Page 26 - AA2012
P. 26
Besöksmål i Agunnaryds Pärlbank
In i januari kom det ett brev från En bekant kom hem från en klassig semes- Men vi skall inte glömma bort resurser hos
Banken med årsbesked till vårt terresa, men talade inte om den berömda se- minnesgoda agunnarydsbor i övrigt.
LEDER-projekt. Det var adresserat värdheten utan om frukostbullarna på det lilla Naturvärden, landskapskultur och djurliv
Agunnaryds Attraktiva Pärlbank. Ja, härbärget och den personliga servicen där. Vi bor mitt i den småländska naturen med
ja banker, tänkte jag: Har de inget Vi vill också gärna förstå bakgrund med för- vildmark såväl som fl erhundraåriga kultur-
annat i huvudet?
hållanden, som gjort att det har blivit vad det miljöer formad av arbetsvilliga jordbrukar-
Men sen kom jag på: Vad fantastiskt blivit. Därför är berättandet en riktigt viktig händer. Detta fångar kanske alltför sällan
rätt det råkande bli! ingrediens, som på senare tid med all rätt vårt intresse.
fått en framskjuten plats vid såväl personliga
Vårt aktuella stora LEADER-projekt, som möten som i besöksnäringen. Vi tillhör det Men vem blir inte hänförd över en vild helblå
syftar till att stimulera bygdeliv med in- område,som i sammanhanget kallas Sagobyg- blåsippsbacke? Vem kan annat än beundra
riktning på ökade turistintäkter, heter ju den. Berättartraditionen hålls inte bara vid liv, ett vällagt stengärde? Får man sedan veta att
Agunnaryds Attraktiva Pärlband utifrån utan utvecklas såväl här som på andra håll. det kan vara lika djupt under mark som det
tankengången om våra fi na leder på vatten är högt över, kan detta bli årets upplevelse
och byavägar och alla pärlor man kan hitta för en besökare.
utefter dessa. Det är kanske lite långsökt även
för andra än bankfolk. Aktiva upplevelser
Den moderna människan ligger
Men Pärlbanken då? inte gärna i hängmattan
Inom projektet har vi planerat för hela semestern utan vill
att samla alla intressanta inspire- ha nya gärna spännande
rande stimulerande uppiggande upplevelser. Dessa nås
företeelser och platser. Utforma över våra vägar på vatten
presentationer till en katalog som och land: Med kanot, till
görs tillgänglig i former för att nås fots med cykel eller bil
av en bred lokal, regional, nationell kompletterad med fördjupade
och givetvis internationell publik. upplevelser vid våra rastplatser.
Alltså bilda: just en PÄRLBANK. Inventering och beskrivning av besöks-
Pärlorna glittrar i solen, blänker målen blir så vår PÄRLBANK: en katalog
dovt i regnet, visar sin skönhet Vårt eget stora namn inom området från av beskrivningar och anvisningar. Detta blir
men också sin naturliga unika skrovlighet. en svunnen tid är HaltaKajsa. källan till PAKET eller skall vi säga PÄRL-
Inspirerar till att också känna på och bita i BAND för marknadsföring i olika kanaler av
men varsamt. Ett litet skåp på en stolpe vid en byaväg i olika lokala turistentreprenörer. En marknad
Agunnaryd ger platsen identitet. Med för med stor utvecklingspotential som vi knappt
En BANK av sådana pärlor, där man kan ta övrigt några stenar från an gammal grund ens börjat öppna dörren till. Men framför allt:
ut upplevelser, dela med sig av utan att det är det kanske inget att titta på, men ändå ett vi missar mycket om vi som är bofasta inte
blir mindre kvar på kontot.
besöksmål på grund av Berättelsen. Det spe- i praktiken använder och stimuleras i möte
Vad är det då för pärlor vi talar om? Här är ciella och unika har stor dragkraft. Men tänk med vår egen bygds pärlor.
det bara fantasin som sätter stopp. Vi alla med besökarens ögon! Det för oss vardagliga Så hjälp till att sätta in på BANKEN! Kom
har blivit serverade eller letat upp olika kan bli ”Upplevelsen” för besökaren. med den del av Agunnaryds socken du bäst
besöksmål såväl nära som fjärran på diverse Så vill vi gemensamt samla pärlorna i vår känner till och med den kunskap och de
turistresor. Ibland hisnar vi och minns resten BANK, t.ex: intressen du förvärvat i vår egen verklighet i
av livet, ibland blir det ett jaså innan vi går ”en alldeles ovanlig vanlig socken i södra
vidare. Det är inte alltid det stora fantastiska Historiska platser Småland.”
som ger intryck.
Hembygdsföreningen står där för mycket
Lika ofta kan det vara det sinnliga detaljen, av den samlade kompetensen och har också Krister Lindkvist
det goda tilltalet och det positiva bemötandet. samlat och beskrivit på ett föredömligt sätt.
Agunnaryds Allehanda är en månatlig nyhets- och informationstidning som Ansvarig utgivare: Willy Uvebrant tel: 0372-611 27 Rotegruppen: Distribution:
återspeglar bygdens liv och utveckling, och syftar till att öka samhörighets- Redaktionssamordnare: Tommy Andersson tel: 0372-611 76 Gunvor Karlsson Erik Karlsson
känslan i Agunnaryd. Utgivningen görs av en organisation med fördelat Kassör: Inger Johansson tel: 0372-650 51 Inger Johansson Willy Uvebrant
ansvar på ideell basis. Agunnaryds Allehanda delas ut gratis till alla hushåll Controller: Krister Lindkvist Gunnel Nilsson Jan Björk
i Agunnaryd och ekonomin är främst baserad på sponsorbidrag. Sponsorkontakt: Krister Lindkvist tel:0372-650 10 Eva Nilsson
Prenumerera på Agunnaryds Allehanda, Du får 11 nummer för 150 kr/ år. Annonser: Tommy Andersson tel: 0372-611 76
Betala in din prenumerationsavgift på BG: 52 18-87 29 Prenumerationer: Inger Johansson tel: 0372-650 51
IBAN-nr: SE66 8000 0816 9590 4994 1926
SWIFT-code: SWEDSESS Tryck:
Lösnummerpris 15 kronor Kontakt:
Bidrag kan läggas i redaktionens brevlåda vid lanthandeln eller till: Inger Johansson tel: 0372-650 51
Tommy Andersson Bokvägen 13. 34177 Agunnaryd Erik Nilsson tel: 0372-610 30 Omslagsbild: Daniel Nilsson
E-post: agunnarydsallehanda@agunnaryd.se Gunvor Karlsson tel: 0372-133 62
Redaktionen ansvarar inte för att inlämnat material returneras. Det som Jonas Svensson tel: 0372-611 63 Layoutansvarig detta nummer: Birgitta Lindkvist
önskas åter hämtas inom en månad efter utgivning hos Tommy Andersson. Birgitta Lindkvist tel: 0372-650 10
Senast den 30:e varje månad ska material vara inkommet för att komma med
i nästkommande nummer.
2