Page 57 - AA2009
P. 57
VAD SKA DET BLI AV UNGDOMEN? vore att ur Församlingens gemenskap och hjälp han kan och bör lämna. Nu följer en fyra flickor och en pojke, som ”oäkta barn
förmåner uteslutas vilket och en av rådets
hos sina mödrar”. Mödrarna arbetade alltså
liderlig kvinna ohejdat sina köttsliga lustar,
SOCKENSTÄMMAN FÖRR – OCH NU ledamöter påyrkade. Men då han betygade och kastar barnen på församlingen. Något bör som pigor hos ståndspersoner och allmoge
ånger över sitt förargliga uppförande och
och hade barnen med sig, och dessa barn lär
väl göras för att hämma detta sedesfördärv,
Sockenstämman i Agunnaryd den 10 juli Lekstugor och lägerställen möjligt voro, hämma detta onda och stadgar avgav löfte att hädanefter taga sig tillvara som här beklagligen mer och mer tilltager inte ha legat det allmänna till last. Förutom
1853 inleds med dessa ord: Agunnaryd år 1850 är en socken med få ett vite av 10 Rdlr Banco för en var som upp- för dylika förargelseväckande och skadliga församlingen gilla i alla denna åsikt förutsatt dessa ogifta mödrar fanns det 27 ogifta möd-
företag, meddelandes honom tillgift och
”Varje vän av ordning, sedlighet överhetspersoner närvarande i det dagliga låter sitt hus för en lekstuga – en var äger så förlåtelse med tillägg, att om han eller andra likväl att något kan av lägersmannen väntas rar som levde för sig själva och av sitt eget
arbete. De hade tillsammans 28 barn.
i detta som förut nämnde fall, anmälan göra
och utkrävas.
och samhällslugn, och fortsätter, livet. Ett homogent samhälle med män- hos kronofogden som målet beivrar. hädanefter låter sig komma till last ett dylikt
har länge med oro och bekym- niskor som uteslutande får sin försörjning oskick, som det här omrörs, vilka Kyrkorådet Man oroar sig över sedesfördärvet och den Troligtvis var rädslan för sedeslösheten och
mer sett och funnit, huru ungdo- av slitet med jorden, djuren och skogen. I boken med sockenstämmoprotokoll finns mot sådana använda till dem tillkommande bild som målas upp av liderliga kvinnor de liderliga kvinnorna betydligt större än de
mar, barn och tjänare, nattetiden Tabellverket var dåtidens motsvarighet till också anteckningar från kyrkorådet. Den 3 stränghet. Detta protokoll borde till yttermera som ohejdat följer sina köttsliga lustar är faktiska problem oäkta barn utgjorde.
vandra omkring från gård till gård, Statistiska Centralbyrån och deras kolumner juni 1860 visar ett sådant att ungdomen, tack visso från Predikstolen uppläsas. ju ganska speciell men man ogillar också
från hus till hus, störa husfrid och för bruks- och fabriksarbetare gapar förstås och lov, inte låtit sig disciplineras: att män försöker smita ifrån sitt ansvar för
nattaro samt våldföra äganderät- tomma i Agunnaryd och så naturligtvis också Under sistlidna julotta hade en stor del av Salomon faller till föga och ber om ursäkt, barnet. Åsikten kan synas modern men är i Sockenstämman försvinner –
ten, om ej genom stöld, dock kolumnerna över ”utländningar” och ”mosa- ungdomen på lättsinnigt sätt med stoj och det är också viktigt för kyrkoorådet att alla, själva verket en rest av en mycket gammal och kommer igen
på månghanda sätt [genom] iska trosbekännare”. Befolkningen på 1703 skämt tillbringat tiden uti sockenstugan framför allt Salomons vänner skall få reda på uppfattning om att män har ansvar för de barn
nedtrampning av säd och gräs, personer var ganska ung, drygt hälften av alla att han har kapitulerat inför överheten. de sätter till världen och för den kvinna de rått Sockenstämman omvandlades 1862 till kom-
fruktplundring och fördärvande, i socknen var under 25 år med barn. Dessa uppfattningar försvagades munalstämma. Förvandlingen innebar fram-
grindar och lejers öppnande eller men ungdom var, liksom alltmer under 1800-talet men länge betonade förallt att kopplingen till kyrkan försvagades.
nedläggande m.m.” nu, inte direkt knutet till man mannens ansvar och även om han inte Prästen var inte längre den självklara ordfö-
biologisk ålder, utan till ens gifte sig med kvinnan erkände han i vart fall randen utan valdes istället bland bönderna.
Dessa vänner av ordning, sedlighet och position i samhället. Vuxen barnet som sitt. Ett hundra år senare försvinner också Agun-
samhällslugn vilka var de? blev man egentligen först naryds kommunalstämma då Agunnaryd
med att man tog över som De flesta kvinnor i tabellverkets kolumner först bildar en ny kommun med Ryssby och
ledare av ett hushåll. syns som hustrur till sina män men man är sedan blir en del av storkommunen Ljungby.
Sockenstämman: ekonomi, medveten om att kvinnor både som gifta kan Vid kommunsammanslagningarna kände sig
demokrati och kontroll Protokollet i inledningen driva en egen näring och som ogifta vara i många överkörda och bortglömda, utan en
beskrev hur ungdomen är
tjänst. Några kvinnliga näringsidkare hade
röst som kunde nå fram till kommunhuset i
Sockenstämman har sitt ursprung i med- ute om nätterna, de till och vi inte i Agunnaryd men i ståndspersonernas tätorten. Det var bland annat på grund av den
eltidens dunkel då man var tvungen att med sover ute, liksom dju- hushåll tjänade 34 kammarjungfrur och pigor frustrationen som sockenstämman återupp-
skapa en organisation för att bevara och ren och riskerar sitt namn och i allmogens tjänst var så många som 202 stod på 1980-talet.
skydda de rikedomar man smyckade sin och rykte, redogörelsen kvinnor som var över 15 år. Man fick tidigt
kyrka med. På 1600-talet hade sockenstäm- fortsätter: börja arbeta, det visar sig i siffrorna att 20 Sockenstämman har fått förändrade upp-
man fortfarande ekonomiska frågor på sin flickor mellan 10-15 år var i ståndspersoners gifter, men en del är sig likt. Liksom under
dagordning men blev alltmer ett organ som Från sina så valda högst tjänst och hos bönderna tjänade 58 pigor i 1800-talet fungerar sockenstämman som en
kontrollerade ordningen i socknen och som otjänliga lägerställen, göra åldern mellan 10-15 år. länk mellan lokalsamhället och det regionala
kunde utdöma kyrkotukt. Under 1700-talet de nu sina nattvandringar styret även om rollen kanske nu mer är den
fick sockenstämman en roll i att sköta det sig till vanära, andra till Alla dessa vuxna ogifta kvinnor, som man som lobbygrupp för den egna orten än som
så sakteliga framväxande skol- och fattig- skada. När nu råd och fruktade sprang ute om nätterna, gick på en reell maktinstans. En annan likhet är den
vårdsväsendet. Dessa områden hade man varningar av rättsinniga lekstugor och kanske till och med missade funktion sockenstämman har inom socknen
också under 1800-talet hand om, och hade föräldrar, vältänkande hus- firandet av Jesusbarnets födelse för en fest i som skapare av gemenskap och upprätthål-
då omfattande lokal självstyrelse samtidigt bönder, redlige målsmän, sockenstugan, vilket reellt problem utgjorde lare av gemensamma värderingar. Vi behöver
som stämman fungerade som en kanal för varit fåfänga nödgas man de för socknens styrelse? Kort sagt: skaffade både det ena och det andra. Vi får bara vara
centralmakten. stadga ett vite av 3 r 16 – Ungdomar på glid vid dansbanan i Holmen? de sig oäktingar? Av alla kvinnor som tjänade försiktiga så att vi inte låter vår rättmätiga oro
banco, för varje barn och
piga var det fem som hade fått ett barn utanför
Sockenstämman var ett ganska demokratiskt tjänstehjon, som nattetid finnes ute vand- och fattighus, istället för att med den övriga äktenskapet och sedan inte gift sig. (Om vi över störd husfrid och nattaro sätta stopp för
livets lekstugor.
forum för gemensamma angelägenheter även rande, utom att kunna uppgiva och styrka, församlingen i Templet tillbedja och fira utgår ifrån att ingen kvinna hade fler än ett
om ”demokratin” var för en grupp utvalda, att han är i rätta ärenden statt. För böterna vår dyra Frälsares födelsehögtid. Flere utav Oäktingarna oäkta barn.) Tabellverket listade fem barn, Malin Lennartsson
det var ju endast män än som ägde jord eller ansvarar husbonden som den av lönen av- deltagarna hade kort därefter hos Pastor I det förra protokollet om ungdomens natt-
hade en viss förmögenhet som hade plats på drager, föräldrar för dem till vilka deras barn emottagit enskilda föreställningar, varefter spring var det förstås inte bara allmän oord-
sockenstämman. Dessa män kunde också bliva förfallna. de erkänt och avbedit sin förseelse, men ning man fruktade, förlorad nattsömn och
kontrollera de andra sockenborna. I protokol- drängen Salomon Jönsson i Grythult Sto- nedtrampade åkrar. Man talade om följderna
let skriver man vidare: Sockenstämman fungerar alltså här som en regård hade icke kunnat förmås att sig hos
rättslig instans med makt att utdöma böter. Pastor inställa, vadan han nu var lagligen som visa sig för allas ögon. Om otukt, blygsel
”Mången har med nit och ansvar varnat Ordningen i bygden är deras ansvar och de kallad och allvarligen förelagd att sig inför och ånger. En av de rädslor som diskuteras
härföre och sökt hämma detta oskick men tar sin plikt på högsta allvar. Det visar man Kyrkorådet infinna. här är rädslan för att det skall födas oäkta barn
ej sällan förgäves. Drängar, pigor, och hem- med all önskvärd tydlighet i protokollets det vill säga barn födda utanför äktenskapet.
mavarande barn hava, åtminstone en stor del, avslutande fördömande av de så kallade Istället för att gå i julottan har alltså Agun- Vid en sockenstämma den 30 november
den oseden att [de] ligga ute om nätterna, lekstugorna. narydsungdomen festat i sockenstuga och 1856 diskuterar man hur de oäkta barnen
därmed nedsätta sig till likhet med de oskä- fattighus. Det är inte utan att man kan förstå skall försörjas:
liga djuren, förlora ett gott namn och rykte, Den största sedeslöshet[en] råder dock på lite av upprördheten. En av ungdomarna, ”Oäkta barn hava hittills fått understöd
bättre än guld.” de så kallade lekstugorna, där förövas dans, Salomon Jönsson har dessutom styvnackat
synd, fylleri, slagsmål, otukt och lättfärdighet nog inte heller bett om ursäkt. av fattigmedlen, och böra även framledes
Det är socknens etablerade människor, för- av alla slag. Ungdomen vill vara glad som Han blev nu inställd. Efter stränga påmin- under vissa villkor få det. Men ordföranden
äldrar och husbönder till dessa ungdomar, det heter, roa sig, men hurudana nöjen vän- nelser erkände han, att han deltagit uti föreslår, att icke hädanefter må fattighjälp
som bekymrar sig över det tilltagande sedes- tas där? Vad skänka det? Blygd och ånger, ifrågavarande ofog och att han därmed erhålla förrän modren, i laga ordning sökt
fördärvet. Det är inte utan att en känsla av att följderna visa sig för allas ögon. Man vill om åstadkommit stor förargelse hos alla rättsin- lägersmannen, till utrönande av den foster-
inget är nytt under solen inställer sig. niga inom Församlingen, så att han värd
12 13