Page 12 - AA201801
P. 12
… vi i Agunnaryd har en mack tillsammans!
Macken lever vidare men i annan
skepnad och vi tror att det mesta
blir klart bättre med den nyordning,
som vi vill leva med och utnyttja på
bästa sätt för obegränsad tid framö-
ver. Vi får alla tillgång till drivmedel
med en attraktiv prisnivå och pro-
vision att räkna med till vår gemen-
samma förening ALEF.
Uppsägning från St1
Under gällande avtalstid, som sträcker sig tre
år framåt, beslutade St1 i oktober att stänga
macken vid nyår. Som huvudalternativ var att
montera ner utrustningen och gräva upp tan-
karna. Man stöder sig på att avtalet anger att
man hyr tomten för mackens utrustning för 6
öre per försåld liter, men att man inte har skyl- Detta påverkade förhandlingarna, då St1 gick din-X vår nya partner
dighet att sälja drivmedel. När skräcken lagt in i dem utan att riktigt veta. Samtidigt hade din-X är ett mackföretag med säte i
sig och Facebookinläggen slocknat, får vi ha det varit enklare för St1 att bara plocka ner Helsingborg och har mer än 150 mackar -
klart för oss att ett avtal aldrig blir bra att leva sin överjordiska utrustning och dra. Men många med landsbygdslokalisering och en hel
efter, om ena parten bara inte vill. förhandlingarna fick en bättre vändning och del är inte så stora. Man vill arbeta långsiktigt
ALEF har fått köpa all St1 utrustning för en
St1 startade i Sverige 2004 och kom till (1.-) krona. Fortfarande gällde att St1 skulle och markerar intresse för de lokala samman-
Agunnaryd året därpå, då man blev intresse- stänga macken 20171231. Attityden från St1 hangen. Enligt nya avtalet äger och underhål-
rade av närheten till IKEA. Men det finns alltså har också fått en mycket positiv vändning, och ler ALEF sin utrustning samt sköter daglig
inga avtal eller löften, som binder St1 annat än vid resans slut har vi ett mycket bra samarbete tillsyn (i likhet med de första åren med ST1).
i det formella avtalet St1 – ALEF. St1 har där- dinX investerar nu i en ny kortterminal (annat
efter vuxit väldigt och bl a förvärvat hela Shells system) samt sköter hela driften med betal-
mackkedja. Man är inte längre intresserad av systemen samt håller vår utrustning försäkrad
små enheter på landsbygden. Förlängt tillstånd och sköter kontakten med tillsynsmyndighe-
ten. Med befintlig försäljningsvolym ökar
Det direkta skälet att lägga av nu beror på, att ALEF hade ingen möjlighet att uppfylla kra- vår provision flerdubbelt och ökad volym
ven i besiktningen innan nyår, men vi lycka-
mackar skall besiktigas efter 12 år för att få för- des få förlängt tillstånd med två månader. Det ger högre provision per liter på ökningen. På
nyat tillstånd för hantering av brandfarlig vara. har gett oss tid att tänka och agera. ALEFs årsstämma ges detaljerad redovisning
Besiktning i oktober angav nödvändiga åtgär- av drift och ekonomi. Försäljning av Etanol
der samt en del andra rekommendationer, som upphör, då vi sålt en helt försumbar mängd.
krävde en bra slant, som man inte ville satsa. Denna tank är intakt, och verksamheten kan
Alternativ inför fortsättning återupptas om andra förhållanden motiverar.
Äger man en mack, så kan man göra som man
Åren har löpt på vill och välja lämplig driftsform. Vi vill förstås att din-X också skall synas för
att samla upp de kunder, som redan är din-X
Samtidigt får vi väl medge, att vi genom åren Segla under helt egen flagg, ”White brand” diggare. Därför profileras också din-X.
inte har bekymrat oss mycket om mackens ger den högsta provisionen, men samtidigt
fortlevnad. Fungerat väl och vettiga priser. måste vi ta hela ansvaret och teckna abon-
Den samlade försäljningen har varit c:a 350 nemang för kommunikation och betalnings- Lokal Föreståndare – viktig funktion
000 liter/år efter det första året med 430 000 strömmar. Betydande fasta kostnader som slår
liter. Så vi har tillhört de allra minsta i ST1:s hårt med vår begränsade volym. Investeringar För att få myndighetens godkännande samt
nät av mackar. ALEFs avkastning är därmed i betalterminal, programvara etc skulle över- uppfylla vårt avtal krävs (2-3) registrerade
c:a 20 000 kr /år – inget att skryta med, jäm- stiga 100 000 kr. Att sköta detta på ideell ba- och utbildade föreståndare för den dagliga
fört med att vi för 12 år sedan investerat 409 sis har styrelsen bedömt vara mycket svårt. Vi tillsynen, som kan handla om ett par timmar i
000 kr i de nergrävda tankarna. skulle då också äga och finansiera allt bränslet veckan. Det gäller ju för föreståndarna att inte
i tankarna till ett värde uppåt ½ miljon. behöva bli bundna. Fel i anläggningen skall
rapporteras för åtgärd. Denna lokala service
Då återstår möjligheten att hitta en ny bunds- vi gör ingår i den provision vår förening får.
Förhandlingarna med ST1 förvant, som kan drifta macken och ge oss en
ST1 erbjöd ALEF att överta macken och fort- märkbar provision – nu när vi har en mack
sätta driften, mot att vi erlade en övergångs- tillsammans. Vi har under resan förhandlat dinX-kort för månadsbetalning
summa 490 000 kr, som man påstod vara det med tre olika bolag. Risken var, att det bara
bokförda värdet. Hur detta beräknades vet vi stått ett nytt bolagsnamn på prispelaren och För den som vill ha full koll på sina drivme-
ej och har ingen orsak att veta. Aktuell St1- vi inte brytt oss mer i alla fall. Intresset och delsinköp och betala samlat efter månadens
ledning var dock inte klara över att ALEF re- utmaningen var därför att få profilera att det- slut finns möjlighet att anmäla sig för din-X-
dan ägde tankarna för Bensin-Diesel-Etanol. ta är vår mack i Agunnaryd, som vi använder betalkort på i denna tidning inlagd blankett.
Vi kunde visa detta genom att få fram doku- och är stolta över. Och alla skall få veta att i Gör det omgående, så du redan vid nyöpp-
ment från Länsstyrelsen och Mackbyggaren. Agunnaryd har vi en egen mack. ningen kan ha det tillgängligt!
12