Page 100 - AA2015
P. 100
Byaväg blir som ny
Sedan augusti har betydande extra
aktiviteter pågått på Angshultsväg-
en. När detta skrivs är verksamhet-
en med förstärkning och beläggning
nästan klar och när detta läses är
vägen förhoppningsvis såväl färdig-
ställd som ny-invigd.
Angshultsvägen är en så kallad enskild väg.
Sådana skiljer sig från allmänna vägar och pri-
vata vägar. Allmänna vägar omfattar de stora
såväl som små, där Trafikverket har ansvar för
byggnation och underhåll och de finansieras
förstås helt av samhället. Privata vägar är t ex
sådana som går till vårt eget hus, där ägaren
får sköta och bekosta efter eget tycke.
Ansvaret för de enskilda vägarna ligger på
en förening – en samfällighet - med hjälp
av årliga bidrag från Trafikverket på 60 %
av beräknad kostnad. Ljungby är bland de
kommuner som stöder (15 %). Finns också med en enskild väg skall behöva göra insatser, Vi i vägsamfällighetens styrelse, Ronny K,
sådana enskilda vägar, som inte alls får drifts- när vem som helst för övrigt kan åka gratis. Mikael J och Krister L samt tekniskt ansva-
bidrag. En särskild grupp på Trafikverket i Men att landsbygdsbefolkningen själva får rige Eskil S uppskattar mycket det positiva
länet hanterar frågorna kring de enskilda vä- göra åtaganden av olika slag är ju inte unikt. samarbete vi under hela projektet haft med
garna. Samfälligheten får hushålla med sina Då Trafikverket finner skäl kan särskilda Trafikverket/Enskilda vägar i Växjö. Vi har
medel och ofta förekommer ideellt arbete investeringsbidrag ges ut. Dessa är förstås mötts av mycket god förståelse beträffande
för att hålla kostnaderna nere. Anslagen skall kopplade till vägens betydelse och trafikbe- våra ärenden, fått snabba och väl grundade
räcka till underhåll såsom snöröjning, sand- lastningen och finns i ett klassningssystem. beslut och varit överens om att det vi nu gör
ning vid halka, röjning av vägslänter och de Efter ansökan fick vi i Angshults vägsam- skall ge oss en långsiktigt funktionell och
stora kostnaderna för grusvägar: grusning, fällighet med vår väg på styvt 4 km mellan hållbar väg.
hyvling/sladdning, fyllning av hålor och Tjurkö och Lammakulla anslag som gjor- Samfälligheten lånar nu upp till de kostnader
saltning. Totalt finns 390 mil enskilda vä- de att vi vågade oss på att beställa åtgärder vi inte nu kan lösa, men hoppas på att vårt år-
garna i Kronoberg län att jämföra med 360 på över miljonen för förstärkningsarbeten. liga anslag skall räcka till ränta och amorte-
mil allmänna. En stor del av de enskilda är För att bygga upp vägbanken har det gått åt ring, så att lånet är löst innan beläggningen
grusvägar. 7 000 ton krossat vägmaterial. Dessutom har måste göras om.
Det är dock inte ovanligt att samfälligheten vi fått en mindre andel stöd från Trafikverket Åk gärna Angshultsvägen även om du inte är
måste debitera ut en del kostnader på andels- och Ljungby kommun för att belägga vägen andelsägare, men kör inte fortare än du hinner
ägarna efter deras andelstal. Andelarna be- enligt en teknik som kallas IMT – Indränkt se de vackra omgivningarna och stanna till vid
räknas utifrån schablonmässig användning Makadam-lager på 4 cm som i samma process våra besöksmål! När den lösa singeln på ytan
där jordbruket förr hade stor tyngd medan är Tätad med ett ytterligare lager av olja och fastnat blir denna också en utmärkt cykelväg.
nu boendet och skogsarealen väger in mer. finkornigare singel. Förstärkningsarbetena
Lagstiftning ger stöd för utdebitering. Det har utförts av Hamneda Grus & Åkeri och Text och bild: Krister Lindkvist
kan kännas lite underligt, att vi som bor ut- beläggningen av NCC. ordf Angshults vägsamfällighet
8