Page 75 - AA2015
P. 75

Den internationella
       Den internationella



       profilen på Agunnaryd-
       profilen på Agunnaryd-



       skolan
       skolan



                                                                                leva naturvetenskapliga fenomen ge-
                                                                                fick också lära mer om rymden, vilket
                                                                                nom utställningar och experiment. Vi
                                                                                passar bra nu när skolan deltar i pro-
                                                                                fick också lära mer om rymden, vilket
                                                                                jektet ”Mot nya höjder” vars final är i
                                                                                passar bra nu när skolan deltar i pro-
                                                                                jektet ”Mot nya höjder” vars final är i
       ”Vi ska ge våra barn och elever verktyg för att möta                     september, då ett hundratal astronau-
       ”Vi ska ge våra barn och elever verktyg för att möta
                                                                                ter kommer till länet.
                                                                                september då ett hundratal astronauter
                                                                                I mars så var Eva Axelsson och un-
       världen”. Så lyder visionen för Agunnaryds förskola                      kommer till länet.
       världen”. Så lyder visionen för Agunnaryds förskola
                                                                                dertecknad tillsammans med Ylva
                                                                                I mars så var Eva Axelsson och un-
       och skolas internationella profilering. Vilka verktyg                    Sandström från vårt Leaderområde
       och skolas internationella profilering. Vilka verktyg
                                                                                dertecknad tillsammans med Ylva
                                                                                för att söka samarbeten med skolor
       är det då som vi anser att våra elever behöver för att                   Sandström från vårt Leaderområde
       är det då som vi anser att våra elever behöver för att
                                                                                i Leaderområdet i Northumberland,
                                                                                för att söka samarbeten med skolor
                                                                                i Leaderområdet i Northumberland,
       kunna möta världen?                                                      England (se annan artikel i detta num-
       kunna möta världen?
                                                                                mer).
                                                                                England (se annan artikel i detta num-
                                                                                mer).
                                                                                I slutet av maj kommer våra elever i åk
                                                                                6 att få åka till London tack vare stöd
                                                                                I slutet av maj kommer våra elever i åk
                                                                                6 att få åka till London tack vare stöd
       Ett av de viktigaste verktygen är   Nyfikenheten och lusten att lära är för-  från Agunnarydsstiftelsen. Målet är
       Ett av de viktigaste verktygen är
                                           skattas mycket av våra äldre elever.
                                                                                att våra sexor ska få åka årligen på en
       språkkunskaper. Sedan ett par år så   stås inte bara viktigt för att eleverna   från Agunnarydsstiftelsen. Målet är
       språkkunskaper. Sedan ett par år så
                                                                                studieresa till ett engelsktalande land.
       har vi valt att introducera engelska   Nyfikenheten och lusten att lära är för-  att våra sexor ska få åka årligen på en
                                           ska utveckla sin engelska utan också
       har vi valt att introducera engelska
                                                                                Det var ett antal exempel på vilka
       tidigare. Barnen börjar leka in eng-  stås inte bara viktigt för att eleverna   studieresa till ett engelsktalande land.
                                           generellt ett mycket viktigt verktyg
       tidigare. Barnen börjar leka in eng-
       elskan redan i förskolan genom rim,   ska utveckla sin engelska utan också   verktyg vi anser att våra elever be-
                                           för att möta världen, kombinerat med
                                                                                Det var ett antal exempel på vilka
       elskan redan i förskolan genom rim,
       ramsor och sånger. När de sedan bör-  generellt ett mycket viktigt verktyg   höver för att kunna möta världen,
                                           kunskap om hur de lär sig, samt en till-
                                                                                verktyg vi anser att våra elever behö-
       ramsor och sånger. När de sedan bör-
       jar skolan så arbetar vi mer struktu-  för att möta världen kombinerat med   samt exempel på hur vi låter dem
                                           tro att de kan lära sig. Denna självtillit
                                                                                ver för att kunna möta världen, samt
       jar skolan så arbetar vi mer struktu-
       rerat med läromedel och schemalagd   kunskap om hur de lär sig, samt en till-  möta världen. Det finns ett stort en-
                                           behöver byggas tidigt.
                                                                                exempel hur vi låter dem möta värl-
       rerat med läromedel och schemalagd
       undervisning. Det innebär dock en   tro att de kan lära sig. Denna självtillit   gagemang på Agunnaryds förskola
                                                                                den. Det finns ett stort engagemang
       undervisning. Det innebär dock en
                                           behöver byggas tidigt.
       utmaning för både lärare och elever.   Hur vet vi då att eleverna får med sig   och skola att utveckla undervisning-
                                                                                på Agunnaryds förskola och skola
       utmaning för både lärare och elever.
       Läromedlen är i många stycken an-   rätt verktyg och att de har lärt sig att   en så att vi når upp till vår vision,
                                                                                att utveckla undervisningen så att
                                           Hur vet vi då att eleverna får med sig
       Läromedlen är i många stycken an-
       passade för äldre elever och vi måste   använda dem? Svaret är att vi måste   men vi är mycket tacksamma för det
                                                                                vi når upp till vår vision, men vi är
                                           rätt verktyg och att de har lärt sig att
       passad för äldre elever och vi måste
       som pedagoger presentera stoffet på   låta eleverna få komma ut i världen,   stöd vi fått och känner från Ljungby
                                                                                mycket tacksamma för det stöd vi fått
                                           använda dem? Svaret är att vi måste
       som pedagoger presentera stoffet på
       ett sätt som inte gör eleverna otrygga   men också att världen måste komma   kommun,  Agunnarydsstiftelsen,
                                                                                och känner från Ljungby kommun,
       ett sätt som inte gör eleverna otrygga
                                           låta eleverna få komma ut i världen,
       eller oroliga för att inte bemästra upp-  till dem. Det gör vi genom att ta chan-  Sockenrådet och aunnarydsborna i
                                                                                Agunnarydsstiftelsen, Sockenrådet
       eller oroliga för att inte bemästra upp-
                                           men också att världen måste komma
       gifterna. Vi får inte döda elevernas   sen att emellanåt lämna vår socken,   gemen. Naturligtvis hoppas vi att den
                                                                                och Agunnarydsborna i  gemen.
                                           till dem. Det gör vi genom att ta chan-
       gifterna. Vi får inte döda elevernas
       naturliga nyfikenhet och lust att lära   samt att ofta ta emot gäster hos oss.   internationella profileringen också
                                                                                Naturligtvis hoppas vi att den interna-
                                           sen att emellanåt lämna vår socken,
       naturliga nyfikenhet och lust att lära
       språk. Ett sätt att säkerhetsställa att vi   Här nedan följer ett antal exempel av   ska leda till fler barn i förskola och
                                                                                tionella profileringen också ska leda
       språk. Ett sätt att säkerhetsställa att vi
                                           samt att ofta ta emot gäster hos oss.
       inte gör det är att ta hjälp av expertis.   vad vi gjort samt planerar att göra un-  skola. För att nå ut med information
                                                                                till fler barn i förskola och skola. För
                                           Här nedan följer ett antal exempel av
       inte gör det är att ta hjälp av expertis.
       Vi har därför beslutat att prenumerera   der läsåret.                    om skolan och marknadsföra den och
                                                                                att nå ut med information om sko-
       Vi har därför beslutat att prenumerera
                                           vad vi gjort samt planerar att göra un-
       på forskare och erkänt duktiga språk-  I höstas var en grupp med IKEA-   profileringen har vi tagit hjälp av Anna
                                                                                lan och marknadsföra den och pro-
                                           der läsåret.
       på forskare och erkänt duktiga språk-
       didaktiker från Linnéuniversitetet.   medarbetare från Kina hos oss.     Gummesson informatör på barn- och
                                                                                fileringen har vi tagit hjälp av Anna
       didaktiker från Linnéuniversitetet.
       De kommer genom återkommande        I höstas var en grupp med IKEA-      utbildningsförvaltningen Ljungby
                                           Eleverna i klass 5-6 fick med hjälp
                                                                                Gummesson informatör på barn- och
       De kommer genom återkommande
       föreläsningar och workshop att hjäl-  medarbetare från Kina hos oss.     kommun. Vi håller tillsammans på
                                           av ett egenkomponerat bildspel berät-
                                                                                utbildningsförvaltningen Ljungby
       föreläsningar och workshop att hjäl-
       pa oss att utveckla vår undervisning i   Eleverna i klass 5-6 fick med hjälp   med att utarbeta en marknadsförings-
                                           ta om sitt Agunnaryd, medan eleverna
                                                                                kommun. Vi håller tillsammans på
       pa oss att utveckla vår undervisning i
       engelska. Nu i mars kommer Niklas   av ett egenkomponerat bildspel berät-  strategi och det första resultatet av den
                                           i 3-4 fick svar på sina frågor om Kina.
                                                                                med att utarbeta en marknadsförings-
       engelska. Nu i mars kommer Niklas
       Salmose att komma till oss för att be-  ta om sitt Agunnaryd, medan eleverna   kommer att presenteras senare i vår.
                                                                                strategi och det första resultatet av den
       Salmose att komma till oss för att be-
                                           För en månad sedan var hela skolan på
       rätta om hur man kan arbeta med film   i 3-4 fick svar på sina frågor om Kina.  kommer att presenteras senare i vår.
       rätta om hur man kan arbeta med film
                                           studieresa till Kreativum i Karlshamn.
       i engelskaundervisningen. Vi har ock-  För en månad sedan var hela skolan på
       i engelskaundervisningen. Vi har ock-
                                           Där fick eleverna förmånen att upp-
       så nyligen utökat vår litteratursamling   studieresa till Kreativum i Karlshamn.
       så nyligen utökat vår litteratursamling
                                           leva naturvetenskapliga fenomen ge-
       med engelskaböcker rejält, vilket upp-  Där fick eleverna förmånen att upp-
       med engelskaböcker rejält, vilket upp-
                                           nom utställningar och experiment. Vi
       skattas mycket av våra äldre elever.
                                                                         Agunnarydskolan genom Anders Johansson
                                                                         Agunnarydskolan genom Anders Johansson
                                                                                                                7
   70   71   72   73   74   75   76   77   78   79   80