Page 70 - AA2015
P. 70
Tio år efteråt.... Så har åren gått. Vad har hänt med krismed-
vetandet och entusiasmen på dessa tio år?
Många agunnarydsbor har satsat mycket tid
Det är nu tio år sedan agunnarydsborna genomförde ett av de största ge- och engagemang under byggtiden och när af-
mensamma projekten sedan kyrkan byggdes 1872 – bygget av affären! fären varit i drift. Mycket har hänt, vi har fått
lära känna flera handlare, lokalerna har vårdats
och byggts till, och vi har idag en liten pärla
till affär och ett handlarpar som satsar kreativt
och långsiktigt.
Att lanthandeln i Sverige lever på tuffa vill-
kor vet alla – men den är ju så avgörande för
bygdens liv och utveckling. Agunnaryd med
sina 601 invånare är en liten marknad för en
affär, men med våra speciella förhållanden
ska det finnas bärkraft för affären - förutsatt
att fler stödjer och använder den service som
erbjuds. Där kan vi bli bättre!
Våra kära handlare söker och finner sidoverk-
samheter och kunder utanför den nära mark-
naden på ett kreativt sätt. Jag vet ingen butik
där det finns sådan trivsel och glädjefull ser-
viceanda som i vår egen och välkommen kän-
ner man sig när man kommer innanför dörren.
Vi har fortfarande kris i befolkningsfrågan
– vi borde växa! Ansträngningar görs för att
Agunnaryd ska vara en attraktiv ort att bo i –
med en hög livskvalitet, glad gemenskap och
god service. Föreningsliv, service och bostä-
der kan vi erbjuda. Detta har vi idag, och detta
måste vi värna om, det är inga självklarheter.
Byggruppen som satte igång det hela. Fr v Willy Uvebrant, Krister Lindkvist, Kicki Thidén,
Bengt Nilsson, Rolf Nilsson, Lars Westergren, Laila Krantz Bengtsson, Tommy Andersson Glädjande är att se att både ungdomar med röt-
ter i Agunnaryd och stressade storstadsbor sö-
Krismedvetandet och entusiasmen var då lika stora. Hotet om att förlora affären med dess för ker sig hit och ser det som en attraktiv plats att
många avgörande lokala service och möjligheten till en helt ny modern lanthandel gjorde att bo på och hitta god livsmiljö för sina familjer.
”alla” samlades kring idén och gärna satsade både pengar och arbete – mycket arbete!
En populär plats har lanthandelns café blivit –
precis som förhoppningen var när det kom till
och utökades. Förhoppningen är att aktivite-
terna där ska främja samvaro och gemenskap,
att samtalen kring fikaborden är konstruktiva
och positiva.
Alltså: Låt oss värna om allt det goda som
finns i Agunnaryd och bidra och samverka
för en trygg och attraktiv miljö, en god sevi-
ce och den goda anda som Agunnaryd gjort
sig känt för!
Ett sätt är att handla i vår affär – åtminstone
ibland! Om du inte testat, så gör det - du kan
Så i december 2005 var det invigning med pompa och ståt, Ingvar och media. bli överraskad av både pris och sortiment!
Uppmärksamheten i media under byggtiden och kring invigningen var enorm – det finns ca
60 tidningsklipp från den tiden och dessutom många lyriska inslag i radio och TV. Detta satte Birgitta Lindkvist
Agunnaryd på kartan på ett positivt sätt. Avgående ordförande ALEF
Agunnaryds Allehanda är en månatlig nyhets- och informationstidning Vår informella redaktionsgrupp deltar regelbundet med texter Agunnaryds Allehanda delas ut gratis till alla hushåll i Agunnaryd och
som är partipolitiskt och religiöst obunden. Den vill återspegla bygdens och bilder. Många andra bidrar med enskilda artiklar och bilder. ekonomin är främst baserad på generösa sponsorbidrag.
liv och utveckling och syftar till allmän marknadsföring samt att öka Föreningarna ansvarar i första hand själva för sin publicering
samhörighetskänslan i Agunnaryd. Utgivningen görs av en organisa- genom annonsering av evenemang samt reportage i text och bild. Prenumerera på Agunnaryds Allehanda, 11 nummer för 150 kr/ år.
tion med fördelat ansvar på ideell basis, vilken formellt är underställd Betala in din prenumerationsavgift på BG: 52 18 - 87 29
Agunnaryds Sockenråd. Ansvarig utgivare: IBAN-nr: SE66 8000 0816 9590 4994 1926, SWIFT-code: SWEDSESS
Inger Johansson 0372-650 51 inger@agunnaryd.se Lösnummerpris 15 kronor. Tidningar säljs i Lanthandeln.
Redaktionella bidrag skickas som e-post till: Redaktionssamordnare och sponsorkontakt:
redaktion@agunnarydsallehanda.se eller läggs i brevlådan vid affären. Krister Lindkvist 0372-650 10 krister@agunnaryd.se Omslagsbild: Solförmörkelse, Daniel Nilsson
Alla bidrag är välkomna och tas in i mån av utrymme. Kassör och prenumerationer:
Artikelförfattare ansvarar för innehållet i sitt material. Insända artiklar Inger Johansson 0372-650 51 inger@agunnaryd.se
och bilder kan även komma att publiceras - helt eller delvis - på Agun- Hembygdsredaktör: Redaktör denna månad: Inger Johansson
naryds hemsidor. Debattartikel underskriven med eget namn tas in under Gunvor Karlsson 0372 133 62 gunvor@agunnaryd.se
rubriken ”Debatt och Insändare”. IT / Webb-teknik:
Senast den sista dagen i månaden ska material vara inkommet för att komma Freddy Håkansson 072 3309869 freddy@onlinesupport.nu Tryck:
med i nästkommande nummer, som distribueras omkring den 15:e. Månads- Distribution:
2 Erik Karlsson Jan Björk Willy Uvebrant
redaktören har rätt att redigera och rubriksätta texter samt bearbeta foton.