Page 2 - AA nr 04 2018
P. 2

Sockentrafiken






        Väg 124 gör sällan någon lycklig och   Byainformation i Agunnaryd        Leva sitt eget liv
        inte har den förbättrats, även om   Med dåvarande prästen som initiativtagare är   Vid omstarten 2002 av Kolbulletinen, som
        busstrafiken är allt bättre på denna   nu vårt lokala informationsblad inne på tredje   för tio år sedan bytte namn till Agunnaryds
        väg. Däremot har de allra flesta    årtiondet. Utförande och innehåll har stabili-  Allehanda fanns på sidan 2 en lista med
        agunnarydsbor egen digital motor-   serats på en nivå, som vi själva kan tycka gör   namn på tidningens föreningskontaktperso-
        väg rakt in i stugan genom kom-     den till Sveriges bästa bygdetidning, och den   ner. Avsikten var att byaorganet skulle vara ett
        munikationsfiberns etablering och   har gratis distribution till alla bofasta agunna-  samlat forum för föreningslivets publicering
        genomslag. Men hur många av oss     rydsbor. Följande uppgifter kan jag tycka är   av sin verksamhet med var för sig ansvariga
        drar nytta av kapaciteten och dess   huvudskäl för existens:             kontaktpersoner. Fortfarande har vi svårt att
        användningsmöjligheter?             Inbjudan till våra evenemang, som gör att alla   se att föreningarna tar något fastare ansvar för
                                            får veta och det är gratis för arrangören.  sin egen publicering, och tidningsredaktionen
        Säker kommunikation med hög                                              speglar sin egen profil.
        kapacitet                           Almanacka som medger planering är pålitlig   Hur presenterar vi bygdens liv framöver?
        Fibern påverkas inte av vädrets makter eller   och läst med nackdelen att horisonten måste   Få företeelser är eviga. Det är svårt att förneka,
                                            vara sex veckor framåt från månadsskiftet.
        platsens läge som tidigare ledningar och mo-                             att medelåldern på tidningsutgivarna har ökat
        bila system. Så länge det finns spänning i två-  Reportage där aktiviteterna viks ut och visar   cirka 17 år på de 17 år som allehandagruppen
        hål-i-väggen fungerar kontakt med världen.  på en aktiv bygd med positiv identitet.  verkat. Tidningsmakeriet har blivit effektiva-
        Kapaciteten drar få nytta av; Mailen kom-  Distribution långt utanför vår egen bygd med   re med digitala verktyg. Och visst har genom
        mer fram, Facebook förmedlar kommentarer,   läsvärde för dem med kopplingar, för ökad   åren goda och villiga skribenter kommit till,
        man betalar räkningar, spanar efter klipp på   känsla av närvaro i bygdens liv. Vi är stolta   som gör friska insatser att fylla vår Allehanda
        Blocket, några tar sig tid att ladda ner filmer   för att vi når många och uppskattar att tidning-  med aktuellt och intressant innehåll.
        och TV-utsändningarna kan lotsas genom fi-  en går från hand till hand för att läsas av fler.  Det är lättare att ställa frågor än att ge svar – sär-
        bern utan störningar, och med detta nöjer sig                            skilt om vi spånar som finns framom horisonten:
        många, när de inbyggda möjligheterna ändå   En arena för informationsspridning, som slagit
        är så mycket större.                mycket väl ut, är Agunnarydsborna – gruppen   * Vill vi ha publicitet som håller Agunnaryds
                                            inom den just nu så brett hatade Facebook.
        Ny teknik ändrar det invanda        Nästan 400 personer kan nås omedelbart av   namn högt, som den särskilt aktiva bygden,
                                                                                 där det händer orimligt mycket bra i den lo-
        Den äldre generationen väntar in Smålänningen   nyheter – stora och små - och snabbt och uti-  kala gemenskapen att sprida särskild stolthet
                                            från känsla eller ingivelse. Det mesta är tillåtet.
        i brevlådan. Yngre har en helt annan informa-  Huvudnyheten härom dan var att storken frusit   och glädje kring?
        tionsinhämtning och utnyttjar internet för   fast – illa särskilt som den i år 20-årsjubilerar   * Hur håller vi oss med en auktoriserad upp
        mycket mer. Mr Trump twittrar, men de   i sitt trägna levererande. Vilka är där snabba     daterad pålitlig och tillgänglig Almanacka?
        yngre kan en massa ännu fräschare sätt att   på knapparna? Ja, i regel minst en generation
        träffas utan träffas och hitta utan att knappt   – ofta två - yngre än Agunnaryds Allehandas   * Vilka användbara informationskanaler som
        behöva söka. Prenumeranterna blir allt färre   redaktörer. Hur påverkas vår byatidning på   * ger positiv uppmärksamhet är gångbara?
        för de flesta distribuerade pappersproduk-  kort och lång sikt av de aktuella trenderna?  * Hur ser de alternativen ut på längre sikt?
        terna med nyheter eller annan information.
        Smålänningen kombinerar genom att låta alla   Våra nu uppdaterade hemsidor främst www.  * Hur skickar vi ut till dem som vill veta?
        betalande prenumeranter utan extra betalning   agunnaryd.se utnyttjas inte för nyhetsförmed-  * Hur kan engagemang spridas och fördelas?
        läsa samma tidning på sin egen skärm, och där   ling, eftersom kandidater saknas att gå in i
        hoppar tidningen fram direkt efter presslägg-  uppdraget att på ett modernare och snabbare   * Tror du på framtiden?
        ning oberoende av snöstormar. Snabbhet är   sätt sprida nyheter. Det finns en hel del bygder
        ett tidens krav.                    som vår, där en sådan resurs är en aktiv med-  * Har du idéer eller synpunkter?
                                            spelare. Kan sådant bli verklighet också här?  – Maila till redaktion@agunnarydsallehanda.
                                                                                 se

                                                                                                      Krister / Angshult

        Agunnaryds Allehanda är en månatlig nyhets- och informationstidning   Vår informella redaktionsgrupp deltar regelbundet med texter   Agunnaryds Allehanda delas ut gratis till alla hushåll i Agunnaryd
        som  är partipolitiskt och religiöst obunden. Den vill återspegla bygdens   och bilder. Många andra bidrar med enskilda artiklar och bilder.  och ekonomin är baseras på generöst sponsorstöd, där annonsörerna
        liv samt stimulera dess utveckling  och syftar till allmän marknadsföring   Föreningarna ansvarar i första hand själva för sin publicering   återfinns på sista sidan samt prenumerationsintäkter.
        samt att öka samhörighetskänslan i Agunnaryd. Utgivningen görs av   genom annonsering av evenemang samt reportage i text och bild.
        en organisation med fördelat ansvar på ideell basis, vilken formellt är   Prenumerera på Agunnaryds Allehanda, 11 nummer för 150 kr/ år.
        underställd Agunnaryds Sockenråd.    Ansvarig utgivare:                  Betala in din prenumerationsavgift på BG: 52 18 - 87 29
                                            Inger Johansson   0372-650 51   inger@agunnaryd.se  IBAN-nr: SE66 8000 0816 9590 4994 1926,  SWIFT-code: SWEDSESS
        Redaktionella bidrag skickas som e-post till:    Redaktionssamordnare och sponsorkontakt:   Lösnummerpris 15 kronor. Tidningar säljs i Lanthandeln.
        redaktion@agunnarydsallehanda.se eller läggs i brevlådan vid affären.  Krister Lindkvist    0372-650 10   krister@agunnaryd.se
        Alla bidrag är välkomna och tas in i mån av utrymme.   Kassör och prenumerationer:  Omslagsbild: Gunvor Karlsson. Rikke och Carsten Bødker
        Artikelförfattare ansvarar för innehållet i sitt material. Insända artiklar   Inger Johansson     0372-650 51   inger@agunnaryd.se
        och bilder kan även komma att publiceras - helt eller delvis - på Agun-  Hembygdsredaktör:  Redaktör denna månad: Gunvor Karlsson
        naryds hemsidor. Debattartikel underskriven med eget namn tas in under   Gunvor Karlsson      070-391 33 62   gunvor@agunnaryd.se
        rubriken ”Debatt och Insändare”.    IT / Webb-teknik:                    Tryck:               JOMA Grafisk Produktion AB
        Senast den  sista dagen i månaden ska material vara inkommet för att   Freddy Håkansson  072 3309869   freddy@onlinesupport.nu  Box 71, 34177 Ljungby
        komma med i nästkommande nummer, som distribueras den 11-15:e.    Distribution:               Tel 0372 653 50
        Månadsredaktören har rätt att redigera och rubriksätta texter samt bearbeta foton.  Erik Karlsson   Jan Björk   Eva-Britt Uvebrant
       Agunnarydshändelser återges på https://www.facebook.com/ Agunnaryd.se/
        2
       men också på: www.agunnaryd.se / Följ oss på facebook          Glöm inte att gilla oss på Facebooksidan
   1   2   3   4   5   6   7