Page 24 - AA2010
P. 24
Lägerskola för år 4-6 i Finnstugan Måltider
Efter några timmar av skidor och skridskoåk-
Torsdagen till fredagen i vecka två ning fick vi fika; frukt, yoghurt, macka och
genomförde år 4-6 ett dygns läger- saft. På kvällen fick vi korv med bröd. Sen
skola i Finnstugan, som ligger vid på morgonen åt vi frukost.
Bräkentorpssjön. Målet med läger- För en del blev frukosten lite sen eftersom att
skolan var att främja samarbete de var ute och åkte skidor/skridskor.
och stärka gruppgemenskapen i
klassen. Vi hade verkligen tur med Till lunch fick vi minestronesoppa och smör-
vädret! Finnstugan bjöd på väl- gås. De flesta uppskattade maten.
preparerade skidspår och sjöns is Av: Ellen Johansson
var tjock. Barnen fick fantastiska Mikaela Danielsson
möjligheter att prova på skidåkning Jinne Van Der Linden
och att förbättra sin skridskoåkning. Sophie Vigren
Mellan dessa vinteraktiviteter bjöds
ett späckat program. Väl hemma så
har eleverna fått beskriva sina läger- Filmvisningen
upplevelser och ett urval av dessa
finner ni nedan. Klockan 18.45 på kvällen började vi se på fil-
men ”Som om jag inte fanns”. Den handlade
om Elina, en tjej på tio år som hade förlorat
sin pappa. Hon hade haft lungsot en längre
Tjejernas rum tid men så fort hon blev frisk gick hon till
Finnstugan består av tre våningar, en källare en mosse där hon trodde att hennes pappas
med två omklädningsrum, ett till tjejerna och ande bodde. När hon kom till skolan fick
ett till killarna. hon en jättesträng lärarinna som försökte
tvinga henne och dom andra finska barnen Skidåkning
Mellan våningen hade ett kök, en toalett, ett att prata svenska. Pinnbrödsbak vid
allrum med matbord, en tv, två soffor och Sen kom killarna och ville ha den banan men Det var jätteroligt att åka skidor runt Finnstu-
ett konferensrum där killarna sov. På översta På natten knarrade det väldigt mycket de fick inte men de gick in på den och började I filmen pratade dom svensk-finska så man gan för det var mycket snö i skidspåret och Finnstugan
våningen fanns ett stort rum där tjejerna sov. från luftmadrasserna. När vi vaknade så åka ändå. Så till sist stack tjejerna från banan förstod inte allt prat och dom översatte inte det var också många backar.
hörde ljud från killarna som skulle ut och
finskan och det var inte så bra. Stämningen
När vi kom upp och skulle lämna packningen åka skridskor. och åkte till den andra banan. Men fram mot under filmen var ganska lugn men med en Sebastian, Isak, Jakob M och jag åkte skidor På förmiddagen, andra dagen då barnen var
kvällen gjorde Samuel, Arvid, Oskar, Jacob
så var det väldigt kallt. Det fanns bara ett B och Sebbe en ny bana som var större och del knaster från påsar. Så här SA eleverna nästan hela tiden. De flesta åkte skridskor. vid Finnstugan, så var det dags för pinnbröds-
element och det funkade inte. Vi var väldigt trötta när vi skulle äta frukost bättre än de andra banorna tillsammans. att dom tyckte filmen var. Det var många som inte hade åkt skidor bak. Degen hade gjorts av Jasmine Johansson
vid ca. halv åtta. Vi hade väldigt stökigt bland innan. Vi tyckte det var jätteroligt. och innan barnen ropades in hade Anders
Eva, vår lärare och Lotta, Filips mamma sov våra saker, men det gick fort när vi skulle Det fanns många gångar på banan som man Dåligt sa fem elever. letat upp många pinnar inför det.
med tjejerna. Vi var tio st. tjejer som sov där. plocka ihop. kunde åka i. De åkte och fixade banan ända Sådär sa fyra elever. Av: Norbert Nagy
Eva hade lagt ut lappar med våra namn på, till klockan 21.30. Då gick de in för att sova. Bra sa två elever. Pinnbrödsbaket gick till så här:
så vi skulle veta var vi skulle sova. Av: Vilma Hörberg Klockan 6.30 åkte de ut till skridskobanan Man fick ta en av Anders pinnar och en
& Lisa Lindahl och åkte vidare. Sen kom tjejerna och skulle
Sen när vi fick göra vad vi ville så körde ta över banan men killarna hade jobbat så hårt Vissas åsikter kan ha varit inkorrekta för det klump med deg. Sen rullade man degen till
tjejerna charader. När vi skulle sova så var Skridskoåkning så de förklarade att tjejerna fick alla andra var djup koncentration under filmen. Efter en liten orm, och sen virade man den runt
det fortfarande väldigt kallt. Eva läste en bok banor. Så alla blev nöjda och glada. De flesta filmen hade vi diskussion om den och sen pinnen som en spiral. Efter att vi hade hållit
för oss som hette ”Sommarflickan”. När killarna hade tagit på sig skridskorna åkte hoppade över Pinnbrödsbaket, för att det var bytte vi aktivitet. degen över elden i ca 4 min. så hade den jäst
ihop, bakats och man kunde dra bort brödet
Man fick läsa själv om man ville när Eva de ut och gjorde en bana. Sen kom tjejerna så kul att åka skridskor. Av: Sebastian Johansson från pinnen Sedan fick man fylla bröden med
och började fråga om skyfflarna för de ville
hade läst klart. Det var många som tyckte att göra en egen bana. Efter 10 min var killarna Av: Oskar Önnerby och Arvid Granrot smör, socker och kanel om man ville. Fikat
det var kallt och kröp ihop i sina sovsäckar. klara och gav tjejerna skyfflarna. När tjejerna njöts med god aptit.
var klara hade killarna börjat spela hockey. Samarbetsövningar Av Isak Johansson och Jakob Möllerström.
Vi gjorde två samarbetsövningar på eftermid-
dagen med Jennie Nilsson som är fältkurator. Lägerskolan- en
Den första var ”kortleken”. Alla satt i en ring stärkande gruppaktivitet
på stolar. Man fick ett kort var att hålla reda Stämningen i klassen var bra under hela
på. Om man var klöver, hjärter, ruter eller lägerskolan. Detta märks på elevernas utvär-
spader. Jennie drog ett kort och när hon sa deringar som var mycket positiva, även om
t.ex spader så fick alla som hade spader flytta en del av dem haft svårt för att sova p.g.a.
ett steg till vänster. knarrande madrasser eller snarkande lärare.
Den som kom först tillbaka till sin stol vann. Vi vill passa på att tacka alla stöttande för-
Den andra samarbetsövningen var enligt äldrar som skjutsade, lagade mat, sov över
Jennie den svåraste hon hade. Det innebär och städade. Dessutom fick vi hjälp av en
att några pers. stod på ett lakan och försökte stab med arbetskamrater på skolan. Vi tror
vända det upp och ner utan att lämna lakanet. och hoppas att vi kommer att ha stor nytta
Alla tre lag klarade övningen. av denna gruppstärkande aktivitet under den
kommande terminen.
Eva Axelsson och Anders Johansson,
Agunnarydskolan
4 5