Page 57 - AA2009
P. 57

VAD SKA DET BLI AV UNGDOMEN?   vore att ur Församlingens gemenskap och   hjälp han kan och bör lämna. Nu följer en   fyra flickor och en pojke, som ”oäkta barn
       förmåner uteslutas vilket och en av rådets
                                                                                hos sina mödrar”. Mödrarna arbetade alltså
                                           liderlig kvinna ohejdat sina köttsliga lustar,
 SOCKENSTÄMMAN FÖRR – OCH NU  ledamöter påyrkade. Men då han betygade   och kastar barnen på församlingen. Något bör   som pigor hos ståndspersoner och allmoge
       ånger över sitt förargliga uppförande och
                                                                                och hade barnen med sig, och dessa barn lär
                                           väl göras för att hämma detta sedesfördärv,
 Sockenstämman  i Agunnaryd den 10 juli   Lekstugor och lägerställen  möjligt voro, hämma detta onda och stadgar   avgav löfte att hädanefter taga sig tillvara   som här beklagligen mer och mer tilltager   inte ha legat det allmänna till last. Förutom
 1853 inleds med dessa ord:  Agunnaryd år 1850 är en socken med få   ett vite av 10 Rdlr Banco för en var som upp-  för dylika förargelseväckande och skadliga   församlingen gilla i alla denna åsikt förutsatt   dessa ogifta mödrar fanns det 27 ogifta möd-
       företag, meddelandes honom tillgift och
  ”Varje vän av ordning, sedlighet   överhetspersoner närvarande i det dagliga   låter sitt hus för en lekstuga – en var äger så   förlåtelse med tillägg, att om han eller andra   likväl att något kan av lägersmannen väntas   rar som levde för sig själva och av sitt eget
                                                                                arbete. De hade tillsammans 28 barn.
 i detta som förut nämnde fall, anmälan göra
                                           och utkrävas.
 och samhällslugn, och fortsätter,   livet. Ett homogent samhälle med män-  hos kronofogden som målet beivrar.  hädanefter låter sig komma till last ett dylikt
 har länge med oro och bekym-  niskor som uteslutande får sin försörjning   oskick, som det här omrörs, vilka Kyrkorådet   Man oroar sig över sedesfördärvet och den    Troligtvis var rädslan för sedeslösheten och
 mer sett och funnit, huru ungdo-  av slitet med jorden, djuren och skogen.   I boken med sockenstämmoprotokoll finns   mot sådana använda till dem tillkommande   bild som målas upp av liderliga kvinnor   de liderliga kvinnorna betydligt större än de
 mar, barn och tjänare, nattetiden   Tabellverket var dåtidens motsvarighet till   också anteckningar från kyrkorådet. Den 3   stränghet. Detta protokoll borde till yttermera   som ohejdat följer sina köttsliga lustar är   faktiska problem oäkta barn utgjorde.
 vandra omkring från gård till gård,   Statistiska Centralbyrån och deras kolumner   juni 1860 visar ett sådant att ungdomen, tack   visso från Predikstolen uppläsas.  ju ganska speciell men man ogillar också
 från hus till hus, störa husfrid och   för bruks- och fabriksarbetare gapar förstås   och lov, inte låtit sig disciplineras:  att män försöker smita ifrån sitt ansvar för
 nattaro samt våldföra äganderät-  tomma i Agunnaryd och så naturligtvis också   Under sistlidna julotta hade en stor del av   Salomon faller till föga och ber om ursäkt,   barnet. Åsikten kan synas modern men är i   Sockenstämman försvinner –
 ten,  om  ej  genom  stöld,  dock   kolumnerna över ”utländningar” och ”mosa-  ungdomen på lättsinnigt sätt med stoj och   det är också viktigt för kyrkoorådet att alla,   själva verket en rest av en mycket gammal   och kommer igen
 på  månghanda  sätt  [genom]   iska trosbekännare”. Befolkningen på 1703   skämt tillbringat tiden uti sockenstugan   framför allt Salomons vänner skall få reda på   uppfattning om att män har ansvar för de barn
 nedtrampning av säd och gräs,   personer var ganska ung, drygt hälften av alla   att han har kapitulerat inför överheten.   de sätter till världen och för den kvinna de rått   Sockenstämman omvandlades 1862 till kom-
 fruktplundring och fördärvande,   i socknen var under 25 år   med barn. Dessa uppfattningar försvagades   munalstämma. Förvandlingen innebar fram-
 grindar och lejers öppnande eller   men ungdom var, liksom   alltmer under 1800-talet men länge betonade   förallt att kopplingen till kyrkan försvagades.
 nedläggande m.m.”   nu, inte direkt knutet till   man mannens ansvar och även om han inte   Prästen var inte längre den självklara ordfö-
 biologisk ålder, utan till ens            gifte sig med kvinnan erkände han i vart fall   randen utan valdes istället bland bönderna.
 Dessa vänner av ordning, sedlighet och   position i samhället. Vuxen   barnet som sitt.   Ett hundra år senare försvinner också Agun-
 samhällslugn vilka var de?  blev man egentligen först                          naryds kommunalstämma då Agunnaryd
 med att man tog över som                  De flesta kvinnor i tabellverkets kolumner   först bildar en ny kommun med Ryssby och
 ledare av ett hushåll.                    syns som hustrur till sina män men man är   sedan blir en del av storkommunen Ljungby.
 Sockenstämman: ekonomi,                   medveten om att kvinnor både som gifta kan   Vid kommunsammanslagningarna kände sig
 demokrati och kontroll   Protokollet i inledningen   driva en egen näring och som ogifta vara i   många överkörda och bortglömda, utan en
 beskrev hur ungdomen är
                                           tjänst. Några kvinnliga näringsidkare hade
                                                                                röst som kunde nå fram till kommunhuset i
 Sockenstämman har sitt ursprung i med-  ute om nätterna, de till och   vi inte i Agunnaryd men i ståndspersonernas   tätorten. Det var bland annat på grund av den
 eltidens dunkel då man var tvungen att   med sover ute, liksom dju-  hushåll tjänade 34 kammarjungfrur och pigor   frustrationen som sockenstämman återupp-
 skapa en organisation för att bevara och   ren och riskerar sitt namn   och i allmogens tjänst var så många som 202   stod på 1980-talet.
 skydda de rikedomar man smyckade sin   och rykte, redogörelsen   kvinnor som var över 15 år. Man fick tidigt
 kyrka med. På 1600-talet hade sockenstäm-  fortsätter:  börja arbeta, det visar sig i siffrorna att 20   Sockenstämman har fått förändrade upp-
 man fortfarande ekonomiska frågor på sin   flickor mellan 10-15 år var i ståndspersoners   gifter, men en del är sig likt. Liksom under
 dagordning men blev alltmer ett organ som   Från sina så valda högst   tjänst och hos bönderna tjänade 58 pigor  i   1800-talet fungerar sockenstämman som en
 kontrollerade ordningen i socknen och som   otjänliga lägerställen, göra   åldern mellan 10-15 år.   länk mellan lokalsamhället och det regionala
 kunde utdöma kyrkotukt. Under 1700-talet   de nu sina nattvandringar           styret även om rollen kanske nu mer är den
 fick sockenstämman en roll i att sköta det   sig till vanära, andra till   Alla dessa vuxna ogifta kvinnor, som man   som lobbygrupp för den egna orten än som
 så sakteliga framväxande skol- och fattig-  skada.  När  nu  råd  och   fruktade sprang ute om nätterna, gick på   en reell maktinstans. En annan likhet är den
 vårdsväsendet. Dessa områden hade man   varningar av rättsinniga   lekstugor och kanske till och med missade   funktion sockenstämman har inom socknen
 också under 1800-talet hand om, och hade   föräldrar, vältänkande hus-  firandet av Jesusbarnets födelse för en fest i   som skapare av gemenskap och upprätthål-
 då omfattande lokal självstyrelse samtidigt   bönder, redlige målsmän,   sockenstugan, vilket reellt problem utgjorde   lare av gemensamma värderingar. Vi behöver
 som stämman fungerade som en kanal för   varit fåfänga nödgas man   de för socknens styrelse? Kort sagt: skaffade   både det ena och det andra. Vi får bara vara
 centralmakten.   stadga ett vite av 3 r 16 –   Ungdomar på glid vid dansbanan i Holmen?  de sig oäktingar? Av alla kvinnor som tjänade   försiktiga så att vi inte låter vår rättmätiga oro
 banco, för varje barn och
                                           piga var det fem som hade fått ett barn utanför
 Sockenstämman var ett ganska demokratiskt   tjänstehjon, som nattetid finnes ute vand-  och fattighus, istället för att med den övriga   äktenskapet och sedan inte gift sig. (Om vi   över störd husfrid och nattaro sätta stopp för
                                                                                livets lekstugor.
 forum för gemensamma angelägenheter även   rande, utom att kunna uppgiva och styrka,   församlingen i Templet tillbedja och fira   utgår ifrån att ingen kvinna hade fler än ett
 om ”demokratin” var för en grupp utvalda,   att han är i rätta ärenden statt. För böterna   vår dyra Frälsares födelsehögtid. Flere utav   Oäktingarna  oäkta barn.) Tabellverket listade fem barn,   Malin Lennartsson
 det var ju endast män än som ägde jord eller   ansvarar husbonden som den av lönen av-  deltagarna hade kort därefter hos Pastor   I det förra protokollet om ungdomens natt-
 hade en viss förmögenhet som hade plats på   drager, föräldrar för dem till vilka deras barn   emottagit enskilda föreställningar, varefter   spring var det förstås inte bara allmän oord-
 sockenstämman. Dessa män kunde också   bliva förfallna.  de erkänt och avbedit sin förseelse, men   ning man fruktade, förlorad nattsömn och
 kontrollera de andra sockenborna. I protokol-  drängen Salomon Jönsson i Grythult Sto-  nedtrampade åkrar. Man talade om följderna
 let skriver man vidare:  Sockenstämman fungerar alltså här som en   regård hade icke kunnat förmås att sig hos
 rättslig instans med makt att utdöma böter.   Pastor inställa, vadan han nu var lagligen   som visa sig för allas ögon. Om otukt, blygsel
 ”Mången har med nit och ansvar varnat   Ordningen i bygden är deras ansvar och de   kallad och allvarligen förelagd att sig inför   och ånger. En av de rädslor som diskuteras
 härföre och sökt hämma detta oskick men   tar sin plikt på högsta allvar. Det visar man   Kyrkorådet infinna.   här är rädslan för att det skall födas oäkta barn
 ej sällan förgäves. Drängar, pigor, och hem-  med all önskvärd tydlighet i protokollets   det vill säga barn födda utanför äktenskapet.
 mavarande barn hava, åtminstone en stor del,   avslutande fördömande av de så kallade   Istället för att gå i julottan har alltså Agun-  Vid en sockenstämma den 30 november
 den oseden att [de] ligga ute om nätterna,   lekstugorna.  narydsungdomen festat i sockenstuga och   1856 diskuterar man hur de oäkta barnen
 därmed nedsätta sig till likhet med de oskä-  fattighus. Det är inte utan att man kan förstå   skall försörjas:
 liga djuren, förlora ett gott namn och rykte,   Den största sedeslöshet[en] råder dock på   lite av upprördheten. En av ungdomarna,   ”Oäkta barn hava hittills fått understöd
 bättre än guld.”  de så kallade lekstugorna, där förövas dans,   Salomon Jönsson har dessutom styvnackat
 synd, fylleri, slagsmål, otukt och lättfärdighet   nog inte heller bett om ursäkt.   av fattigmedlen, och böra även framledes
 Det är socknens etablerade människor, för-  av alla slag. Ungdomen vill vara glad som   Han blev nu inställd. Efter stränga påmin-  under vissa villkor få det. Men ordföranden
 äldrar och husbönder till dessa ungdomar,   det heter, roa sig, men hurudana nöjen vän-  nelser erkände han, att han deltagit uti   föreslår, att icke hädanefter må fattighjälp
 som bekymrar sig över det tilltagande sedes-  tas där? Vad skänka det? Blygd och ånger,   ifrågavarande ofog och att han därmed   erhålla förrän modren, i laga ordning sökt
 fördärvet. Det är inte utan att en känsla av att   följderna visa sig för allas ögon. Man vill om   åstadkommit stor förargelse hos alla rättsin-  lägersmannen, till utrönande av den foster-
 inget är nytt under solen inställer sig.   niga inom Församlingen, så att han värd


 12                                                                                                            13
   52   53   54   55   56   57   58   59   60   61   62