Page 26 - AA2012
P. 26

Besöksmål i Agunnaryds Pärlbank




        In i januari kom det ett brev från   En bekant kom hem från en klassig semes-  Men vi skall inte glömma bort resurser hos
        Banken med årsbesked  till vårt     terresa, men talade inte om den berömda se-  minnesgoda agunnarydsbor i övrigt.
        LEDER-projekt. Det var adresserat   värdheten utan om frukostbullarna på det lilla   Naturvärden,  landskapskultur  och  djurliv
        Agunnaryds Attraktiva Pärlbank. Ja,   härbärget och den personliga servicen där.   Vi bor  mitt  i  den småländska naturen med
        ja banker, tänkte jag: Har de inget   Vi vill också gärna förstå bakgrund med för-  vildmark såväl som fl erhundraåriga kultur-
        annat i huvudet?
                                            hållanden, som gjort att det har blivit vad det   miljöer  formad av arbetsvilliga jordbrukar-
        Men sen kom jag på: Vad fantastiskt   blivit. Därför är berättandet en riktigt viktig   händer.  Detta  fångar  kanske  alltför  sällan
        rätt det råkande bli!               ingrediens,  som  på  senare  tid  med  all  rätt   vårt intresse.
                                            fått en framskjuten plats vid såväl personliga
        Vårt  aktuella  stora  LEADER-projekt,  som   möten som i besöksnäringen. Vi tillhör det   Men vem blir inte hänförd över en vild helblå
        syftar  till  att  stimulera  bygdeliv  med  in-  område,som i sammanhanget kallas Sagobyg-  blåsippsbacke? Vem  kan  annat  än beundra
        riktning  på  ökade  turistintäkter,  heter  ju   den. Berättartraditionen hålls inte bara vid liv,   ett vällagt stengärde? Får man sedan veta att
        Agunnaryds Attraktiva  Pärlband  utifrån   utan utvecklas såväl här som på andra håll.   det kan vara lika djupt under mark som det
        tankengången om våra fi na leder på vatten                                är högt över, kan detta bli årets upplevelse
        och byavägar och alla pärlor man kan hitta                               för en besökare.
        utefter dessa. Det är kanske lite långsökt även
        för andra än bankfolk.                                                         Aktiva upplevelser
                                                                                          Den moderna människan ligger
        Men Pärlbanken då?                                                                  inte  gärna  i  hängmattan
        Inom projektet har vi planerat för                                                   hela  semestern  utan  vill
        att samla alla intressanta inspire-                                                   ha  nya  gärna  spännande
        rande  stimulerande  uppiggande                                                        upplevelser.  Dessa  nås
        företeelser  och platser.  Utforma                                                     över våra vägar på vatten
        presentationer till en katalog som                                                    och  land:  Med  kanot,  till
        görs tillgänglig i former för att nås                                                fots  med  cykel  eller  bil
        av en bred lokal, regional, nationell                                               kompletterad med fördjupade
        och givetvis internationell publik.                                             upplevelser vid våra rastplatser.
        Alltså bilda: just en PÄRLBANK.                                              Inventering och beskrivning av besöks-
        Pärlorna  glittrar  i  solen,  blänker                                   målen blir så vår PÄRLBANK: en katalog
        dovt  i  regnet,  visar  sin  skönhet   Vårt  eget  stora  namn  inom  området  från   av beskrivningar och anvisningar. Detta blir
        men  också  sin  naturliga  unika  skrovlighet.   en svunnen tid är HaltaKajsa.   källan till PAKET eller skall vi säga PÄRL-
        Inspirerar till att också känna på och bita i                            BAND för marknadsföring i olika kanaler av
        men varsamt.                        Ett litet  skåp på  en  stolpe vid  en byaväg i   olika lokala turistentreprenörer. En marknad
                                            Agunnaryd  ger  platsen  identitet.  Med  för   med stor utvecklingspotential som vi knappt
        En BANK av sådana pärlor, där man kan ta   övrigt  några  stenar  från  an  gammal  grund   ens börjat öppna dörren till. Men framför allt:
        ut upplevelser, dela med sig av utan att det   är det kanske inget att titta på, men ändå ett   vi missar mycket om vi som är bofasta inte
        blir mindre kvar på kontot.
                                            besöksmål på grund av Berättelsen. Det spe-  i praktiken använder och stimuleras i möte
        Vad är det då för pärlor vi talar om? Här är   ciella och unika har stor dragkraft. Men tänk   med vår egen bygds pärlor.
        det  bara  fantasin  som  sätter  stopp. Vi  alla   med besökarens ögon! Det för oss vardagliga   Så hjälp till att sätta in på BANKEN! Kom
        har  blivit  serverade  eller  letat  upp  olika   kan bli ”Upplevelsen” för besökaren.  med den del av Agunnaryds socken du bäst
        besöksmål såväl nära som fjärran på diverse   Så  vill vi  gemensamt  samla  pärlorna  i  vår   känner  till  och  med  den  kunskap  och  de
        turistresor. Ibland hisnar vi och minns resten   BANK, t.ex:             intressen du förvärvat i vår egen verklighet i
        av livet, ibland blir det ett jaså innan vi går                          ”en alldeles ovanlig vanlig socken i södra
        vidare. Det är inte alltid det stora fantastiska   Historiska platser    Småland.”
        som ger intryck.
                                            Hembygdsföreningen  står  där  för  mycket
        Lika ofta kan det vara det sinnliga detaljen,   av den samlade kompetensen och har också      Krister Lindkvist
        det goda tilltalet och det positiva bemötandet.   samlat och beskrivit på ett föredömligt sätt.


        Agunnaryds Allehanda är en månatlig nyhets- och informationstidning som   Ansvarig utgivare: Willy Uvebrant tel: 0372-611 27  Rotegruppen:  Distribution:
        återspeglar bygdens liv och utveckling, och syftar till att öka samhörighets-  Redaktionssamordnare: Tommy Andersson tel: 0372-611 76  Gunvor Karlsson  Erik Karlsson
        känslan i Agunnaryd. Utgivningen görs av en organisation med fördelat   Kassör: Inger Johansson tel: 0372-650 51  Inger Johansson  Willy Uvebrant
        ansvar på ideell basis. Agunnaryds Allehanda delas ut gratis till alla hushåll   Controller: Krister Lindkvist  Gunnel Nilsson  Jan Björk
        i Agunnaryd och ekonomin är främst baserad på sponsorbidrag.  Sponsorkontakt: Krister Lindkvist tel:0372-650 10  Eva Nilsson
        Prenumerera på Agunnaryds Allehanda, Du får 11 nummer för 150 kr/ år.  Annonser: Tommy Andersson tel: 0372-611 76
        Betala in din prenumerationsavgift på BG: 52 18-87 29  Prenumerationer: Inger Johansson tel: 0372-650 51
        IBAN-nr: SE66 8000 0816 9590 4994 1926
        SWIFT-code: SWEDSESS                                                     Tryck:
        Lösnummerpris 15 kronor             Kontakt:
        Bidrag kan läggas i redaktionens brevlåda vid lanthandeln eller till:   Inger Johansson tel: 0372-650 51
        Tommy Andersson Bokvägen 13. 34177 Agunnaryd  Erik Nilsson tel: 0372-610 30  Omslagsbild: Daniel Nilsson
        E-post: agunnarydsallehanda@agunnaryd.se  Gunvor Karlsson tel: 0372-133 62
        Redaktionen ansvarar inte för att inlämnat material returneras. Det som   Jonas Svensson tel: 0372-611 63   Layoutansvarig detta nummer: Birgitta Lindkvist
        önskas åter hämtas inom en månad efter utgivning hos Tommy Andersson.   Birgitta Lindkvist tel: 0372-650 10
        Senast den 30:e varje månad ska material vara inkommet för att komma med
        i nästkommande nummer.
        2
   21   22   23   24   25   26   27   28   29   30   31