Page 70 - AA2015
P. 70

Tio år efteråt....                                                       Så har åren gått. Vad har hänt med krismed-
                                                                                 vetandet och entusiasmen på dessa tio år?
                                                                                 Många agunnarydsbor har satsat mycket tid
        Det är nu tio år sedan agunnarydsborna genomförde ett av de största ge-  och engagemang under byggtiden och när af-
        mensamma projekten sedan kyrkan byggdes 1872 – bygget av affären!        fären varit i drift. Mycket har hänt, vi har fått
                                                                                 lära känna flera handlare, lokalerna har vårdats
                                                                                 och byggts till, och vi har idag en liten pärla
                                                                                 till affär och ett handlarpar som satsar kreativt
                                                                                 och långsiktigt.
                                                                                 Att lanthandeln i Sverige lever på tuffa vill-
                                                                                 kor vet alla – men den är ju så avgörande för
                                                                                 bygdens liv och utveckling. Agunnaryd med
                                                                                 sina 601 invånare är en liten marknad för en
                                                                                 affär, men med våra speciella förhållanden
                                                                                 ska det finnas bärkraft för affären - förutsatt
                                                                                 att fler  stödjer och använder den service som
                                                                                 erbjuds. Där kan vi bli bättre!
                                                                                 Våra kära handlare söker och finner sidoverk-
                                                                                 samheter och kunder utanför den nära mark-
                                                                                 naden på ett kreativt sätt. Jag vet ingen butik
                                                                                 där det finns sådan trivsel och glädjefull ser-
                                                                                 viceanda som i vår egen och välkommen kän-
                                                                                 ner man sig när man kommer innanför dörren.
                                                                                 Vi har fortfarande kris i befolkningsfrågan
                                                                                 – vi borde växa! Ansträngningar görs för att
                                                                                 Agunnaryd ska vara en attraktiv ort att bo i –
                                                                                 med en hög livskvalitet, glad gemenskap och
                                                                                 god service. Föreningsliv, service och bostä-
                                                                                 der kan vi erbjuda. Detta har vi idag, och detta
                                                                                 måste vi värna om, det är inga självklarheter.
        Byggruppen som satte igång det hela. Fr v Willy Uvebrant, Krister Lindkvist, Kicki Thidén,
        Bengt Nilsson, Rolf Nilsson, Lars Westergren, Laila Krantz Bengtsson, Tommy Andersson  Glädjande är att se att både ungdomar med röt-
                                                                                 ter i Agunnaryd och stressade storstadsbor sö-
        Krismedvetandet och entusiasmen var då lika stora. Hotet om att förlora affären med dess för   ker sig hit och ser det som en attraktiv plats att
        många avgörande lokala service och möjligheten till en helt ny modern lanthandel gjorde att   bo på och hitta god livsmiljö för sina familjer.
        ”alla” samlades kring idén och gärna satsade både pengar och arbete – mycket arbete!
                                                                                 En populär plats har lanthandelns café blivit –
                                                                                 precis som förhoppningen var när det kom till
                                                                                 och utökades. Förhoppningen är att aktivite-
                                                                                 terna där ska främja samvaro och gemenskap,
                                                                                 att samtalen kring fikaborden är konstruktiva
                                                                                 och positiva.
                                                                                 Alltså: Låt oss värna om allt det goda som
                                                                                 finns i Agunnaryd och bidra och samverka
                                                                                 för en trygg och attraktiv miljö, en god sevi-
                                                                                 ce och  den goda anda som Agunnaryd gjort
                                                                                 sig känt för!
                                                                                 Ett sätt är att handla i vår affär – åtminstone
                                                                                 ibland! Om du inte testat, så gör det - du kan
        Så i december 2005 var det invigning med pompa och ståt, Ingvar och media.   bli överraskad av både pris och sortiment!
        Uppmärksamheten i media under byggtiden och kring invigningen var enorm – det finns ca
        60 tidningsklipp från den tiden och dessutom många lyriska inslag i radio och TV. Detta satte   Birgitta Lindkvist
        Agunnaryd på kartan på ett positivt sätt.                                              Avgående ordförande ALEF

        Agunnaryds Allehanda är en månatlig nyhets- och informationstidning   Vår informella redaktionsgrupp deltar regelbundet med texter   Agunnaryds Allehanda delas ut gratis till alla hushåll i Agunnaryd och
        som  är partipolitiskt och religiöst obunden. Den vill återspegla bygdens   och bilder. Många andra bidrar med enskilda artiklar och bilder.  ekonomin är främst baserad på generösa sponsorbidrag.
        liv och utveckling och syftar till allmän marknadsföring samt att öka   Föreningarna ansvarar i första hand själva för sin publicering
        samhörighetskänslan i Agunnaryd. Utgivningen görs av en organisa-  genom annonsering av evenemang samt reportage i text och bild.  Prenumerera på Agunnaryds Allehanda, 11 nummer för 150 kr/ år.
        tion med fördelat ansvar på ideell basis, vilken formellt är underställd   Betala in din prenumerationsavgift på BG: 52 18 - 87 29
        Agunnaryds Sockenråd.               Ansvarig utgivare:                   IBAN-nr: SE66 8000 0816 9590 4994 1926,  SWIFT-code: SWEDSESS
                                            Inger Johansson   0372-650 51   inger@agunnaryd.se  Lösnummerpris 15 kronor. Tidningar säljs i Lanthandeln.
        Redaktionella bidrag skickas som e-post till:    Redaktionssamordnare och sponsorkontakt:
        redaktion@agunnarydsallehanda.se eller läggs i brevlådan vid affären.  Krister Lindkvist    0372-650 10   krister@agunnaryd.se   Omslagsbild: Solförmörkelse, Daniel Nilsson
        Alla bidrag är välkomna och tas in i mån av utrymme.   Kassör och prenumerationer:
        Artikelförfattare ansvarar för innehållet i sitt material. Insända artiklar   Inger Johansson     0372-650 51   inger@agunnaryd.se
        och bilder kan även komma att publiceras - helt eller delvis - på Agun-  Hembygdsredaktör:  Redaktör denna månad: Inger Johansson
        naryds hemsidor. Debattartikel underskriven med eget namn tas in under   Gunvor Karlsson   0372 133 62   gunvor@agunnaryd.se
        rubriken ”Debatt och Insändare”.    IT / Webb-teknik:
        Senast den  sista dagen i månaden ska material vara inkommet för att komma   Freddy Håkansson  072 3309869   freddy@onlinesupport.nu  Tryck:
        med i nästkommande nummer, som distribueras omkring den 15:e. Månads-  Distribution:
        2                                   Erik Karlsson   Jan Björk   Willy Uvebrant
        redaktören har rätt att redigera och rubriksätta texter samt bearbeta foton.
   65   66   67   68   69   70   71   72   73   74   75