Page 48 - AA2007
P. 48

Ansvarslös kundhantering av Telias organisation


        ”Ert telefel är åtgärdat” säger
        teleoperatörens      klagomur
        2  februari.  ”Vi  har  bara  inte
        kunnat   nå  er  och  meddelat
        att det är klart” Kvar i skogen
        ligger den i stormen avslitna
        telekabeln    helt  oförändrad
        i  tre  veckor  sedan  stormen
        Per.  ”Jaså,  är  det  inte  lagat?
        Då gör jag en ny felanmälan.”


        En ny felanmälan tar 3-5 arbetsdagar att
        komma  fram  i  kön.  Så  nya  inkubations-
        dagar måste först passera innan man kan
        vänta sig att någon tekniker tittar åt de plat-
        ser där telekabeln ligger avsliten. Ändå får
        man meddelandet från klagomuren ”Tek-
        nikerna håller på att jobba med felet”. Alla
        som passerar i bil längs vägen och ser de
        avslita kabeländarna kan enkelt konstatera
        att  osanningar  sprids  i  organisationerna.
        Givetvis  inte  av  illvilja  utan  snarare  av
        brister i den underdimensionerade, dåligt
        informerade och uselt ledda serviceorga-
        nisationen.                         Krister Lindkvist är tillsammans med övriga i Angshults by, Agunnaryd luttrad åter utan telefon
        Inom kort kommer skogsmaskinerna för att   samma fel togs in som nyanmälda fel.   Att ett ännu delvis samhällsägt bolag med
        arbeta upp den fallna skogen. Om inte förr                               monopolläge kan tillåtas agera eller snarare
        kommer då ytterligare kabelfel att uppstå,   Efter stormen Per är ledningen från telesta-  låta bli att agera är mig en gåta. Att inte ha
                                            tionen Tjurkö Agunnaryd till abonnenterna
        då  de  nerfallna  ledningarna  kommer  att                              som sin kärnverksamhet att säkra telefon-
        köras  över  av  maskiner.  Men  vem  bryr   i Angshult  åter  avsliten  av  fallande  träd   förbindelser för den svenska befolkningen
        sig – utöver de telefonlösa abonnenterna?  utmed vägen och ingen i teknikerorganisa-  utan i stället sätta fokus på att ge sig ut i
                                            tionen synes ha brytt sig. Felanmälningarna
        Teleavbrott till Angshults abonnenter sedan   som  går  till  operatörernas  klagomur  är   stora världen och tro man kan skära guld
        stormen  Per  upprepar  sig.  Efter  Gudrun   meningslösa  då  man  där  är  tandlös  och   är ett allvarligt samhällsproblem.
        pågick  avbrottet  först  i  38  dygn  efter   felaktigt informerad. Teliabolaget Skanova   Krister Lindkvist Agunnaryd
        stormen och sedan 92 dygn under hösten   äger ledningsnätet och använder i sin tur
        sedan nya fel uppstått på den provisoriskt   entreprenörer  som  serviceorg-anisation.
        lagade ledningen. Även vid detta tillfälle   Det  är  omöjligt  att  direkt  nå  teknikeror-
        trodde serviceorganisationen att felen var   ganisationen och få ett sant uttalande eller
        åtgärdade, trots att ingen tekniker satt sin   en uppfattning av deras arbetsplanering.
        fot i närheten. Upprepade anmälningar av
































        4
   43   44   45   46   47   48   49   50   51   52   53