Page 114 - AA2008
P. 114

Välkommen till Agunnaryd


        Denna  publikation  är  resultatet  av  Agunnaryds bygdetidning          Presentera Agunnaryd
        många  människors  ideella  insatser   Basen  för  vårt  kompetens- och  PR-projekt   Denna  specialutgåva  av  vår  bygdetidning
        för att med stolthet lyfta fram sin bygd   är den månatliga bygdetidning, som ideellt   är  alltså  finansierad  som  slutkläm  inom
        och dess kvaliteter. Här samsas fast-  produceras i Agunnaryd  och som  nu levt i   projektet,  men  baserad  på  en  idé  från  vår
        boende med fritidsfolk med utrymme   tio år.                             sockens genom tiderna främste entreprenör.
        för alla på den kvadratmil, som utgör                                    På  telefon  uttrycker han hur gärna  hustrun
        Agunnaryds  socken.  Tidningen  har  Den har utvecklats från ett enkelt nyhetsblad   Margareta och han själv läser tidningen från
        gjorts möjlig av det stöd till vårt pro-  till  en  diger  tidning  i  fyrfärg,  som  sprids   Agunnaryd, när den dimper ner i brevlådan i
        jekt ”Kompetens för kommunikation”,  gratis till alla Agunnaryds 270 hushåll och   Schweiz, och säger:
        som  vi  fått  genom  Länsstyrelsens  till mer än 400 prenumeranter. Den normala
        landsbygdsprogram   samt  Ljungby  produktionen  är  möjlig  tack  vare  generösa   –Ni  skryter  med  att  tidningen  går ut  i  800
        kommun.                             sponsorer,  som  återfi nns  på  sista  sidan. Vi   exemplar, men den är så bra, så den borde
                                            får ofta uppmuntran av nöjda läsare, vilket   spridas  i  många  tusen  –  åtminstone  någon
                                            stimulerar oss att fortsätta.        gång.
                                            Bredda kompetensen                   –Jamen,  säger  jag,  vi  har  inte  pengar  till
                                            En av redaktionens ambitioner är att bredda   tryckning av fl er.
                                            gruppen av medverkande i tidningen för ökad   –  Men  tryckning  är  billigt,  säger  Ingvar
                                            mångfald. I varje nummer medverkar uppåt   Kamprad.  När  man ökar  upplagan,  betalar
                                            20-talet  personer på  olika sätt.  Men  vi har   man nästan bara för papperet.
                                            plats för fl er att fördela uppgifterna till.
                                                                                 –Jamen,  invänder  jag,  det  är  jättedyrt  att
                                            Ambitionen är att hålla uppe kvaliteten, och   skicka med posten.
                                            projektet ger oss  möjlighet att gradera upp   – Men det är sån’t som ni får ordna, säger
                                            till dagens professionella teknik. Deltagarna   Ingvar…
                                            i utbildningen kommer närmare professionell
                                            trycksaksproduktion – utmärkt för att fortsätta   Och nu har du i din hand denna tidning, som
                                            med Agunnaryds månadstidning och kanske   tryckts i 17 000 exemplar och vill göra Agun-
                                            en väg mot yrkesmässig verksamhet.   naryd rättvisa. De 800 exemplaren sprids som
                                                                                 vanligt. 75 % av upplagan har distribuerats
                                                                                 inbladad  i  Smålänningen.  Resterande  dist-
                                                                                 ribueras på ställen, där vi tror folk läser och
       Den  småländska  stengärdsgården  –  symbol  för                          blir intresserade av att mer lära känna Agun-
       såväl idoghet som framtidstro, långsiktig utveckling,                     naryd – en alldeles ovanlig vanlig socken i
       kvalitet i arbetet och inte minst skönhet.                                södra Småland.
                                                                                 Välkommen!
       Det goda föredömet                                                                Text: Krister Lindkvist, projektledare



        ”Det är bara genomförandet som räk-  Det  här  numret  av  bygdetidningen  med   välkända  kolmileattraktionen  med  många
        nas”. Det uttrycket myntade jag för ett   speciellt fokus på Agunnaryds livskraft och   tusen besökare varje år har satt Agunnaryd
        50-tal år se dan och det har varit min   attraktion är bara ett exempel på den framåt-  på kartan och fyller nu 20 år. Där samlas hela
        egen ledstjärna i alla år.          anda  och  de  aktiviteter,  som  bygdens  folk   bygdens folk och än fl er från annat håll.
                                            visar sig kunna åstadkomma för att skapa och
        Världen  är  full  av  välmenande  pratare  av   underhålla en levande bygd.  Ta  chansen  att  dela  gemenskapen!  Besök
        alla  slag –  alltifrån  mäktiga  organisationer                         Agunnaryds KOLMILA 2008 med festvecka
        till välbetalda konsulter. Men till slut är det   Rikt föreningsliv med många aktiviteter och   23 till 27 juli!
        de många människorna som får betala räk-  de mångas arbete för bygdens utveckling läser
        ningen. Jag känner stor stolthet över att min   du om också i detta nummer. Du som tror på
        gamla kära hemby Agunnaryd satt genom-  en levande landsbygd fi nner i Agunnaryd och
        förandet i centrum och visar världen vad dess   i denna tidning exempel och goda föredömen.
        650 entusiastiska och kompetenta invånare   Den över hela Småland och långt där utanför
        tillsammans kan åstadkomma.                                                                   Ingvar Kamprad


        Agunnaryds Allehanda är en månatlig nyhets- och informationstidning som   Ansvarig utgivare: Willy Uvebrant tel: 0372-611 27  Rotegruppen:  Distribution:
        återspeglar bygdens liv och utveckling, och syftar till att öka samhörighets-  Redaktionssamordnare: Tommy Andersson tel: 0372-611 76  Gunvor Karlsson  Erik Karlsson
        känslan i Agunnaryd. Utgivningen görs av en organisation med fördelat   Kassör: Inger Johansson tel: 0372-650 51  Inger Johansson  Willy Uvebrant
        ansvar på ideell basis. Agunnaryds Allehanda delas ut gratis till alla hushåll   Controller: Krister Lindkvist  Gunnel Nilsson  Niclas Jönsson
        i Agunnaryd och ekonomin är främst baserad på sponsorbidrag.  Sponsorkontakt: Krister Lindkvist tel:0372-650 10  Eva Nilsson
        Prenumerera på Agunnaryds Allehanda, Du får 11 nummer för 150 kr/ år.  Annonser: Tommy Andersson tel: 0372-611 76
        Betala in din prenumerationsavgift på BG: 52 18-87 29  Prenumerationer: Inger Johansson tel: 0372-650 51
        IBAN-nr: 058 0000 81695 993 610 4760
        SWIFT-code: SWEDSESS                                                     Tryck:
        Lösnummerpris 15 kronor             Kontakt:
        Bidrag kan läggas i redaktionens brevlåda vid lanthandeln eller till:   Inger Johansson tel: 0372-650 51
        Tommy Andersson Bokvägen 13. 34177 Agunnaryd  Erik Nilsson tel: 0372-610 30
        E-post: agunnarydsallehanda@agunnaryd.se  Gunvor Karlsson tel: 0372-133 62  Omslagsbild:
        Redaktionen ansvarar inte för att inlämnat material returneras. Det som   Jonas Svensson tel: 0372-611 63
        önskas åter hämtas inom en månad efter utgivning hos Tommy Andersson.   Birgitta Lindkvist tel: 0372-650 10
        Senast den 30:e varje månad ska material vara inkommet för att komma med
        2
        i nästkommande nummer.
   109   110   111   112   113   114   115   116   117   118   119