Page 26 - AA2016
P. 26
Welcome to IKEA Museum - Welcome to Agunnaryd!
I sommar öppnar IKEA Museum i
IKEA:s första varuhus. Besöksström-
mar av ”IKEA-lovers” blir enorma.
Bedömare tror att det kommer långt
mer än de 200 000 årliga besökarna,
som inledningsvis beräknas av pro-
jektledningen. Dessa besökare skall
inte åka tillbaka efter museibesök
utan stanna och ta del av andra av re-
gionens attraktioner och besöksmål.
”När det regnar på prästen - stänker
det på klockaren”. Hur leder en folk-
ström till Agunnaryd och våra be-
söksmål? Nu är det läge att ta fram
entreprenörsandan och få valuta för
den valuta i form av upplevelser i Bild: Expology AB/Älmhults kommun
Agunnaryd som vi delar med oss av. Utformning av Welcome center Agunnaryds möjligheter
Welcome center utanför museet Här skall besökarna få service i toppklass Men hur får vi då till en bäck eller rännil av
och stället i sig skall vara ett besöksmål. Med
besökare till Agunnaryd - IKEA:s födelseort?
I en lokal tvärs över gatan från museet planeras modern teknik och intressanta utställningar
nu en massa spännande objekt för att ta emot skall man få smakprov på vad hela området Vårt stora Leader-projekt Agunnaryds
och slussa besökarna vidare utöver regionen. kan erbjuda. Pärlband 2010-2013 är en god grund där
Inom tio mils radie räknar man med att tu- vi samlade, beskrev och tillrättalade besöks-
rismen kan få ett lyft. Att ta emot besökarna, Besökarnas nyfikenhet på regionen skall sti- mål. Nu gäller det att inte bara öppna famnen
göra dem intresserade och inspirerade och låta muleras via modern digital teknik. Man får utan låta besökarna öppna plånboken för min-
dem leta upp sina smultronställen är en regi- en tag att logga in sig med. Sedan är det bara nesvärda upplevelser. En lönsam näring kan
onal fråga, där regionsledningen i Kronoberg att sätta igång och hitta sina smultronställen. växa sig rejält starkare. Agunnarydsgillet har
men också de angränsande regionerna avses Man får smakprov på många turistmål t ex förvaltat en ovanlig chans och har blivit rik-
komma med på tåget och bidra ekonomiskt genom att se film, lyssna på berättelser. Det tigt framgångsrikt med kvalitet och flexibili-
samt få med sina turistfällor. Så finansiella är alltså inget broschyrställ besökarna möts av. tet och skapat flera arbetstillfällen. Nu är det
insatser behövs för att arrangera, underhålla Wall of fame är en interaktiv station där hyl- utrymme för mer och fler!
och driva detta mottagningscentrum. Frågan lor är fyllda med modeller som symboliserar Även en mobil enhet planeras att flyt-
lär begrundas av regionsledningarna, och jag besöksmål. Där loggar man in med sin tag och tas till platser med stor publik - som Växjö
kan inte tänka mig att någon vågar ställa sig aktiverar symbolerna att direkt dela med sig av Matmarknad, Julmarknad i Huseby. Den skall
utanför. Från en närbelägen väl placerad källa information. Design, hantverk och personliga innehålla modern logistik och modern känsla.
får jag ett yttrande, att visst vill man stödja alla berättelser är viktiga beståndsdelar. Jag vet precis var den skall stå i mellantider!
goda initiativ med påpekande om att turismen
i vår region faktiskt är den snabbast växande Det blir särskilda naturupplevelser och äventyr Fler fritidsbostäder - paketerade och guidade
näringsgrenen. för barn att lära mer om skog, mark och sjö. natur- och kulturupplevelser - servad kanottur
- cykeluthyrning - live berättararrangemang -
Det gäller alltså att på ett bättre sätt dra nytta En grupp eller familj kan samla på sig och läg- gårdsbutik - sommarrestaurang - grillaftons-
av besöksströmmarna. ga upp en tur/vistelse med sina favoriter på en paket - guidad svampplockning - co-driver
Multi-touch-board och göra en karta för att
Mottagningscentrum torde inte bli klart till planera sina upplevelser och ta med sådan på till älgjaktslagen - grisåteljakt etc ??? ...........
museets öppnande till sommaren, men det job- mobil, läsplatta, dator eller papper. Ladda på allvar! Fram med entreprenörsandan!
bas hårt på olika håll att låta idéerna ta form.
Krister L
Agunnaryds Allehanda är en månatlig nyhets- och informationstidning Vår informella redaktionsgrupp deltar regelbundet med texter Agunnaryds Allehanda delas ut gratis till alla hushåll i Agunnaryd och
som är partipolitiskt och religiöst obunden. Den vill återspegla bygdens och bilder. Många andra bidrar med enskilda artiklar och bilder. ekonomin är främst baserad på generösa sponsorbidrag.
liv och utveckling och syftar till allmän marknadsföring samt att öka Föreningarna ansvarar i första hand själva för sin publicering
samhörighetskänslan i Agunnaryd. Utgivningen görs av en organisa- genom annonsering av evenemang samt reportage i text och bild. Prenumerera på Agunnaryds Allehanda, 11 nummer för 150 kr/ år.
tion med fördelat ansvar på ideell basis, vilken formellt är underställd Betala in din prenumerationsavgift på BG: 52 18 - 87 29
Agunnaryds Sockenråd. Ansvarig utgivare: IBAN-nr: SE66 8000 0816 9590 4994 1926, SWIFT-code: SWEDSESS
Inger Johansson 0372-650 51 inger@agunnaryd.se Lösnummerpris 15 kronor. Tidningar säljs i Lanthandeln.
Redaktionella bidrag skickas som e-post till: Redaktionssamordnare och sponsorkontakt:
redaktion@agunnarydsallehanda.se eller läggs i brevlådan vid affären. Krister Lindkvist 0372-650 10 krister@agunnaryd.se Omslagsbild: Stig Aronsson. Bild av Klas Salomonsson
Alla bidrag är välkomna och tas in i mån av utrymme. Kassör och prenumerationer: Infälld bild: Jan Björk
Artikelförfattare ansvarar för innehållet i sitt material. Insända artiklar Inger Johansson 0372-650 51 inger@agunnaryd.se
och bilder kan även komma att publiceras - helt eller delvis - på Agun- Hembygdsredaktör: Redaktör denna månad: Inger Johansson
naryds hemsidor. Debattartikel underskriven med eget namn tas in under Gunvor Karlsson 0372 133 62 gunvor@agunnaryd.se
rubriken ”Debatt och Insändare”. IT / Webb-teknik:
Senast den sista dagen i månaden ska material vara inkommet för att komma Freddy Håkansson 072 3309869 freddy@onlinesupport.nu Tryck:
med i nästkommande nummer, som distribueras omkring den 15:e. Månads- Distribution:
2 Erik Karlsson Jan Björk Eva-Britt Uvebrant
redaktören har rätt att redigera och rubriksätta texter samt bearbeta foton.