Page 221 - AA2015
P. 221
Följ eleverna på
Agunnarydskolan Agunnaryds länder
Vi vill ge våra barn och elever verktyg för att möta världen!
Temaarbete ”Agunnarydskolans länder” Målet med vårt temaarbete ”Agunnaryds länder”:
Under höstterminen har alla elever på I arbetet har eleverna också fått träna de • Öka förståelsen för andra människor och kulturer.
• Synliggöra att Agunnaryd är en del av världen (och att vi har flera länder representerade på
Agunnarydsenheten arbetat med temat. fem förmågorna som finns i läroplanen: skolan).
”Agunnarydskolans länder”. Förskolan har • Öka gemenskapen och vi-känslan.
arbetat med tema Nalle Puh. Analysförmåga
Kommunikativ förmåga
Idén till arbetet med Agunnarydskolans län- Begreppslig förmåga Förmågor vi har tränat:
der fick vi av vår vikarierande rektor Birgitta Procedurförmåga
Holmberg. Metakognitiv förmåga
1. Analysförmåga
Vi började med att inventera vilka länder Eleverna har upplevt temaarbetet som väldigt - Eleverna har fått delge varandra vad de
barn, elever eller personal hade någon anknyt- roligt, de har sett fram emot lektionerna och kan om de olika länderna samt vad de vill
ning till. Vi kom fram till sju länder. Dessa gärna velat arbeta extra. lära sig. 2. Kommunikativ förmåga
- Hur livsbetingelserna i ett visst land på-
- Eleverna har fått delge varandra vad de
var Sverige, England, Island, Iran, Lesotho, verkar sättet att leva och kulturen. kan om de olika länderna samt vad de
Spanien och Slovenien. Temaarbetet avslutades med ett öppet hus och - Vilken information är viktigast att få med? vill lära sig.
utställning av alla elevarbeten den 24 okto- - Tidsaspekten (tiden för genomförande är - Hur ska arbetet presenteras?
Barnen delades upp i sju grupper med en per- ber. Utställningen började i förskolan där man begränsad). - Vilken information är viktigast att få
sonal i varje grupp. Eleverna i F-klass till åk kunde se resultatet av deras Nalle Puh-tema. Vad har vi lärt oss? med?
- Kan vi använda extern hjälp?
3 arbetade med länderna Sverige, Iran och Eftersom det också var FN-dagen hade vi en - Vi når ut med vårt budskap och lyckas
Lesotho. De äldre eleverna fick ta hand om avslutande samling i gymnastiksalen där elev- marknadsföra Agunnarydskolan.
Spanien, England, Island och Slovenien.Vi erna fick läsa delar av barnkonventionen och
har arbetat 2 lektioner/vecka i 8 veckor. sjunga. Det fanns också möjlighet att köpa 4. Procedurförmåga
- Hur ska arbetet presenteras?
fika av årets sexor som samlade in pengar till - Vilken information är viktigast
Eleverna talade om vad de visste om sitt land vårens skolresa. Under hela lördagen visade att få med?
och vad de ville veta mer om. Därefter fick eleverna stolthet och glädje över sina arbeten - Tidsaspekten (tiden för ge- 5. Metakognitiv förmåga
de se faktafilmer och läsa texter om landet. och sin skola. De agerade värdar på ett proff- nomförande är begränsad). 3. Begreppslig förmåga - Eleverna har fått delge var-
- Olika specifika begrepp.
andra vad de kan om de olika
Personalen fick leda och styra arbetet en del i sigt sätt och berättade om sina länder. länderna samt vad de vill lära
början men efter hand kunde eleverna själva sig.
ta mycket ansvar och bestämma vad de ville Vid den avslutande samlingen visade de prov - Vilken information är viktigast
att få med?
gå vidare med. på en otrolig sångarglädje och förmåga att läsa - Vad har vi lärt oss?
högt och tydligt så att budskapet gick fram.
I detta arbete har vi fått in de flesta av skolans Text och bild:
ämnen. Barnen har arbetat både praktiskt och Annette Axelsson och Eva Axelsson
teoretiskt inom NO och SO, svenska, matte, Agunnarydskolan
bild, teknik, musik och engelska. Eleverna i
Spanien-gruppen har också haft slöjd då de
har sytt alla sju ländernas flaggor, allt under
ledning av textillärare Susanne Bengtsson.
4 5