Page 8 - AA201803 inbädd
P. 8

Tutaryds kyrka - en klenod i pastoratet




































        Tutaryds kyrka tillhör en av de tre   Offerkyrka                         bot och bättring. Från början anammade präs-
        kyrkor som ingår i Ryssby pastorat.    Att Tutaryd har gamla anor går inte att för-  terna detta men efter hand som det hela bredde
        Enligt gamla uppgifter av rikshis-   ringa och från början troligen en kultplats.   ut sig började kritiken växa och från kyrkans
        toriografen Jakob Wildes uppgifter   Platsen insprängd som en kil mellan östra-   håll kände man att man var tvungen att ta tag
        1753 skulle kyrkan vara den äldsta i   och västrasjö och med en allfartsväg mellan   i den mystik och vidskepelse som höll på att
        Småland. Och vad man vet predika-    orterna Jönköping - Växjö - Ljungby som   ta över kyrkan. Efterhand som vidskepelsen
        des kristendomen här i Tutaryd långt   var marknadsplatser. Detta gjorde att många   avtog så minskade även offergåvorna. Här i
        innan den fann fäste runt om i trak-  köpmän vallfärdades mellan orterna och som   Tutaryd upphörde det hela runt 1860.
        terna.                               offrade en slant för att bli bönhörda för sina   Rik kyrka
        Tutaryd ingår i Ryssby pastorat och är en av   kommande affärsuppgörelser. Som alltid
        tre kyrkor som pastoratet underhåller. Hur   finns frågan - varför just här?   Offerkällor ansågs ha en magisk kraft och
        gammal kyrkan är har vi inga belägg för men                              genom att helga källan kunde kyrkan skaf-
        att den går att belägga långt tillbaka i histo-  Sägner                  fa sig rikliga inkomster genom offergåvor-
        rien är helt klart. Om vi bortser från legen-  När kyrkor byggs i våra trakter så finns som   na. Tutaryds kyrka kom att bli en rik kyrka
        derna så är det i 1600-talets början som den   regel alltid Sankt Sigfrid med. Här i Tutaryd   och stora penningmedel flöt in från Ryssby,
        finns omtalad.                       skall han ha kommit år 830 för att äta fru-  Agunnaryd men även från folk som vallfär-
                                                                                 dades mellan marknadsplatserna. Man hit-
                                             kost med prästen och byta häst för fortsatt   tar givare från hela Småland och även från
                                                           färd mot Växjö. Utöver   Tyskland.
                                                           detta finns även en sä-
                                                           gen som omtalar en sjuk   Vart tar pengarna vägen?
                                                           kvinna som drack vatten   Adeln var stora penningivare men man bör-
                                                           ur en källa här och blev   jade så smått undra vart pengarna tar vägen.
                                                           frisk och som tack off-  Och den som ställde kyrkoherde Johannes
                                                           rade hon en slant i käl-  Colliander till svars var fru Carin i Förarp
                                                           lan. Sådana här historier   som undrade vart offerpengarna tagit vägen.
                                                           spred sig snabbt och gav   Colliander blev kallad till domkapitlet 1638
                                                           säkerligen näring åt giv-  och det fick till följd att man började föra rä-
                                                           mildheten och efterhand   kenskaperna, visserligen sporadiskt i början
                                                           byggde man sin första   men efter hand allt mer korrekt.
                                                           kyrka här i närheten av
                                                           offerkällan. Det har dock   Tutaryd var alltså en mycket rik kyrka och
                                                           inte vad jag vet blivit be-  om vi tittar på 1715 när biskopen David Lund
                                                           lagt om här funnits någon   var på visitation i Tutaryd så räknades offer-
                                                           källa. Domkapitlet själ-  pengarna. Kassakistan innehöll då 1.245 da-
                                                           va säger 1726 ”att ingen   ler och i utlånade medel fanns 1.738 daler
                                                           källa fanns på platsen.”  och till Kronan hade man 1710 lånat ut 500
                                                                                 daler då armen behövde förnyas så samman-
                                                           Men mystiken och vid-  lagt ägde man 2.983 daler silvermynt, en an-
                                                           skepelsen var djupt ro-  senlig summa.
                Beskuren karta över Tutaryd från 1875      tade i folksjälen i tron på

        8
   3   4   5   6   7   8   9   10   11   12   13