Page 63 - AA2012
P. 63
Vad har hänt kring affären 2011?
Vi har nu under drygt ett år haft vår
nya handlare Judit. Fastighetsäga-
ren ALEF (Agunnaryds Lanthan-
delsfastighet Ekonomisk Förening)
och handlaren har nära samverkat
för att finna bra former för att till-
sammans utveckla Lanthandeln. Det
gemensamma målet är att få en sta-
bil och lönsam butik, som på bästa
sätt kan möta agunnarydsbornas
önskemål och behov.
För ett år sedan var den ekonomiska situa-
tionen kritisk med en budget med kraftigt
underskott för föreningen, bl a på grund av
att ALEF vid överlåtelsen hösten 2010 tagit
ansvar för butikens hela energikostnad under
handlarens första år. Dessutom inträffade
haveri i viss frysutrustning, som drog extra När får vi samma uppslutning som vid invigningen i december 2005?
kostnader.
Föreningen redovisar därför en stor ekono-
misk förlust för 2011. Tack vare att extra
andelsköp har skett och att länsstyrelsebidrag Turism Den dagliga tillsynen till byggnader och
har beviljats har likviditeten rättats upp, och De turismprojekt som är under utveckling i utrustning görs av ideella krafter. Praktiska
vi ser nu en mer stabil bild framöver. Agunnaryd ser vi som stora möjligheter för insatser i affären görs löpande t.ex. med
Energikostnaden har varit betungande och en affären, och ALEF har därför engagerat sig upplockning av varor varje vecka. Byggandet
av förvaringsbur för kanoterna, uteplats och
utredning har gjorts med hjälp av TEO-kyl i på olika sätt. gärdsgård för kaféet var i största utsträckning
Hässleholm för möjliga förbättringar. Vissa Sex kanoter, en båt, trailer och komplette- ideella insatser.
justeringar har gjorts och den stora energi- rande utrustning finns för uthyrning. Detta
slukaren frysgondolen har ersatts med en ny organiserades av LEADER-projektet och Lanthandeln har helsidesannons varje månad
med bättre prestanda. Detta har redan kon- hanterades i somras gemensamt av affären i Agunnaryds Allehanda utan särskild kost-
staterats ge en positiv effekt och medverkar och praktiskt genom betydande insats av nad med ideell insats för utformning.
att framöver klara elräkningen. frivilliga knutna till ALEF och gav ett tillskott Lanthandelns bärkraft
Det är med tillfredsställelse vi nu ser att till ekonomin. En ständig fråga för handlaren och för ALEF
omsättningen har stabiliserats – även om den Mottagande och utspisning i Agunnaryd av är hur affären ska vara bärkraftig och få
ännu behöver öka. Judit har en vision och olika besökargrupper planeras och här avser fler kunder som lägger en större del av sina
konkreta planer för att ytterligare utveckla man att anlita lanthandeln som leverantör i inköp lokalt. Vår förhoppning är att agun-
verksamheten. ALEF:s strävan är att så långt största möjliga utsträckning. narydsborna i tid ska upptäcka och utnyttja
det är möjligt understödja och tillmötesgå de den fantastiska service som affären erbjuder.
behov som finns. En informationsplats för besökare övervägs
på tomten söder om affären, och denna Vi arbetar också med hur vi ska få fler till-
Lanthandeln och dess café avses också kunna ge ett breddat underlag fälliga besökare att ta del av servicen kring
Affärens roll som servicecentrum och för affären. affären. ALEF:s styrelse är därför glad över
den positiva samverkan som finns och avser
social mötesplats tror vi i ALEF starkt på Engagemang av frivilliga arbeta vidare i denna anda.
och försöker på olika sätt främja. Caféet är
idag en viktig samlingsplats och är mycket Frivilliga krafter både inom och utom sty- Styrelsens arbete
uppskattat – inte minst det gratis-kaffe som relsen spelar en oerhört viktig roll i olika ALEF:s styrelse arbetar med stort enga-
bjuds är populärt – och gemenskapen där är arbetsuppgifter för affären och dess kring- gemang, och mycket kraft läggs ner för
synnerligen värdefull. aktiviteter. att stärka butiken och dess verksamhet.
Under året har idéer och önskemål kommit Skötseln av macken är en viktig uppgift Styrelsen har under det gångna året haft 11
upp om utveckling av caféet, och i förhopp- och en inkomstkälla för ALEF. Den goda protokollförda sammanträden och dessemel-
ning om finansiering har vi påbörjat pla- standarden på skötseln och det engagemang lan många kontakter personligen och via
nering för en utbyggnad för att möjliggöra som visas bidrar till en positiv relation med telefon och mejl.
t ex servering av fika till större grupper av oljebolaget. Bensinpriset ligger nu på en
besökare och andra aktiviteter. konkurrenskraftig nivå. Nya andelsägare välkomna!
Engagemanget för att minska kostnader för Om du vill visa ditt intresse och soli-
ALEF visar sig också när det gäller reserv- daritet med bygden och vår viktiga af-
elverket. Kontinuerliga funktionstester och fär är du välkommen med som andels-
även service på verket utförs nu av frivilliga ägare i ALEF! Kontakta då kassören
med rätt kompetens, vilket sparar in dyra Torsten Nilsson, tel 611 64.
servicebesök. Birgitta Lindkvist
Ordf ALEF
15