Page 100 - AA2015
P. 100

Byaväg blir som ny



        Sedan augusti har betydande extra
        aktiviteter pågått på Angshultsväg-
        en. När detta skrivs är verksamhet-
        en med förstärkning och beläggning
        nästan klar och när detta läses är
        vägen förhoppningsvis såväl färdig-
        ställd som ny-invigd.
        Angshultsvägen är en så kallad enskild väg.
        Sådana skiljer sig från allmänna vägar och pri-
        vata vägar. Allmänna vägar omfattar de stora
        såväl som små, där Trafikverket har ansvar för
        byggnation och underhåll och de finansieras
        förstås helt av samhället. Privata vägar är t ex
        sådana som går till vårt eget hus, där ägaren
        får sköta och bekosta efter eget tycke.

        Ansvaret för de enskilda vägarna ligger på
        en förening – en samfällighet - med hjälp
        av årliga bidrag från Trafikverket på 60 %
        av beräknad kostnad. Ljungby är bland de
        kommuner som stöder (15 %). Finns också   med en enskild väg skall behöva göra insatser,   Vi i vägsamfällighetens styrelse, Ronny K,
        sådana enskilda vägar, som inte alls får drifts-  när vem som helst för övrigt kan åka gratis.   Mikael J och Krister L samt tekniskt ansva-
        bidrag. En särskild grupp på Trafikverket i   Men att landsbygdsbefolkningen själva får   rige Eskil S uppskattar mycket det positiva
        länet hanterar frågorna kring de enskilda vä-  göra åtaganden av olika slag är ju inte unikt.  samarbete vi under hela projektet haft med
        garna. Samfälligheten får hushålla med sina   Då Trafikverket finner skäl kan särskilda   Trafikverket/Enskilda vägar i Växjö. Vi har
        medel och ofta förekommer ideellt arbete   investeringsbidrag ges ut. Dessa är förstås   mötts av mycket god förståelse beträffande
        för att hålla kostnaderna nere. Anslagen skall   kopplade till vägens betydelse och trafikbe-  våra ärenden, fått snabba och väl grundade
        räcka till underhåll såsom snöröjning, sand-  lastningen och finns i ett klassningssystem.   beslut och varit överens om att det vi nu gör
        ning vid halka, röjning av vägslänter och de   Efter ansökan fick vi i Angshults vägsam-  skall ge oss en långsiktigt funktionell och
        stora kostnaderna för grusvägar: grusning,   fällighet med vår väg på styvt 4 km mellan   hållbar väg.
        hyvling/sladdning, fyllning av hålor och   Tjurkö och Lammakulla anslag som gjor-  Samfälligheten lånar nu upp till de kostnader
        saltning. Totalt finns 390 mil enskilda vä-  de att vi vågade oss på att beställa åtgärder   vi inte nu kan lösa, men hoppas på att vårt år-
        garna i Kronoberg län att jämföra med 360   på över miljonen för förstärkningsarbeten.   liga anslag skall räcka till ränta och amorte-
        mil allmänna. En stor del av de enskilda är   För att bygga upp vägbanken har det gått åt    ring, så att lånet är löst innan beläggningen
        grusvägar.                          7 000 ton krossat vägmaterial. Dessutom har   måste göras om.
        Det är dock inte ovanligt att samfälligheten   vi fått en mindre andel stöd från Trafikverket   Åk gärna Angshultsvägen även om du inte är
        måste debitera ut en del kostnader på andels-  och Ljungby kommun för att belägga vägen   andelsägare, men kör inte fortare än du hinner
        ägarna efter deras andelstal. Andelarna be-  enligt en teknik som kallas IMT – Indränkt   se de vackra omgivningarna och stanna till vid
        räknas utifrån schablonmässig användning   Makadam-lager på 4 cm som i samma process   våra besöksmål! När den lösa singeln på ytan
        där jordbruket förr hade stor tyngd medan   är Tätad med ett ytterligare lager av olja och   fastnat blir denna också en utmärkt cykelväg.
        nu boendet och skogsarealen väger in mer.   finkornigare singel. Förstärkningsarbetena
        Lagstiftning ger stöd för utdebitering. Det   har utförts av Hamneda Grus & Åkeri och      Text och bild: Krister Lindkvist
        kan kännas lite underligt, att vi som bor ut-  beläggningen av NCC.                  ordf Angshults vägsamfällighet





























        8
   95   96   97   98   99   100   101   102   103   104   105