Page 137 - AA2016
P. 137

har fått ”förtroendet” att leverera, eftersom   stenar i hans slåttervall.   na i detta sammanhang nämna Bengt-Göran
       Smålänningen/Herenco bestämt att deras                                   i Trinshult och Göran i Vedåsa,  som utför en
       tidningsbud endast kör där det är ”lönsamt”.   I slutet av rundan fick jag mig sedan en av-  stor gärning i det tysta med sitt arbete och en-
       Större delen av Agunnaryd är sålunda olön-  hyvling för att jag kört för SAKTA, eftersom   gagemang. En del andra vägsamfälligheter i
       samt... Sedan får Posten ta skällningen för   jag enligt honom var så sen...  Det är inte lätt   kommunen verkar sakna såväl vilja, intresse
       detta – lysande!                    att vara alla till lags!             som kunnande. Nej, att sköta vägarna, där
        I Älmhults kommun får varenda kotte   Vi har en viss tid tilldelad var dag, som led-  hemtjänst, post, skolbussar, sopbilar, brand-
                                                                                bilar, ambulans mm skall färdas, borde verkli-
                                           ningen spått i kristallkulan, och därefter får vi
       tidningarna på morgonen, med bud, och   motvilligt övertid. Hur lång tid rundan faktiskt   gen vara en kommunal angelägenhet år 2016!
       Smålandsposten på lördagarna. Det är mig   tar varierar ju mycket, beroende på post/re-
       en gåta att inte agunnarydsborna samfällt   klammängd och inte minst väglag på vintern.   Ibland inträffar oväntade saker på rundan:
       har protesterat mer, för här är man särskilt   Nu är det ju så lyckligt att Posten lyckats med   punkteringar, avåkningar, motorhaverier och
       missgynnade jämfört med andra delar av   att avskaffa vintern, för det är samma tidsmall   – mer ovanligt visserligen! - byxtrubbel...
       kommunen. Nå, frågan är kanske inte så ak-  som gäller då som på sommaren...! Dessutom   Det är många år sedan, och jag skulle lyfta
       tuell längre, när man kan läsa tidningarna i   kör vi på de absolut billigaste däck som går att   ett stort tungt paket hos Valdemar och Svea
       plattor mm.                         uppbringa – däckverkstan får specialbeställa   på Rönnäs. När jag böjde mig ner, hördes ett
       En kollega blev tillfrågad om det var roligt att   dem, ty, som de säger: ”det finns inte en pri-  ljudligt ”brak” bakom mig – hela sömmen
       vara brevbärare? Nja, svarade hon, det kunde   vatperson som är så korkad att de kör på så   där bak i byxan hade spruckit!
       man väl inte direkt påstå. ”Så du gör det bara   usla däck!”. Känns ju sådär att veta...  En pensionsdag, till råga på allt, när jag skul-
       för pengarna då??!”  blev följdfrågan från den                           le in till så många pensionärer...  Då var man
       något desillusionerade kunden...  Alla yrken   Således är vi väldigt beroende av hur vägarna   glad man var hos Svea, för hon är sannerli-
       har väl sina för- och nackdelar. Fördelarna   sköts, särskilt de enskilda. I Älmhults kom-  gen inte handfallen eller den som är den. ”Av
       med vårt är väl att man får vara ute nu när det   mun sköts  alla dessa av kommunen sedan   med byxorna bara, så ska jag sy ihop dem,
       är så vackert i naturen och att man får sköta   1971, medan Ljungby håller kvar vid det   och ta en kopp kaffe under tiden!” kom det
       sig själv, i stort sett. Roligt är också att träffa   ålderdomliga systemet med att ha det upp-  utan tvekan. Så gick det till när jag byxlös satt
       trevliga människor! Som inte inleder med:   delat på en massa olika vägföreningar. Och   i kalsingarna och fikade i köket på Rönnäs!
       ”Du är sen idag!”...                finns det 100 sådana, så finns det 100 olika   Tur det inte kom någon... När nöden är som
                                           uppfattningar om när det skall skottas eller   störst, är hjälpen som närmast!
       En minnesvärd dag fick jag först skällning   sandas mm...
       i början av rundan av en bonde, som tyckte                                           Text & bild: Claes i Jättakistan
       jag körde alldeles för FORT och skvätte upp    En del sköts exemplariskt, särskilt där det
                                           fortfarande finns någon eldsjäl. Jag vill gär-

       Möte mellan två lantbrevbärare 26 maj 2016                               Hermans postväg från 1954


                                           Vid ett intressant samtal mellan en
                                           före detta och en nuvarande (lbb),
                                           (lantbrevbärare), med ålderskillnad
                                           på 50 år, utspann sig många trevliga
                                           berättelser och anekkdoter.
                                           Samtalet varade under flera timmar hemma
                                           i mitt kök och delar av det fångades på ljud-
                                           band.
                                           Vi avser att återkomma med skildring av var-
                                           dagen för postkörare på ”agunnarydsrundan”
                                           från 1950-talet. Delar av den rundan finns
                                           även filmad av.
                                                                 Gunvor Karlsson
       Claes 46 år och Herman 96 år

       Vem kan tro att det skiljer 50 år  mellan dessa   andra fordonen!
       båda lantbrevbärare? Den ene 46 och den an-
       dre 96, och frågan är väl vem av dem som har   Tänk att ha med sig post, paket och pengar
       klarast minne...:-)                 på motorcykel på vintern på de usla vägarna
                                           som det var då.... Då har vi det kanske  bra
       Herman Johansson började vid Kungl.   idag trots allt! :-)
       Postverket 1951, i Målaskog som på den ti-  Herman jobbade till 1981 och från 1966 ut-
       den var något av en centralort. Posten var   gick han från Ryssby, då tågtrafiken upphörde
       ihop med järnvägsstationen och det fanns en   på  Vislanda - Bolmen -järnvägen.
       lbb-linje ner mot denna delen av Agunnaryd,
       fram till Jättakistan.              Det har varit så roligt att träffa honom i dag
       Fordonet var först moped (!), sedan -1952   och höra honom berätta! Så vital lär inte un-
       lättviktare, -54 tung motorcykel och -57 bil.   dertecknad vara om 50 år...
       Det var en röd VW-Bubbla och trots sina         Claes Salomonsson i Jättakistan
       brister säkert ett himmelrike  jämfört med de

                                                                                                               17
   132   133   134   135   136   137   138   139   140   141   142