Page 220 - AA2015
P. 220

Följ eleverna på

                      Agunnarydskolan                                                                                           Agunnaryds länder

                                                                                                                                                        Vi vill ge våra barn och elever verktyg för att möta världen!
                                            Temaarbete ”Agunnarydskolans länder”                                                     Målet med vårt temaarbete ”Agunnaryds länder”:

                                            Under höstterminen har alla elever på   I arbetet har eleverna också fått träna de       •  Öka förståelsen för andra människor och kulturer.
                                                                                                                                     •  Synliggöra att Agunnaryd är en del av världen (och att vi har flera länder representerade på
                                            Agunnarydsenheten arbetat med temat.   fem förmågorna som finns i läroplanen:               skolan).
                                            ”Agunnarydskolans länder”. Förskolan har                                                 •  Öka gemenskapen och vi-känslan.
                                            arbetat med tema Nalle Puh.          Analysförmåga
                                                                                 Kommunikativ förmåga
                                            Idén till arbetet med Agunnarydskolans län-  Begreppslig förmåga                                       Förmågor vi har tränat:
                                            der  fick vi av vår vikarierande rektor Birgitta   Procedurförmåga
                                            Holmberg.                            Metakognitiv förmåga
                                                                                                                                         1. Analysförmåga
                                            Vi började med att inventera vilka länder   Eleverna har upplevt temaarbetet som väldigt     - Eleverna har fått delge varandra vad de
                                            barn, elever eller personal hade någon anknyt-  roligt, de har sett fram emot lektionerna och   kan om de olika länderna samt vad de vill
                                            ning till. Vi kom fram till sju länder. Dessa   gärna velat arbeta extra.                    lära sig.                    2. Kommunikativ förmåga
                                                                                                                                         - Hur livsbetingelserna i ett visst land på-
                                                                                                                                                                      - Eleverna har fått delge varandra vad de
                                            var Sverige, England, Island, Iran, Lesotho,                                                 verkar sättet att leva och kulturen.  kan om de olika länderna samt vad de
                                            Spanien och Slovenien.               Temaarbetet avslutades med ett öppet hus och            - Vilken information är viktigast att få med?  vill lära sig.
                                                                                 utställning av alla elevarbeten den 24 okto-            - Tidsaspekten (tiden för genomförande är   - Hur ska arbetet presenteras?
                                            Barnen delades upp i sju grupper med en per-  ber. Utställningen började i förskolan där man   begränsad).                - Vilken information är viktigast att få
                                            sonal i varje grupp. Eleverna i F-klass till åk   kunde se resultatet av deras Nalle Puh-tema.   Vad har vi lärt oss?     med?
                                                                                                                                                                      - Kan vi använda extern hjälp?
                                            3 arbetade med länderna Sverige, Iran och   Eftersom det också var FN-dagen hade vi en                                    - Vi når ut med vårt budskap och lyckas
                                            Lesotho. De äldre eleverna fick ta hand om   avslutande samling i gymnastiksalen där elev-                                marknadsföra Agunnarydskolan.
                                            Spanien, England, Island och Slovenien.Vi   erna fick läsa delar av barnkonventionen och
                                            har arbetat 2 lektioner/vecka i 8 veckor.  sjunga. Det fanns också möjlighet att köpa   4. Procedurförmåga
                                                                                                                                   - Hur ska arbetet presenteras?
                                                                                 fika av årets sexor som samlade in pengar till    - Vilken information är viktigast
                                            Eleverna talade om vad de visste om sitt land   vårens skolresa. Under hela lördagen visade   att få med?
                                            och vad de ville veta mer om. Därefter fick   eleverna stolthet och glädje över sina arbeten   - Tidsaspekten (tiden för ge-  5. Metakognitiv förmåga
                                            de se faktafilmer och läsa texter om landet.   och sin skola. De agerade värdar på ett proff-  nomförande är begränsad).  3. Begreppslig förmåga  - Eleverna har fått delge var-
                                                                                                                                                       - Olika specifika begrepp.
                                                                                                                                                                          andra vad de kan om de olika
                                            Personalen fick leda och styra arbetet en del i   sigt sätt och berättade om sina länder.                                     länderna samt vad de vill lära
                                            början men efter hand kunde eleverna själva                                                                                   sig.
                                            ta mycket ansvar och bestämma vad de ville   Vid den avslutande samlingen visade de prov                                      - Vilken information är viktigast
                                                                                                                                                                          att få med?
                                            gå vidare med.                       på en otrolig sångarglädje och förmåga att läsa                                          - Vad har vi lärt oss?
                                                                                 högt och tydligt så att budskapet gick fram.
                                            I detta arbete har vi fått in de flesta av skolans           Text och bild:
                                            ämnen.  Barnen har arbetat både praktiskt och   Annette Axelsson och Eva Axelsson
                                            teoretiskt inom NO och SO, svenska, matte,                Agunnarydskolan
                                            bild, teknik, musik och engelska. Eleverna i
                                            Spanien-gruppen har också haft slöjd då de
                                            har sytt alla sju ländernas flaggor, allt under
                                            ledning av textillärare Susanne Bengtsson.

































        4                                                                                                                                                                                                                              5
   215   216   217   218   219   220   221   222   223   224   225