Page 222 - AA2017
P. 222

Effekter av projektet Agunnarydselev då, nu och i framtiden


        På Agunnarydskolan har vi länge funderat   Eleverna har under projektet fått en inblick   och glädjen genomsyrade hela filmarbetet och
        på hur vi skulle kunna få till samverkan med   i skolan och samhället förr vilket har lett till   märks även i det färdiga resultatet. Förutom att
        föreningar i Agunnaryd. Vi vill att våra elever   många reflektioner. I sina roller har eleverna   filmarbetet har skapat en starkare vi-känsla på
        ska få tillfälle att möta den äldre generationen   med sina kroppar och känslor fått erfara hur   skolan har vi alla fått starkare band till lokal-
        och bygga broar över generationsgränserna.   det kunde vara att vara elev då. Detta hade vi   samhällets föreningar och lokala framtidsfö-
        Att möta nya människor och miljöer rimmar   inte kunnat ge eleverna med traditionell un-  retag. Generationerna har lärt känna varandra
        väl med vår vision ”Vi ska ge våra barn och   dervisning!                som individer. Denna höst har också repre-
        elever verktyg för att möta världen”.                                    sentanter från SPF fungerat som rastfaddrar
                                            De har formulerat intervjufrågor, genomfört   på skolan vilket har medverkat till att relatio-
         När Gunvor i våras kontaktade skolan för att   och dokumenterat intervjuer, provat på att   nerna har stärkts.
        undersöka vårt intresse för att delta i ett pro-  skriva manus samt fått en inblick i filmarbete
        jekt med Hembygdsföreningen och SPF blev   från insidan vilket ökat deras intresse för bild-  Vi känner än starkare att vi är en skola mitt i
        vi därför väldigt glada.            ligt berättande.                     byn och att vi har närsamhällets förtroende,
        Gunvor berättade vidare att det fanns planer   Projektet har betytt och betyder mycket för   intresse och stöd.
        på att göra en film om skolan förr i samarbete   våra elever och för oss. Eleverna har varit   Agunnarydskolan genom Eva och Anders
        med far och son Håkansson i POZ MEDIA.  positiva från början och den positiva känslan
        Vi beslutade då att genom några Astrid
        Lindgren-filmer ge eleverna inblick i skolan
        förr. Därefter tillfrågades eleverna vad de vis-
        ste om skolan förr och vad de ville lära sig.
        Härmed fick eleverna inflytande över sitt lä-
        rande från projektets start.
        Under våren och sommaren hade vi flera mö-
        ten och planeringstillfällen, bland annat blev
        Anders medbjuden på en SPF-resa till Moheda
        skolmuseum. I augusti blev pensionärerna in-
        bjudna till en rundvandring på skolan.
        Elevernas undringar om skolan förr låg till
        grund för ett antal intervjufrågor. Pensionärer
        bjöds in till skolan och intervjuades av elev-
        erna. Pensionärernas berättelser låg i sin tur till
        grund för ett manus som Anders skrev ihop.
        Det kompletterades av Gunvor och Inger.  När
        manuset var färdigt började scenerna övas in
        under Evas regi.
        Filmen spelades in under två dagar, en dag i
        skolan och en dag i Hembygdsgården.
        Den 24/10 var det äntligen premiär i samband
        med skolans öppna hus.
                                            En lektion på 1940-talet med lärare Inger Johansson








         Agunnaryds Hembygdsförening              Agunnarydskolan




        Agunnaryds Allehanda är en månatlig nyhets- och informationstidning   Vår informella redaktionsgrupp deltar regelbundet med texter   Agunnaryds Allehanda delas ut gratis till alla hushåll i Agunnaryd
        som  är partipolitiskt och religiöst obunden. Den vill återspegla bygdens   och bilder. Många andra bidrar med enskilda artiklar och bilder.  och ekonomin är främst baserad på generösa sponsorbidrag samt
        liv samt stimulera dess utveckling  och syftar till allmän marknadsföring   Föreningarna ansvarar i första hand själva för sin publicering   prenumerationsintäkter.
        samt att öka samhörighetskänslan i Agunnaryd. Utgivningen görs av   genom annonsering av evenemang samt reportage i text och bild.
        en organisation med fördelat ansvar på ideell basis, vilken formellt är   Prenumerera på Agunnaryds Allehanda, 11 nummer för 150 kr/ år.
        underställd Agunnaryds Sockenråd.    Ansvarig utgivare:                  Betala in din prenumerationsavgift på BG: 52 18 - 87 29
                                            Inger Johansson   0372-650 51   inger@agunnaryd.se  IBAN-nr: SE66 8000 0816 9590 4994 1926,  SWIFT-code: SWEDSESS
        Redaktionella bidrag skickas som e-post till:    Redaktionssamordnare och sponsorkontakt:   Lösnummerpris 15 kronor. Tidningar säljs i Lanthandeln.
        redaktion@agunnarydsallehanda.se eller läggs i brevlådan vid affären.  Krister Lindkvist    0372-650 10   krister@agunnaryd.se
        Alla bidrag är välkomna och tas in i mån av utrymme.   Kassör och prenumerationer:  Omslagsbild: Robin Håkansson
        Artikelförfattare ansvarar för innehållet i sitt material. Insända artiklar   Inger Johansson     0372-650 51   inger@agunnaryd.se  Filmgruppen vid Agunnaryds Hembygdsgård
        och bilder kan även komma att publiceras - helt eller delvis - på Agun-  Hembygdsredaktör:
        naryds hemsidor. Debattartikel underskriven med eget namn tas in under   Gunvor Karlsson   0372 133 62   gunvor@agunnaryd.se  Redaktör denna månad: Gunvor Karlsson
        rubriken ”Debatt och Insändare”.    IT / Webb-teknik:
        Senast den  sista dagen i månaden ska material vara inkommet för att komma   Freddy Håkansson  072 3309869   freddy@onlinesupport.nu
        med i nästkommande nummer, som distribueras omkring den 15:e. Månads-  Distribution:  Tryck:
        redaktören har rätt att redigera och rubriksätta texter samt bearbeta foton.  Erik Karlsson   Jan Björk   Eva-Britt Uvebrant
        2
   217   218   219   220   221   222   223   224   225   226   227