Page 75 - AA2015
P. 75
Den internationella
Den internationella
profilen på Agunnaryd-
profilen på Agunnaryd-
skolan
skolan
leva naturvetenskapliga fenomen ge-
fick också lära mer om rymden, vilket
nom utställningar och experiment. Vi
passar bra nu när skolan deltar i pro-
fick också lära mer om rymden, vilket
jektet ”Mot nya höjder” vars final är i
passar bra nu när skolan deltar i pro-
jektet ”Mot nya höjder” vars final är i
”Vi ska ge våra barn och elever verktyg för att möta september, då ett hundratal astronau-
”Vi ska ge våra barn och elever verktyg för att möta
ter kommer till länet.
september då ett hundratal astronauter
I mars så var Eva Axelsson och un-
världen”. Så lyder visionen för Agunnaryds förskola kommer till länet.
världen”. Så lyder visionen för Agunnaryds förskola
dertecknad tillsammans med Ylva
I mars så var Eva Axelsson och un-
och skolas internationella profilering. Vilka verktyg Sandström från vårt Leaderområde
och skolas internationella profilering. Vilka verktyg
dertecknad tillsammans med Ylva
för att söka samarbeten med skolor
är det då som vi anser att våra elever behöver för att Sandström från vårt Leaderområde
är det då som vi anser att våra elever behöver för att
i Leaderområdet i Northumberland,
för att söka samarbeten med skolor
i Leaderområdet i Northumberland,
kunna möta världen? England (se annan artikel i detta num-
kunna möta världen?
mer).
England (se annan artikel i detta num-
mer).
I slutet av maj kommer våra elever i åk
6 att få åka till London tack vare stöd
I slutet av maj kommer våra elever i åk
6 att få åka till London tack vare stöd
Ett av de viktigaste verktygen är Nyfikenheten och lusten att lära är för- från Agunnarydsstiftelsen. Målet är
Ett av de viktigaste verktygen är
skattas mycket av våra äldre elever.
att våra sexor ska få åka årligen på en
språkkunskaper. Sedan ett par år så stås inte bara viktigt för att eleverna från Agunnarydsstiftelsen. Målet är
språkkunskaper. Sedan ett par år så
studieresa till ett engelsktalande land.
har vi valt att introducera engelska Nyfikenheten och lusten att lära är för- att våra sexor ska få åka årligen på en
ska utveckla sin engelska utan också
har vi valt att introducera engelska
Det var ett antal exempel på vilka
tidigare. Barnen börjar leka in eng- stås inte bara viktigt för att eleverna studieresa till ett engelsktalande land.
generellt ett mycket viktigt verktyg
tidigare. Barnen börjar leka in eng-
elskan redan i förskolan genom rim, ska utveckla sin engelska utan också verktyg vi anser att våra elever be-
för att möta världen, kombinerat med
Det var ett antal exempel på vilka
elskan redan i förskolan genom rim,
ramsor och sånger. När de sedan bör- generellt ett mycket viktigt verktyg höver för att kunna möta världen,
kunskap om hur de lär sig, samt en till-
verktyg vi anser att våra elever behö-
ramsor och sånger. När de sedan bör-
jar skolan så arbetar vi mer struktu- för att möta världen kombinerat med samt exempel på hur vi låter dem
tro att de kan lära sig. Denna självtillit
ver för att kunna möta världen, samt
jar skolan så arbetar vi mer struktu-
rerat med läromedel och schemalagd kunskap om hur de lär sig, samt en till- möta världen. Det finns ett stort en-
behöver byggas tidigt.
exempel hur vi låter dem möta värl-
rerat med läromedel och schemalagd
undervisning. Det innebär dock en tro att de kan lära sig. Denna självtillit gagemang på Agunnaryds förskola
den. Det finns ett stort engagemang
undervisning. Det innebär dock en
behöver byggas tidigt.
utmaning för både lärare och elever. Hur vet vi då att eleverna får med sig och skola att utveckla undervisning-
på Agunnaryds förskola och skola
utmaning för både lärare och elever.
Läromedlen är i många stycken an- rätt verktyg och att de har lärt sig att en så att vi når upp till vår vision,
att utveckla undervisningen så att
Hur vet vi då att eleverna får med sig
Läromedlen är i många stycken an-
passade för äldre elever och vi måste använda dem? Svaret är att vi måste men vi är mycket tacksamma för det
vi når upp till vår vision, men vi är
rätt verktyg och att de har lärt sig att
passad för äldre elever och vi måste
som pedagoger presentera stoffet på låta eleverna få komma ut i världen, stöd vi fått och känner från Ljungby
mycket tacksamma för det stöd vi fått
använda dem? Svaret är att vi måste
som pedagoger presentera stoffet på
ett sätt som inte gör eleverna otrygga men också att världen måste komma kommun, Agunnarydsstiftelsen,
och känner från Ljungby kommun,
ett sätt som inte gör eleverna otrygga
låta eleverna få komma ut i världen,
eller oroliga för att inte bemästra upp- till dem. Det gör vi genom att ta chan- Sockenrådet och aunnarydsborna i
Agunnarydsstiftelsen, Sockenrådet
eller oroliga för att inte bemästra upp-
men också att världen måste komma
gifterna. Vi får inte döda elevernas sen att emellanåt lämna vår socken, gemen. Naturligtvis hoppas vi att den
och Agunnarydsborna i gemen.
till dem. Det gör vi genom att ta chan-
gifterna. Vi får inte döda elevernas
naturliga nyfikenhet och lust att lära samt att ofta ta emot gäster hos oss. internationella profileringen också
Naturligtvis hoppas vi att den interna-
sen att emellanåt lämna vår socken,
naturliga nyfikenhet och lust att lära
språk. Ett sätt att säkerhetsställa att vi Här nedan följer ett antal exempel av ska leda till fler barn i förskola och
tionella profileringen också ska leda
språk. Ett sätt att säkerhetsställa att vi
samt att ofta ta emot gäster hos oss.
inte gör det är att ta hjälp av expertis. vad vi gjort samt planerar att göra un- skola. För att nå ut med information
till fler barn i förskola och skola. För
Här nedan följer ett antal exempel av
inte gör det är att ta hjälp av expertis.
Vi har därför beslutat att prenumerera der läsåret. om skolan och marknadsföra den och
att nå ut med information om sko-
Vi har därför beslutat att prenumerera
vad vi gjort samt planerar att göra un-
på forskare och erkänt duktiga språk- I höstas var en grupp med IKEA- profileringen har vi tagit hjälp av Anna
lan och marknadsföra den och pro-
der läsåret.
på forskare och erkänt duktiga språk-
didaktiker från Linnéuniversitetet. medarbetare från Kina hos oss. Gummesson informatör på barn- och
fileringen har vi tagit hjälp av Anna
didaktiker från Linnéuniversitetet.
De kommer genom återkommande I höstas var en grupp med IKEA- utbildningsförvaltningen Ljungby
Eleverna i klass 5-6 fick med hjälp
Gummesson informatör på barn- och
De kommer genom återkommande
föreläsningar och workshop att hjäl- medarbetare från Kina hos oss. kommun. Vi håller tillsammans på
av ett egenkomponerat bildspel berät-
utbildningsförvaltningen Ljungby
föreläsningar och workshop att hjäl-
pa oss att utveckla vår undervisning i Eleverna i klass 5-6 fick med hjälp med att utarbeta en marknadsförings-
ta om sitt Agunnaryd, medan eleverna
kommun. Vi håller tillsammans på
pa oss att utveckla vår undervisning i
engelska. Nu i mars kommer Niklas av ett egenkomponerat bildspel berät- strategi och det första resultatet av den
i 3-4 fick svar på sina frågor om Kina.
med att utarbeta en marknadsförings-
engelska. Nu i mars kommer Niklas
Salmose att komma till oss för att be- ta om sitt Agunnaryd, medan eleverna kommer att presenteras senare i vår.
strategi och det första resultatet av den
Salmose att komma till oss för att be-
För en månad sedan var hela skolan på
rätta om hur man kan arbeta med film i 3-4 fick svar på sina frågor om Kina. kommer att presenteras senare i vår.
rätta om hur man kan arbeta med film
studieresa till Kreativum i Karlshamn.
i engelskaundervisningen. Vi har ock- För en månad sedan var hela skolan på
i engelskaundervisningen. Vi har ock-
Där fick eleverna förmånen att upp-
så nyligen utökat vår litteratursamling studieresa till Kreativum i Karlshamn.
så nyligen utökat vår litteratursamling
leva naturvetenskapliga fenomen ge-
med engelskaböcker rejält, vilket upp- Där fick eleverna förmånen att upp-
med engelskaböcker rejält, vilket upp-
nom utställningar och experiment. Vi
skattas mycket av våra äldre elever.
Agunnarydskolan genom Anders Johansson
Agunnarydskolan genom Anders Johansson
7