släktingar i krigstidens Skandinavien – sex månader sedan när jag sökte igenom mit som ett resultat av marin krigsverksamhet Jungfruresan var planerad för nästa septem- av månaden, hade ockuperat Warszawa. Det
presenter som först efter kriget erkändes ha några anteckningar jag hade gjort om släkten bedriven av de stridande parterna, framför allt ber, med stopp i Göteborg, Helsingfors och sovjetiska angreppet på Finland var fortfa-
anlänt och var nu tillbaka i form av julklap- strax före min fars död 1991. I strävan att få Nazityskland. Farorna för svenska sjöfarten Köpenhamn. Det skulle sedan korsa Atlanten rande två månader bort, så än så länge, fanns
par som pussel i trä, halmornament och de ytterligare kunskap om ”Venezuela”, fann började nästan så snart som själva kriget. till Centralamerika (där det skulle lastas med det inga minor eller sovjetiska ubåtar att
märkliga, ljusdrivna ”änglaspelen”. jag inte bara vad som nu är känt om fartyget, Redan i september 1939 började Tyskland kaffe) och därifrån ta sig upp utmed västra brottas med före Helsingfors. I själva verket
En gång,vid ett av dessa tillfällen – det måste men insåg också hur fartyget och dess besök minera den västra ingången till Östersjön, så Nordamerikas kust till Los Angeles, San förefaller det som om kapten Salomonssons
att alla svenska handelsfartyg i Skagerak eller
i Seattle var förknippade med vår familj, till
ha varit någon gång runt 1950 eller 1951 att vara en av Sveriges minst kända fast mest de kustnära vattnen utanför Norge, kunde Francisco och Seattle. Den huvudsakliga passage till den nya världen fortsatte på en
– minns jag att min far, Theodore Magnus- tragiska episoder i marin krigföring. stöta på tyska U-båtar och deras torpeder. I lasten bestod av pappersprodukter från Fin- stark ström av lycka. Dessutom var utan
son, avbröt samtalet genom att säga – ”Jag de brittiska farvattnen fanns ännu större risk land och granit och krita, förmodligen från tvekan Salomonsson säker på att om fient-
antar att de nu tror att ’Venezuela’ sänktes Sverige – ett neutralt land för minor och plundrande av ubåtar. I decem- Sverige och Danmark. Eftersom det var bara ligheter skulle bryta ut i norra Europa, skulle
av tyskarna.” Medan de vuxna svarade med Officiellt var Sverige neutralt under andra ber 1939 var svenska fartyg som försvann i fyra månader fram till jul genomförde ”Vene- den svenska neutraliteten hålla hans skepp
kommentarer av kvarvarande ilska, blev världskriget, precis som det hade varit under Nordsjön i ständigt ökande antal. Kontakt- Anna Magnusson, gift med Johan zuela” också en stor julleverans av svensk sill ur farans väg. Han var förmodligen redan
nyheten för mig elektrifierande. Min pappa första världskriget tjugofem år tidigare. Men och magnetiska minor tog föga hänsyn till August Magnusson från Tjurkö kvarn, och bröd och inte mindre än åtta ton av finsk på god väg västerut när han fick kännedom
hade redan berättat för mig historien om det liksom andra länder som försökt hålla sig ut- ett fartygs nationella ursprung. Inte heller full här med dottern Signe Wick 1941 ost! (Dessa produkter var troligen avsedda för om den nazistiska invasionen av Polen och
vackra, nya svenska fartyget ”Venezuela” anför konflikten, fann sig Sverige påverkat av belysning på natten eller den stora blågula för att sedan återvände till Amerika, där han de stora nordisk-amerikanska samhällena på krigsförklaring mot Nazityskland av Frank-
och hur det hade varit i Seattle och om det det europeiska kriget på en mängd olika sätt, svenska flaggan målad på fartygens sidor bosatte sig i Tacoma. ”John August”, som han den amerikanska västkusten.) Vid återresan rike och Storbritannien (3 september). Man
underbara julbord som dess kapten, Gustaf ofta med dess nationella värdighet besudlad tjänade mycket till skydd mot nitiska tyska var känd för vänner och arbetskamrater, blev till Europa, var fraktfartyget beställt att ta kan bara spekulera i vilken grad han anade
Salomonsson, ”en släkting”, hade arrangerat och sin suveränitet äventyrad. U-båtskaptener som drev sina egna nästan far till fyra barn mellan åren 1906 till 1913: med 25000 lådor med färska äpplen och den destruktiva våg av marin krigföring som
som en del av en släktträff. Jag visste också obegränsade krigföring. Under större delen Signe, John, Walter, och Theodore. ”Ted” var päron, fryst fisk, gravad lax, och konserver var omedelbart bakom honom och snabbt på
att mina föräldrar och mormor hade planerat Medan politiker och historiker sedan dess av kriget, förhandlades och omförhandlades min far. John August avled 1931 vid en ålder i Seattle och Portland. Dessa produkter var väg västerut från Nordsjön långt ut i Atlanten.
för att följa med kapten Salomonsson till diskuterat de etiska aspekterna av svensk ut- den svenska regeringen ”lejdtrafik” (säker av 74 år. Farmor Anna hade därför varit änka planerade för distribution i mitten av vintern I Tacoma, väntade Anna otåligt fartygets
Sverige nästa gång fartyget angjorde hamnen rikespolitik från 1939 till 1945, ansåg många passage-avtal) med Tyskland, Italien och i nästan åtta år när Salomonssons brev kom för den svenska marknaden. säkra ankomst i den västra hemisfären.
i Seattle. vid den tiden och långt efteråt att Sveriges Storbritannien. i början av 1939. Gustaf Adolf Salomonsson Exakt när beskedet kom är okänt, även om
neutralitet verkade dubbelbottnad och egen-
Vid flera tillfällen senare, när jag var äldre, nyttig, det faktum kvarstår att många svenska Utöver handelsförsäkringar av de berörda ”Venezuela” var en av Götaverkens nya ar- Gustaf Adolf Salomonsson föddes i Tjurkö, hennes svärson, Lawrence Wick – Signes
nämnde min far ”Venezuela” och hans öns- medborgare som aktivt deltog i krigstidsträ- parterna i den ständigt skiftande krigsarenan gentinska serie stiliga, snabba handelsfartyg. Småland 1886. Hans far, Salomon Magnus- make – och min far sannolikt kontaktade
kan att få veta vad som egentligen hände vanden i slutändan förverkade sina liv i roller till havs gjordes inte mycket för att ingjuta De utformades på 1920-talet, den första av son, var en skicklig snickare som 1891, när Johnson Lines fraktlänk i Seattle, WR Grace
med fartyget. Så stark var hans önskan att som sträckte sig från Röda Korsets service en känsla av säkerhet. Det var i denna mörka dessa fartyg, ”Argentina”, blev färdig 1934. & Co, på regelbunden basis. De kontrollerade
8 9