Page 26 - AA2016
P. 26

Welcome to IKEA Museum - Welcome to Agunnaryd!


        I sommar öppnar IKEA Museum i
        IKEA:s första varuhus. Besöksström-
        mar av ”IKEA-lovers” blir enorma.
        Bedömare tror att det kommer långt
        mer än de 200 000 årliga besökarna,
        som inledningsvis beräknas av pro-
        jektledningen. Dessa besökare skall
        inte åka tillbaka efter museibesök
        utan stanna och ta del av andra av re-
        gionens attraktioner och besöksmål.
        ”När det regnar på prästen - stänker
        det på klockaren”. Hur leder en folk-
        ström till Agunnaryd och våra be-
        söksmål? Nu är det läge att ta fram
        entreprenörsandan och få valuta för
        den valuta i form av upplevelser i                                            Bild: Expology AB/Älmhults kommun
        Agunnaryd som vi delar med oss av.  Utformning av Welcome center         Agunnaryds möjligheter

        Welcome center utanför museet       Här skall besökarna få service i toppklass   Men hur får vi då till en bäck eller rännil av
                                            och stället i sig skall vara ett besöksmål. Med
                                                                                 besökare till Agunnaryd - IKEA:s födelseort?
        I en lokal tvärs över gatan från museet planeras   modern teknik och intressanta utställningar
        nu en massa spännande objekt för att ta emot   skall man få smakprov på vad hela området   Vårt stora Leader-projekt Agunnaryds
        och slussa besökarna vidare utöver regionen.    kan erbjuda.             Pärlband 2010-2013 är en god grund där
        Inom tio mils radie räknar man med att tu-                               vi samlade, beskrev och tillrättalade besöks-
        rismen kan få ett lyft. Att ta emot besökarna,   Besökarnas nyfikenhet på regionen skall sti-  mål. Nu gäller det att  inte bara öppna famnen
        göra dem intresserade och inspirerade och låta   muleras via modern digital teknik. Man  får   utan låta besökarna öppna plånboken för min-
        dem leta upp sina smultronställen är en regi-  en tag att logga in sig med. Sedan är det bara   nesvärda upplevelser. En lönsam näring kan
        onal fråga, där regionsledningen i Kronoberg   att sätta igång och hitta sina smultronställen.   växa sig rejält starkare. Agunnarydsgillet har
        men också de angränsande regionerna avses   Man får smakprov på många turistmål  t ex   förvaltat en ovanlig chans och har blivit rik-
        komma med på tåget och bidra ekonomiskt   genom att se film, lyssna på berättelser. Det   tigt framgångsrikt med kvalitet och flexibili-
        samt få med sina turistfällor. Så finansiella   är alltså inget broschyrställ besökarna möts av.  tet och skapat flera arbetstillfällen. Nu är det
        insatser behövs för att arrangera, underhålla   Wall of fame är en interaktiv station där hyl-  utrymme för mer och fler!
        och driva detta mottagningscentrum. Frågan   lor är fyllda med modeller som symboliserar   Även en mobil enhet planeras att flyt-
        lär begrundas av regionsledningarna, och jag   besöksmål. Där loggar man in med sin tag och   tas till platser med stor publik - som Växjö
        kan inte tänka mig att någon vågar ställa sig   aktiverar symbolerna att direkt dela med sig av   Matmarknad, Julmarknad i Huseby. Den skall
        utanför. Från en närbelägen väl placerad källa   information. Design, hantverk och personliga   innehålla modern logistik och modern känsla.
        får jag ett yttrande, att visst vill man stödja alla   berättelser är viktiga beståndsdelar.  Jag vet precis var den skall stå i mellantider!
        goda initiativ med påpekande om att turismen
        i vår region faktiskt är den snabbast växande   Det blir särskilda naturupplevelser och äventyr   Fler fritidsbostäder - paketerade och guidade
        näringsgrenen.                      för barn att lära mer om skog, mark och sjö.  natur- och kulturupplevelser - servad kanottur
                                                                                 - cykeluthyrning - live berättararrangemang -
        Det gäller alltså att på ett bättre sätt dra nytta   En grupp eller familj kan samla på sig och läg-  gårdsbutik - sommarrestaurang - grillaftons-
        av besöksströmmarna.                ga upp en tur/vistelse med sina favoriter på en   paket - guidad svampplockning - co-driver
                                            Multi-touch-board och göra en karta för att
        Mottagningscentrum torde inte bli klart till   planera sina upplevelser och ta med sådan på   till älgjaktslagen - grisåteljakt etc ??? ...........
        museets öppnande till sommaren, men det job-  mobil, läsplatta, dator eller papper.   Ladda på allvar! Fram med entreprenörsandan!
        bas hårt på olika håll att låta idéerna ta form.
                                                                                                            Krister L



        Agunnaryds Allehanda är en månatlig nyhets- och informationstidning   Vår informella redaktionsgrupp deltar regelbundet med texter   Agunnaryds Allehanda delas ut gratis till alla hushåll i Agunnaryd och
        som  är partipolitiskt och religiöst obunden. Den vill återspegla bygdens   och bilder. Många andra bidrar med enskilda artiklar och bilder.  ekonomin är främst baserad på generösa sponsorbidrag.
        liv och utveckling och syftar till allmän marknadsföring samt att öka   Föreningarna ansvarar i första hand själva för sin publicering
        samhörighetskänslan i Agunnaryd. Utgivningen görs av en organisa-  genom annonsering av evenemang samt reportage i text och bild.  Prenumerera på Agunnaryds Allehanda, 11 nummer för 150 kr/ år.
        tion med fördelat ansvar på ideell basis, vilken formellt är underställd   Betala in din prenumerationsavgift på BG: 52 18 - 87 29
        Agunnaryds Sockenråd.               Ansvarig utgivare:                   IBAN-nr: SE66 8000 0816 9590 4994 1926,  SWIFT-code: SWEDSESS
                                            Inger Johansson   0372-650 51   inger@agunnaryd.se  Lösnummerpris 15 kronor. Tidningar säljs i Lanthandeln.
        Redaktionella bidrag skickas som e-post till:    Redaktionssamordnare och sponsorkontakt:
        redaktion@agunnarydsallehanda.se eller läggs i brevlådan vid affären.  Krister Lindkvist    0372-650 10   krister@agunnaryd.se   Omslagsbild: Stig Aronsson. Bild av Klas Salomonsson
        Alla bidrag är välkomna och tas in i mån av utrymme.   Kassör och prenumerationer:                          Infälld bild: Jan Björk
        Artikelförfattare ansvarar för innehållet i sitt material. Insända artiklar   Inger Johansson     0372-650 51   inger@agunnaryd.se
        och bilder kan även komma att publiceras - helt eller delvis - på Agun-  Hembygdsredaktör:  Redaktör denna månad: Inger Johansson
        naryds hemsidor. Debattartikel underskriven med eget namn tas in under   Gunvor Karlsson   0372 133 62   gunvor@agunnaryd.se
        rubriken ”Debatt och Insändare”.    IT / Webb-teknik:
        Senast den  sista dagen i månaden ska material vara inkommet för att komma   Freddy Håkansson  072 3309869   freddy@onlinesupport.nu  Tryck:
        med i nästkommande nummer, som distribueras omkring den 15:e. Månads-  Distribution:
        2                                   Erik Karlsson   Jan Björk   Eva-Britt Uvebrant
        redaktören har rätt att redigera och rubriksätta texter samt bearbeta foton.
   21   22   23   24   25   26   27   28   29   30   31