Page 70 - Agunnaryds Allehanda 208
P. 70

Agunnarydselev då, nu och i framtiden

        Ett samarbetsprojekt mellan Agunnaryds HBF - Agunnarydskolan - SPF-seniorerna

        Svenska folkskolan firar 175-årsju-  byggnad där man kan utnyttja platsen bättre   resa till Moheda skolmuseum för att få inspi-
        bileum. Med anledning av detta upp-  och samtidigt tillgänglighetsanpassa lokalen   ration och idéer till studiecirkeln.
        manar Sveriges Hembygdsförbund      för alla besökare.                   Barnen får möjlighet att intervjua de äldre och
        alla lokalavdelningar att verka för   Genom sam spel m ella n HBF,       göra egna reflexioner av skolan förr och nu.
        samarbete mellan hembygdsföre-      Agunnarydskolans elever, samt SPF-gruppen   Seniorerna kan ta del av hur dagens skolbarn
        ning och skola. Så föddes idén att   hoppas vi göra museet till en levande mötes-  utvecklas med modern pedagogik och digital
        delta i utmaningen!                 plats mellan generationer. Rummet kan även   kompettens. Tillsammans dokumenterar och
        Agunnaryds Hembygdsförening (HBF) har   med fördel användas för andra möten och   presenterar vi arbetet i Agunnaryds Allehanda,
        ett skolmuseum i ett mindre rum på andra   som forskarsal. På sikt är förhoppningen att   samt för övriga intresserade.
        våningsplan, vilket inte är tillgängligt för alla.   ungdomar ansluter på ett naturligt sätt och   Vi satsar på hur skolan såg ut under 1930 till
        Inventarierna har skänkts för flera år sedan   genom sin kreativitet utvecklar och förnyar   1950-talet, då barnens mor- och farföräld-
        från några nedlagda skolor i socknen, främst   hembygdsarbetet.          rar var skolbarn och naturligt kan ge barnen
        från Elmtåsa och Tjurkö skola.      För att förena grupperna är tanken att till-  återkoppling.
        Ambitionerna är att göra museet åtkomligt   sammans med barnen på Agunnarydskolan,   Initialt får seniorerna starthjälp av lärare från
        för alla, men då hembygdsgården utgörs av   producera en film som speglar skillnaden   Agunnarydskolan om vad vi kan lära av var-
        ett gammalt allmogehem med äldre bygg-  mellan dagens skola och hur skolan såg ut   andra och hur vi bäst kan besvara barnens frå-
        nadsstil som inte tål miljöpåverkan, planeras   på 1940-talet.           gor och intervjuer.
        i stället att inreda museum i befintlig förråds-  SPF-gruppen påbörjar arbetet med en studie-
                                                                                     Hembygdsföreningen genom Gunvor Karlsson
        Mervärden projektet kan ge Agunnarydskolan


        Projektet  Agunnarydselev-          I projektet inlemmas också en hel del av det centrala innehållet gällande de Samhällsorienterade
        då nu och i framtiden kan ge        ämnena för de tidiga åren såsom;
        Agunnarydskolan flera mervärden.
        Det var vi lärare på skolan eniga om   •   Skildringar av livet förr och nu i barnlitteratur, sånger och filmer, till exempel
        redan efter det första mötet med           skildringar av familjeliv och skola.
        Hembygdsföreningen.                 •      Minnen berättade av människor som lever nu. Hemortens historia.
        Skolans internationella profil har som vision
        ”Vi ska ge våra barn och elever verktyg för   •   Vad närområdets platser, byggnader och vardagliga föremål kan berätta om barns,
        att möta världen”. För att möta världen be-     kvinnors och mäns levnadsvillkor under olika perioder.
        höver man inte bara fötter utan också röt-  •   Kristendomens roll i skolan och på hemorten förr i tiden.
        ter. Genom samverkan med Agunnaryds
        Hembygdsförening och SPF kan vi, som   •   Tidsbegreppen dåtid, nutid och framtid. (Lgr 11)
        Läroplanen för grundskolan (Lgr 11) uttrycker   Elever och lärare kommer också att få en ökad inblick i och kunskap om berättande genom
        det, ge varje elev inblick i närsamhället dess   film och digitala medier.
        arbets-, förenings- och kulturliv. Vi som lärare
        skall, enligt samma styrdokument, medverka   Vi ser fram emot projektet och kommer att förbereda eleverna genom att kartlägga vad de vet
        till att utveckla kontakter med organisationer   om skolan förr samt ta reda på vad de vill lära sig om skolan på 1940-talet. Sedan kan mötena
        och andra som kan berika skolans verksamhet   med då, nu och framtiden starta för tre generationer agunnarydselever.
        och förankra den i det omgivande samhället.                                 Agunnarydskolan genom Anders Johansson















        Agunnaryds Allehanda är en månatlig nyhets- och informationstidning   Vår informella redaktionsgrupp deltar regelbundet med texter   Agunnaryds Allehanda delas ut gratis till alla hushåll i Agunnaryd
        som  är partipolitiskt och religiöst obunden. Den vill återspegla bygdens   och bilder. Många andra bidrar med enskilda artiklar och bilder.  och ekonomin är främst baserad på generösa sponsorbidrag samt
        liv samt stimulera dess utveckling  och syftar till allmän marknadsföring   Föreningarna ansvarar i första hand själva för sin publicering   prenumerationsintäkter.
        samt att öka samhörighetskänslan i Agunnaryd. Utgivningen görs av   genom annonsering av evenemang samt reportage i text och bild.
        en organisation med fördelat ansvar på ideell basis, vilken formellt är   Prenumerera på Agunnaryds Allehanda, 11 nummer för 150 kr/ år.
        underställd Agunnaryds Sockenråd.    Ansvarig utgivare:                  Betala in din prenumerationsavgift på BG: 52 18 - 87 29
                                            Inger Johansson   0372-650 51   inger@agunnaryd.se  IBAN-nr: SE66 8000 0816 9590 4994 1926,  SWIFT-code: SWEDSESS
        Redaktionella bidrag skickas som e-post till:    Redaktionssamordnare och sponsorkontakt:   Lösnummerpris 15 kronor. Tidningar säljs i Lanthandeln.
        redaktion@agunnarydsallehanda.se eller läggs i brevlådan vid affären.  Krister Lindkvist    0372-650 10   krister@agunnaryd.se
        Alla bidrag är välkomna och tas in i mån av utrymme.   Kassör och prenumerationer:  Omslagsbild:    Hannah Jonassens sista dag i lanthandeln.
        Artikelförfattare ansvarar för innehållet i sitt material. Insända artiklar   Inger Johansson     0372-650 51   inger@agunnaryd.se     Foto: Jan Björk
        och bilder kan även komma att publiceras - helt eller delvis - på Agun-  Hembygdsredaktör:
        naryds hemsidor. Debattartikel underskriven med eget namn tas in under   Gunvor Karlsson   0372 133 62   gunvor@agunnaryd.se  Redaktör denna månad:  Jan Björk
        rubriken ”Debatt och Insändare”.    IT / Webb-teknik:
        Senast den  sista dagen i månaden ska material vara inkommet för att komma   Freddy Håkansson  072 3309869   freddy@onlinesupport.nu  Tryck:
        med i nästkommande nummer, som distribueras omkring den 15:e. Månads-  Distribution:
        redaktören har rätt att redigera och rubriksätta texter samt bearbeta foton.  Erik Karlsson   Jan Björk   Eva-Britt Uvebrant
        2
   65   66   67   68   69   70   71   72   73   74   75