Page 110 - AA2015
P. 110
Vår första bil – en Citroën 2CV
1948 presenterades den franska
folkbilen Citroën 2CV på Paris-
salongen. Den skulle komma att
tillverkas under fyra årtionden. 2CV
var enkelt men sinnrikt konstruerad,
med en 375 cc luftkyld boxermotor
på 9 hästkrafter med direktdrift av
framhjulen via en fyrväxlad helsyn-
kroniserad växellåda. Ampèremätare
och hastighetsmätare var de enda
instrument som fanns, bränslet i
tanken mättes med en sticka. Vind-
rutetorkarna drevs av hastighetsmä-
tarwiren.
Det sägs att grundkraven för modellen var att
den skulle klara av att transportera 4 perso-
ner och 50 kg potatis, nå topphastigheten 60
km/h och förbruka 3 liter bränsle/100 km och
ha så mjuk fjädring att en bonde skulle kunna
köra en korg ägg tvärs över en nyplöjd åker
utan att äggen skadades.
Den enkla modellen blev en storsäljare över
hela världen. Ett exemplar av bilen hamnade
i Agunnaryd 1953. Det var en cabriolet med
upprullbar sufflett av kraftigt tyg. Förste äga-
re var Folke Pettersson i Tjurkö. Han sålde
så småningom bilen till Harry Johansson på Bilen med författaren vid ratten och den blivande mjölkbonden Gunnar Andersson bredvid.
Furumon. Efter några år behövde Harry en ny- Övriga ägare till bilen var Torsten Andersson och Lennart Bengtsson.
are bil och det spred sig till Stavhult att Harrys
gamla Citroen var till salu. Fyra grabbar i mo- Ett par dagar senare var det söndag och Bilen rullade sedan åtskilliga mil med min-
pedåldern samlade ihop sina besparingar och gudstjänst i Stavhults missionshus. Harry på deråriga och körkortslösa förare på små-
förhandlade fram ett överkomligt pris för bi- Furumon som var en mycket from man kom vägarna i Stavhult med omnejd utan att
len i befintligt skick. Bilen var avregistrerad då körande med bilen och parkerade utanför polisman Lago från Ryssby lyckades avslöja
och oförsäkrad men fullt körbar. missionshuset. Ryktet spred sig blixtsnabbt att oss. När den yngste av delägarna satt bakom
bilen varit synlig i byn. Fyra bilsugna grab-
ratten kunde han knappt se ut genom vindru-
Affären genomfördes nära Hagatorpet söder bar väntade tills gudstjänsten hade börjat och tan. Problemet löstes genom att ett par kud-
om Stavhult. Nycklarna överlämnades mot smög då fram till bilen. Det visade sig att dar placerades på förarsätet. När bilen tjänat
löfte att vi inte skulle köra bilen hem utan bog- bilnyckeln satt kvar i tändningslåset. Snabbt ut blev den stående i en skogsbacke några
sera den med traktor. Harry cyklade iväg mot hoppade vi in i vår bil – vi hade ju betalat 125 år tills en Citroenentusiast från Ljungby tog
hemmet i Furumon men när han kom bakom kronor för den – och körde iväg. Efteråt fick vi hand om den. Jag vill minnas att han beta-
närmsta vägkrök hörde han hur bilen starta- höra att samtidigt som bilen försvann avbröts lade 100 kronor.
de. Snabbt kom han tillbaka och tog hand om gudstjänsten av bilens förre ägare som högt
bilnyckeln. Något molokna fick de nyblivna och ljudligt sade: NU TAR DOM BILEN! För ett par år sedan dök det upp en annons
bilägarna gå hem utan bil. på internet: Delar till Citroen 2CV 1953 säl-
jes, fram- och bakdörrar, framskärmar, li-
ten bakruta med ram, motorhuv. Säljare var
Ljungbybon som köpte bilen för femtio år se-
dan. När jag kontaktade honom häromdagen
berättade han att andra delar av bilen hade
använts för att renovera upp nyare modeller
av Citroen som han hade i sin ägo.
Intresset för veteranbilar är stort i Europa.
Vartannat år anordnas ett internationellt möte
för Citroen 2CV entusiaster. Vid det tjugo-
första mötet i år beräknas mellan 6000 och
7000 Citroen 2CV komma till Torun i Polen.
Harry Linnér
Bilen hade upprullbart tak, i baksätet skymtar Torsten Andersson.
18