Page 48 - AA2007
P. 48
Ansvarslös kundhantering av Telias organisation
”Ert telefel är åtgärdat” säger
teleoperatörens klagomur
2 februari. ”Vi har bara inte
kunnat nå er och meddelat
att det är klart” Kvar i skogen
ligger den i stormen avslitna
telekabeln helt oförändrad
i tre veckor sedan stormen
Per. ”Jaså, är det inte lagat?
Då gör jag en ny felanmälan.”
En ny felanmälan tar 3-5 arbetsdagar att
komma fram i kön. Så nya inkubations-
dagar måste först passera innan man kan
vänta sig att någon tekniker tittar åt de plat-
ser där telekabeln ligger avsliten. Ändå får
man meddelandet från klagomuren ”Tek-
nikerna håller på att jobba med felet”. Alla
som passerar i bil längs vägen och ser de
avslita kabeländarna kan enkelt konstatera
att osanningar sprids i organisationerna.
Givetvis inte av illvilja utan snarare av
brister i den underdimensionerade, dåligt
informerade och uselt ledda serviceorga-
nisationen. Krister Lindkvist är tillsammans med övriga i Angshults by, Agunnaryd luttrad åter utan telefon
Inom kort kommer skogsmaskinerna för att samma fel togs in som nyanmälda fel. Att ett ännu delvis samhällsägt bolag med
arbeta upp den fallna skogen. Om inte förr monopolläge kan tillåtas agera eller snarare
kommer då ytterligare kabelfel att uppstå, Efter stormen Per är ledningen från telesta- låta bli att agera är mig en gåta. Att inte ha
tionen Tjurkö Agunnaryd till abonnenterna
då de nerfallna ledningarna kommer att som sin kärnverksamhet att säkra telefon-
köras över av maskiner. Men vem bryr i Angshult åter avsliten av fallande träd förbindelser för den svenska befolkningen
sig – utöver de telefonlösa abonnenterna? utmed vägen och ingen i teknikerorganisa- utan i stället sätta fokus på att ge sig ut i
tionen synes ha brytt sig. Felanmälningarna
Teleavbrott till Angshults abonnenter sedan som går till operatörernas klagomur är stora världen och tro man kan skära guld
stormen Per upprepar sig. Efter Gudrun meningslösa då man där är tandlös och är ett allvarligt samhällsproblem.
pågick avbrottet först i 38 dygn efter felaktigt informerad. Teliabolaget Skanova Krister Lindkvist Agunnaryd
stormen och sedan 92 dygn under hösten äger ledningsnätet och använder i sin tur
sedan nya fel uppstått på den provisoriskt entreprenörer som serviceorg-anisation.
lagade ledningen. Även vid detta tillfälle Det är omöjligt att direkt nå teknikeror-
trodde serviceorganisationen att felen var ganisationen och få ett sant uttalande eller
åtgärdade, trots att ingen tekniker satt sin en uppfattning av deras arbetsplanering.
fot i närheten. Upprepade anmälningar av
4