Page 2 - AA nr 04 2018
P. 2
Sockentrafiken
Väg 124 gör sällan någon lycklig och Byainformation i Agunnaryd Leva sitt eget liv
inte har den förbättrats, även om Med dåvarande prästen som initiativtagare är Vid omstarten 2002 av Kolbulletinen, som
busstrafiken är allt bättre på denna nu vårt lokala informationsblad inne på tredje för tio år sedan bytte namn till Agunnaryds
väg. Däremot har de allra flesta årtiondet. Utförande och innehåll har stabili- Allehanda fanns på sidan 2 en lista med
agunnarydsbor egen digital motor- serats på en nivå, som vi själva kan tycka gör namn på tidningens föreningskontaktperso-
väg rakt in i stugan genom kom- den till Sveriges bästa bygdetidning, och den ner. Avsikten var att byaorganet skulle vara ett
munikationsfiberns etablering och har gratis distribution till alla bofasta agunna- samlat forum för föreningslivets publicering
genomslag. Men hur många av oss rydsbor. Följande uppgifter kan jag tycka är av sin verksamhet med var för sig ansvariga
drar nytta av kapaciteten och dess huvudskäl för existens: kontaktpersoner. Fortfarande har vi svårt att
användningsmöjligheter? Inbjudan till våra evenemang, som gör att alla se att föreningarna tar något fastare ansvar för
får veta och det är gratis för arrangören. sin egen publicering, och tidningsredaktionen
Säker kommunikation med hög speglar sin egen profil.
kapacitet Almanacka som medger planering är pålitlig Hur presenterar vi bygdens liv framöver?
Fibern påverkas inte av vädrets makter eller och läst med nackdelen att horisonten måste Få företeelser är eviga. Det är svårt att förneka,
vara sex veckor framåt från månadsskiftet.
platsens läge som tidigare ledningar och mo- att medelåldern på tidningsutgivarna har ökat
bila system. Så länge det finns spänning i två- Reportage där aktiviteterna viks ut och visar cirka 17 år på de 17 år som allehandagruppen
hål-i-väggen fungerar kontakt med världen. på en aktiv bygd med positiv identitet. verkat. Tidningsmakeriet har blivit effektiva-
Kapaciteten drar få nytta av; Mailen kom- Distribution långt utanför vår egen bygd med re med digitala verktyg. Och visst har genom
mer fram, Facebook förmedlar kommentarer, läsvärde för dem med kopplingar, för ökad åren goda och villiga skribenter kommit till,
man betalar räkningar, spanar efter klipp på känsla av närvaro i bygdens liv. Vi är stolta som gör friska insatser att fylla vår Allehanda
Blocket, några tar sig tid att ladda ner filmer för att vi når många och uppskattar att tidning- med aktuellt och intressant innehåll.
och TV-utsändningarna kan lotsas genom fi- en går från hand till hand för att läsas av fler. Det är lättare att ställa frågor än att ge svar – sär-
bern utan störningar, och med detta nöjer sig skilt om vi spånar som finns framom horisonten:
många, när de inbyggda möjligheterna ändå En arena för informationsspridning, som slagit
är så mycket större. mycket väl ut, är Agunnarydsborna – gruppen * Vill vi ha publicitet som håller Agunnaryds
inom den just nu så brett hatade Facebook.
Ny teknik ändrar det invanda Nästan 400 personer kan nås omedelbart av namn högt, som den särskilt aktiva bygden,
där det händer orimligt mycket bra i den lo-
Den äldre generationen väntar in Smålänningen nyheter – stora och små - och snabbt och uti- kala gemenskapen att sprida särskild stolthet
från känsla eller ingivelse. Det mesta är tillåtet.
i brevlådan. Yngre har en helt annan informa- Huvudnyheten härom dan var att storken frusit och glädje kring?
tionsinhämtning och utnyttjar internet för fast – illa särskilt som den i år 20-årsjubilerar * Hur håller vi oss med en auktoriserad upp
mycket mer. Mr Trump twittrar, men de i sitt trägna levererande. Vilka är där snabba daterad pålitlig och tillgänglig Almanacka?
yngre kan en massa ännu fräschare sätt att på knapparna? Ja, i regel minst en generation
träffas utan träffas och hitta utan att knappt – ofta två - yngre än Agunnaryds Allehandas * Vilka användbara informationskanaler som
behöva söka. Prenumeranterna blir allt färre redaktörer. Hur påverkas vår byatidning på * ger positiv uppmärksamhet är gångbara?
för de flesta distribuerade pappersproduk- kort och lång sikt av de aktuella trenderna? * Hur ser de alternativen ut på längre sikt?
terna med nyheter eller annan information.
Smålänningen kombinerar genom att låta alla Våra nu uppdaterade hemsidor främst www. * Hur skickar vi ut till dem som vill veta?
betalande prenumeranter utan extra betalning agunnaryd.se utnyttjas inte för nyhetsförmed- * Hur kan engagemang spridas och fördelas?
läsa samma tidning på sin egen skärm, och där ling, eftersom kandidater saknas att gå in i
hoppar tidningen fram direkt efter presslägg- uppdraget att på ett modernare och snabbare * Tror du på framtiden?
ning oberoende av snöstormar. Snabbhet är sätt sprida nyheter. Det finns en hel del bygder
ett tidens krav. som vår, där en sådan resurs är en aktiv med- * Har du idéer eller synpunkter?
spelare. Kan sådant bli verklighet också här? – Maila till redaktion@agunnarydsallehanda.
se
Krister / Angshult
Agunnaryds Allehanda är en månatlig nyhets- och informationstidning Vår informella redaktionsgrupp deltar regelbundet med texter Agunnaryds Allehanda delas ut gratis till alla hushåll i Agunnaryd
som är partipolitiskt och religiöst obunden. Den vill återspegla bygdens och bilder. Många andra bidrar med enskilda artiklar och bilder. och ekonomin är baseras på generöst sponsorstöd, där annonsörerna
liv samt stimulera dess utveckling och syftar till allmän marknadsföring Föreningarna ansvarar i första hand själva för sin publicering återfinns på sista sidan samt prenumerationsintäkter.
samt att öka samhörighetskänslan i Agunnaryd. Utgivningen görs av genom annonsering av evenemang samt reportage i text och bild.
en organisation med fördelat ansvar på ideell basis, vilken formellt är Prenumerera på Agunnaryds Allehanda, 11 nummer för 150 kr/ år.
underställd Agunnaryds Sockenråd. Ansvarig utgivare: Betala in din prenumerationsavgift på BG: 52 18 - 87 29
Inger Johansson 0372-650 51 inger@agunnaryd.se IBAN-nr: SE66 8000 0816 9590 4994 1926, SWIFT-code: SWEDSESS
Redaktionella bidrag skickas som e-post till: Redaktionssamordnare och sponsorkontakt: Lösnummerpris 15 kronor. Tidningar säljs i Lanthandeln.
redaktion@agunnarydsallehanda.se eller läggs i brevlådan vid affären. Krister Lindkvist 0372-650 10 krister@agunnaryd.se
Alla bidrag är välkomna och tas in i mån av utrymme. Kassör och prenumerationer: Omslagsbild: Gunvor Karlsson. Rikke och Carsten Bødker
Artikelförfattare ansvarar för innehållet i sitt material. Insända artiklar Inger Johansson 0372-650 51 inger@agunnaryd.se
och bilder kan även komma att publiceras - helt eller delvis - på Agun- Hembygdsredaktör: Redaktör denna månad: Gunvor Karlsson
naryds hemsidor. Debattartikel underskriven med eget namn tas in under Gunvor Karlsson 070-391 33 62 gunvor@agunnaryd.se
rubriken ”Debatt och Insändare”. IT / Webb-teknik: Tryck: JOMA Grafisk Produktion AB
Senast den sista dagen i månaden ska material vara inkommet för att Freddy Håkansson 072 3309869 freddy@onlinesupport.nu Box 71, 34177 Ljungby
komma med i nästkommande nummer, som distribueras den 11-15:e. Distribution: Tel 0372 653 50
Månadsredaktören har rätt att redigera och rubriksätta texter samt bearbeta foton. Erik Karlsson Jan Björk Eva-Britt Uvebrant
Agunnarydshändelser återges på https://www.facebook.com/ Agunnaryd.se/
2
men också på: www.agunnaryd.se / Följ oss på facebook Glöm inte att gilla oss på Facebooksidan