Page 110 - AA2015
P. 110

Vår första bil – en Citroën 2CV


        1948 presenterades den franska
        folkbilen Citroën 2CV på Paris-
        salongen. Den skulle komma att
        tillverkas under fyra årtionden. 2CV
        var enkelt men sinnrikt konstruerad,
        med en 375 cc luftkyld boxermotor
        på 9 hästkrafter med direktdrift av
        framhjulen via en fyrväxlad helsyn-
        kroniserad växellåda. Ampèremätare
        och hastighetsmätare var de enda
        instrument som fanns, bränslet i
        tanken mättes med en sticka. Vind-
        rutetorkarna drevs av hastighetsmä-
        tarwiren.
        Det sägs att grundkraven för modellen var att
        den skulle klara av att transportera 4 perso-
        ner och 50 kg potatis, nå topphastigheten 60
        km/h och förbruka 3 liter bränsle/100 km och
        ha så mjuk fjädring att en bonde skulle kunna
        köra en korg ägg tvärs över en nyplöjd åker
        utan att äggen skadades.
        Den enkla modellen blev en storsäljare över
        hela världen. Ett exemplar av bilen hamnade
        i Agunnaryd 1953. Det var en cabriolet med
        upprullbar sufflett av kraftigt tyg. Förste äga-
        re var Folke Pettersson i Tjurkö. Han sålde
        så småningom bilen till Harry Johansson på   Bilen med författaren vid ratten och den blivande mjölkbonden Gunnar Andersson bredvid.
        Furumon. Efter några år behövde Harry en ny-  Övriga ägare till bilen var Torsten Andersson och Lennart Bengtsson.
        are bil och det spred sig till Stavhult att Harrys
        gamla Citroen var till salu. Fyra grabbar i mo-  Ett par dagar senare var det söndag och   Bilen rullade sedan åtskilliga mil med min-
        pedåldern samlade ihop sina besparingar och   gudstjänst i Stavhults missionshus. Harry på   deråriga och körkortslösa förare på små-
        förhandlade fram ett överkomligt pris för bi-  Furumon som var en mycket from man kom   vägarna i Stavhult med omnejd utan att
        len i befintligt skick. Bilen var avregistrerad   då körande med bilen och parkerade utanför   polisman Lago från Ryssby lyckades avslöja
        och oförsäkrad men fullt körbar.    missionshuset. Ryktet spred sig blixtsnabbt att   oss.  När den yngste av delägarna satt bakom
                                            bilen varit synlig i byn. Fyra bilsugna grab-
                                                                                 ratten kunde han knappt se ut genom vindru-
        Affären genomfördes nära Hagatorpet söder   bar väntade tills gudstjänsten hade börjat och   tan. Problemet löstes genom att ett par kud-
        om Stavhult. Nycklarna överlämnades mot   smög då fram till bilen. Det visade sig att   dar placerades på förarsätet.  När bilen tjänat
        löfte att vi inte skulle köra bilen hem utan bog-  bilnyckeln satt kvar i tändningslåset. Snabbt   ut blev den stående i en skogsbacke några
        sera den med traktor. Harry cyklade iväg mot   hoppade vi in i vår bil – vi hade ju betalat 125   år tills en Citroenentusiast från Ljungby tog
        hemmet i Furumon men när han kom bakom   kronor för den – och körde iväg. Efteråt fick vi   hand om den. Jag vill minnas att han beta-
        närmsta vägkrök hörde han hur bilen starta-  höra att samtidigt som bilen försvann avbröts   lade 100 kronor.
        de. Snabbt kom han tillbaka och tog hand om   gudstjänsten av bilens förre ägare som högt
        bilnyckeln. Något molokna fick de nyblivna   och ljudligt sade: NU TAR DOM BILEN!  För ett par år sedan dök det upp en annons
        bilägarna gå hem utan bil.                                               på internet: Delar till Citroen 2CV 1953 säl-
                                                                                 jes, fram- och bakdörrar, framskärmar, li-
                                                                                 ten bakruta med ram, motorhuv. Säljare var
                                                                                 Ljungbybon som köpte bilen för femtio år se-
                                                                                 dan. När jag kontaktade honom häromdagen
                                                                                 berättade han att andra delar av bilen hade
                                                                                 använts för att renovera upp nyare modeller
                                                                                 av Citroen som han hade i sin ägo.
                                                                                 Intresset för veteranbilar är stort i Europa.
                                                                                 Vartannat år anordnas ett internationellt möte
                                                                                 för Citroen 2CV entusiaster. Vid det tjugo-
                                                                                 första mötet i år beräknas mellan 6000 och
                                                                                 7000 Citroen 2CV komma till Torun i Polen.
                                                                                                         Harry Linnér








        Bilen hade upprullbart tak, i baksätet skymtar Torsten Andersson.
        18
   105   106   107   108   109   110   111   112   113   114   115